Tur til Bitihorn 1607 moh 30.06.17

For å komme til Bitihorn, kjørte vi fra Beitostølen i retning mot Bygdin. Vi parkerte ved fotenden av Bitihorn, på venstre siden av veiene rett etter Båtskaret. Her har vi akkurat gått fra parkeringen. Dette er en av de to alternativene jeg hadde lest om, hvor en parkere ved hovedveien for å gå til toppen.
På skiltet står det; Her starter bratt tursti til toppen av Bitihødn. Turen er 1.8 km og 480 høydemeter. Stien er delvis svært bratt med et luftig parti.
Det var greit at det var enkel start så vi fikk kroppen igang, før vi kom til de verste partiene

Det var flere steder det var bratt

Jeg må alltid ta noen bilder fra der vi har kommet fra

Vi stoppet underveis for å nyte en fantastisk utsikt
Her er det luftigste partiet

Så bar det videre oppover mot toppen

Her gikk vi på ei rype med kyllinger, vi stoppet for å se om de fikk flyttet seg så ikke vi stresset de. Etterhvert gikk de vekk fra stien, over snøen og tilbake til stein på nedsiden av der vi sto.

Fortsatt et lite stykke igjen

Her er vi på toppen. Vi brukte i underkant av 1.5 time, og da hadde vi hatt flere stopp

Møtte tre flotte barn og deres pårørende på toppen. To hadde lyst til å være med på bilde, og det fikk de så klart lov til.
Bilen syntes så vidt langt der nede, men det er kanskje fordi jeg vet akkurat hvor den er parkert.
Etter at vi hadde spist lunsj på toppen i nydelig vær, gikk vi rundt for å nyte en flott utsikt og så klart tok jeg masse bilder. Når vi er på topper får vi et veldig godt overblikk,og da kan vi se om det er andre steder vi har lyst å gå til.

Etter å ha vært på toppen i 45 minutter, var det å begynne på nedoverveien igjen. Vi hadde bestemt oss for den andre veien ned. Får vi til runder er vi fornøyd, for vi liker det bedre enn å gå samme vei tur retur.

Så var vi ved parkeringen ved sameleieren. Da var det å gå langs veien tilbake til parkeringen. Vi trodde det var ca 2 km, men vi målte når vi kjørte og det var ca 3.5 km.

Her er vi nesten tilbake til parkeringen
Vi startet turen ca kl 14.40 og var tilbake ved bilen ca 18.30. Vi går ikke fort, men vi holde et jevnt tempo, og har flere stopper underveis. Vi har gått en godt del i fjellet, og det kan være en fordel på en tur som denne.

Det er rundt to år siden vi begynte å snakke om å gå til Bitihorn, og i forkant av turen hadde jeg lest om turer til Bitihorn. Det står at det er en middels krevende tur på ca 4 km fra parkeringen ved sameleieren. Det er en stigning på ca 550 høydemeter og det tar ca 2 timer til toppen. De fleste velge nok denne ruten, og det står det tar 3 - 4 timer tur retur. Den turen som går fra fremsiden, og som vi valgte opp, er kortere og tar noe korter tid tur retur.

Det ble nok en fantastisk tur i fjellet, denne gangen til en topp ingen av oss hadde vært på før. Jeg kjente et skikkelig adrenalin-kikk et par ganger på de smaleste/ bratteste stedene, men det er bare positivt å kjenne, og gjør sansene skjerpet. Vi var veldig heldige med været, og kunne sitte lenge på toppen og bare nyte. Det kan godt hende jeg kommer til å gå denne turen igjen, for det var en flott tur og en fantastisk utsikt.