Opphold på AiR (Rauland)....Turen er målet !

Jeg var så heldig at jeg fikk et opphold på Rehabiliteringssenteret AiR i Rauland en hel måned. Det har vært en positiv opplevelse for meg, og bidratt veldig til at min form er bedre enn den har vært på lenge. Jeg velger å dele noen erfaringer jeg har gjort meg. Rehabiliteringssenteret ligger i vakre omgivelser, og bare det i seg selv gjorde noe med meg. I tillegg var det fantastisk vær den første perioden.

Da jeg var på Rauland i juni måned, var det mye fokus på fysisk aktivitet. Jeg gjorde mye jeg ikke har gjort på mange år. Det var mange forskjellige styrkeøvelser, gym-timer, lek og moro både ute og inne, det var gå turer med staver, det var forskjellige typer intervall treninger, ulike øvelser i basseng, kanotur og ikke minst fjelltur.
 

 Heidalsnutan og Dansarsteien , hvor gruppa var på fellestur 

Det var  godt og varmt den første perioden jeg var der, og dermed fungerte kroppen som den ikke hadde gjort på evigheter. Jeg var heldig og klarte å bruker tiden på Rauland effektivt, og fikk trent bra og syntes jeg klarte å komme meg i bedre form enn jeg har vært de siste årene.
På Rauland hadde jeg kun meg selv å ta ansvar for, her ble alle måltider servert så det eneste var å passe klokka, forsyne meg og rydde etter meg selv. Det var aktiviteter fra morgen og frem til tre - firetiden, det gikk på trening, ulike temaer og jobbing i grupper. Det var også et stort fokus på hvordan komme tilbake i jobb. Noen dager var det fullt program andre dager lite, da var det satt av tid til samtaler, egentrening eller refleksjon. Det var flere kvelder i uka det var mulig å være med på fritidsaktiviteter. Det var fotokurs som jeg var med på to kvelder, den andre kvelden var det portrettfotografering.
 

Det var tovekurs, malekurs, en kunne lage belter, det var chi gong og annet. Fritids avdelingen arrangerte også noen kveldsturer og helgeturer, enten til et vann eller en liten topp. Her er en av turene, den gikk til Falkenuten 1096 moh. 
Fra toppen er det utsikt mot Gaustadtoppen og Møsvatn som er den største innsjøen i Telemark. Det er blitt en av de mest populære toppene i området, og etter at det var leid inn sherpaer fra Nepal, som har steinsatte stien. Denne turen er lett tilgjengelig for alle, og den kan jeg anbefale.  


Da jeg var på Rauland fikk jeg mange tips og ideer til trening jeg kan klare med mine utfordringer, og ikke minst jeg fikk sortert bort det jeg ikke lenger kan gjøre. Det var like viktig for meg......Jeg fikk en ny bekreftelse at jeg kan glemme Zumba, step, arobic og tilsvarende timer. Det er greit for da kan jeg ta det helt bort fra hodet, og heller fokusere på det jeg kan gjøre. Jeg har begynt å gå noe med staver, mest intervalltrening, jeg går turer og fjellturer, og jeg klarer å få til enkle styrkeøvelser et par ganger i uka. På Rauland fikk jeg bistand til å finne øvelser jeg kan gjøre med de utfordringene jeg har, og hvordan jeg kan moderere noen øvelser for å få til styrketrening av hele kroppen. 

For meg gjør det noe med humøret at jeg klarer å bruke kroppen, og kjenner at jeg blir sliten og musklene verker. Det som er viktig er å ikke overdrive men å finne den gode balansen. Det var viktig å finne ut hva jeg tåler og lære meg å finne balansen mellom fysisk aktivitet og hvile. Jeg måtte selv lære meg å sette grenser, men også å strekke strikken, og på den måten finne ut hva som var bra for meg. 
Her fra en av gymtimene ute 

Under oppholdet var det en del egen tid på dagen, mye tid på kveldene og i helgene. De dagene jeg var i form benyttet jeg til å drive med fysisk aktivitet. Det ble mange timer spinning, og jeg gikk flere turer i fjellet og til toppene som var i nærheten. 
 Bossnuten
Mjøltenuten
Vehuskjærringa
Utsikt fra Heimare Skarsnut
På vei opp til Austare skarsnut, med utsikt mot Heimare Skarsnut

Jeg hadde samtaler med psykolog under oppholdet, og vi hadde et tverrfaglig teamet som fulgte gruppa vår, det var fysioterapeuter, lege, psykolog, idrettspedagoger og arbeidskonsulenter. Jeg syntes jeg ble veldig godt ivaretatt under oppholdet, og fikk bistand til å jobbe med både fysisk og psykisk helse. 

Mitt fokus var mye å jobbe med å få en bedre fysisk form. Jeg har en tanke om hvis jeg klarer å komme meg fysisk, og parallelt jobbe med det jeg trenger psykisk. Så er det større muligheter for meg å komme tilbake i større stilling og funger bedre i min hverdag og i mitt liv.
Under oppholdet snakket jeg mye om hvordan jeg savnet å gå i fjellet, og til de ulike toppene i nærheten av hytta. Jeg snakket om at jeg hadde flere mål, blant annet sa jeg at jeg ønsket å gå til Snøhetta i løpet av sommeren. Det var med på at jeg gikk til flere av toppene, både de lette og de som krevde mer. Det var nydelig å være på tur og det var deilig å kjenne at kroppen igjen virker. Her er det utsikt over Totak fra Te- hytta og området i nærheten. 

Jeg gikk de fleste turene alene og brukte tiden til å tenke gjennom hva som er viktig i livet og hvordan fokus jeg ønsker å ha. Jeg bruket mye tid på å tenke etter hva som tapper meg for energi, og hva som gir meg energi. For meg var det veldig viktig å bruke mye tid for meg selv,  for da klarte jeg å tenke over livet og hva jeg må gjøre for å få det gode liv for meg. 

Da jeg var på Rauland var jeg god på å finne en balanse mellom hvile og aktivitet, jeg var veldig god på å ta time out mellom aktiviteter. Vi var 17 personer på gruppa, flotte mennesker og mye humor, og de var hyggelig å være sammen med. Jeg hadde bestemt meg før oppholdet at jeg skulle bruke tid på meg selv og ha fokus på det som var bra for meg, derfor var jeg lite sosial i forhold til de fleste. Det er fortsatt en stor utfordring for meg når det er mange mennesker samlet og mye støy, for det tåler jeg fortsatt veldig dårlig. Det var sikkert en av grunnene til at jeg gikk på mange turer og drev mye med mitt den måneden jeg var på Rauland. 

Jeg snakket mye om målene mine, både jobb, turer, toppturer og annet. Jeg fikk flere ganger hører noe som jeg bestemte meg for å ta med, og som jeg kan bruker i flere sammenhenger, og det var.........Hvorfor ikke ha fokus på at .........Turen er målet ! Da snakker vi om å legge listen der det bør gjøres. Dette har jeg tatt med meg og for tiden er målene jeg har ut ifra de ordene.



Fortsatt er det viktig for meg å finne den gode balansen mellom aktivitet og hvile, ta time out når jeg har behov for det, og kjenne etter hvordan kroppen virker og formen er, uten å overkjenne. Gjør jeg det får jeg til veldig mye.......mye mer enn jeg har gjort de siste halvannet året.

Da ønsker jeg deg en fin dag, om du er på jobb, har ferie eller er på farten. La turen bli målet ! 

Avslutter med noen ord av Epiktet om livsvisdom

Prøv ikke å få alt til å gå som du gjerne vil, 
men ønsk heller at alt skal gå som det går, 
og det vil gå deg godt her i livet. 


Om du er i ferd med å bli sykemeldt, om du er sykemeldt eller som meg, gått over på AAP, snakke med legen din om du tenker dette kan være noe for deg. Jeg kan varmt anbefale et opphold på Rehabiliteringssenteret AiR.

Her er siden til AiR; 

Kommentarer

  1. since im going to that place myself, it was very interesting to read about that place before. thanks for sharing!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Da ønsker jeg deg lykke til på AiR.

      Slett
  2. Var på air for noen år siden og maten var helt fantastisk, men i mars i år var maten rett og slett begredelig og lignet mer på veikro mat.

    SvarSlett
  3. Så kjekt å lese om dine erfaringer! Eg skal dit i mai og gleder meg veldig! Hvilke erfaringer hadde du iforhold til maten der? Var det god og sunn mat? Og kunne dokke bruke varmtvannsbassenget på "fritida".

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.