Tur til Gråfjell 1466 moh, 18.10.17

I år har jeg vært på de fleste toppene i Eggedalsfjella, og noen av toppene flere ganger. Da det var fantastisk vær i går bestemte jeg meg for å gå til en topp. Jeg hadde Gråfjell i tanke, for her hadde jeg ikke vært i år. Jeg måtte kjenne på formen underveis, og første målet var Raudmyra. Jeg kjørte til Tempelseter hvor jeg parkerte, og fulgte merket løype derifra opp til Raudmyra. 



 Etter ca en time var jeg frem ved Raudmyra, her passet det å ta en liten pause og litt påfyll.
Til høyre går det mot Høgevarde
Til venstre er mot Ranten, Gråfjell og Toveseter. Før jeg kom frem til Raudmyra hadde jeg bestemt meg for å gå til Gråfjell. 
Vi har gått til Gråfjell flere ganger, men aldri gått rett på. Denne gangen beste jeg meg for å følge skiløypa/ staurene frem til Gråfjell.  


 I bunn her følger jeg sti opp til toppen
En pust i bakken på veien opp, og litt påfyll 
 Da kom varden til syne
Jeg var på toppen etter 2 timer og 10 minutter på farten, da hadde jeg hatt et par korte stopp. Det var så godt som vindstille, og sola varma, så jeg bestemte meg for å sitte på toppen å spise. Det kom ei dame opp rett etter meg, og vi ble sittende å prate sammen. Hun var fra området, og jeg fikk spurte henne om noen av toppene som vi har lurt på om vi skal gå til, jeg fikk gode tips. Det var veldig koselig, så takk for hyggelig selskap til ei flott dame som var på tur til Gråfjell akkurat denne dagen.  
Etter å ha spist, skravla en del og tatt masse bilder, var det å tenke på tilbakeveien. Jeg hadde vært på toppen i ca en time, og det var helt nydelig. Fantastisk utsikt.





Jeg hadde ikke helt bestemt meg hvor jeg skulle gå, men gikk i første omgang samme vei ned. Jeg liker ikke så godt å gå samme vei tur retur, men prøve å få til runder. 
Vi har flere ganger gått fra Gråfjell ned til Donkelitjenn, og derifra til Neverfantetjenn til Istjenn og tilbake til Tempelseter. Siden jeg nylig hadde gått deler av denne veien, bestemte jeg meg for en annen vei. Jeg gikk i retning mot Ranten.  



Jeg gikk ikke opp på Ranten men holdt til høyre, og skrådde mot enden og ned i skaret hvor det er blåmerket løype
Jeg fulgte blåmerket løype  

 
 Det er barer å fortsette å følge blåmerka løype tilbake til Tempelseter. 

 
Når jeg er på turer i fjellet liker jeg å gå utenom løyper, og jeg syntes det er spennende å se hvor jeg havner. Noen ganger må jeg gå tilbake, for det går ikke å komme videre på den den ruten jeg har valgt, men det er dette som gjør det spennende. Jeg bruker Ranten til å orientere meg, for da vet jeg alltid sånn ca hvor jeg er
Jeg var tilbake ved bilen etter å hva vært på farten i 5 timer, turen var på ca 15 kilometer.  Det ble nok en flott tur i Eggedalsfjellet, jeg blir aldri lei av å gå turer i dette området. Denne gangen gikk jeg rett på Gråfjell, og det var første gang. Dette er en flott tur som jeg kan anbefale andre. Jeg syntes Gråfjell har kommet veldig i skyggen av Høgevarde. For meg virker det som Gråfjell har en nesten like godt utsikt som Høgevarde, men kanskje i litt andre retninger.

Kommentarer

  1. Uff nå ble jeg litt skremt, det er tydeligvis lenge siden jeg har vært innom på bloggen din. Sist gang var du veldig opptatt med pass av barnebarna, enten en, to eller alle. Jeg har byttet data og kom til å tenke på gamle blogger jeg har fulgt tidligere. Jammen fant jeg ikke din igjen, litt rart at vi heter det samme og tusler rundt i de samme fjellene. Det som var mest rart er at vi var der samme dagen i høst, men jeg gikk til høyre fra Tempelseter og du gikk til venstre. https://sognafaret.blogspot.no/2017/10/hgevarde-norefjell.html Nå har jeg lagret deg, så jeg ikke mister det igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Da har vi gått samme vei et stykke før vi gikk hver vår vei ved Raudmyra. Den dagen var en nydelig dag, og det var nesten ingen å se i fjellet. Siden jeg hadde vært flere turer på Høgevarde i år, ble det en annen vei denne dagen. Hadde jeg møtt deg, hadde jeg sikkert pratet med deg, for det gjør det med de fleste som går med hunder.

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.