Besseggen fra Bessheim via Bessvatnet 01.07.17

Vi startet fra Bessheim kl 09.20, da hadde vi spist en god frokost og pakket med oss hver vår dagstursekk. På lengre turer tar vi med ekstra skift, fleecjakke, vindjakke, regntøy og noe å ha på hodet og hendene. Vi pakker med oss niste, varmt vann til te eller kakao, nøtter, sjokolade, brus og vann. På de fleste fjellturer går vi med kort eller langermet ulltrøyer, turbukse, ullsokker og fjellstøver. Med det vi har på oss og det vi har i sekken er vi er rustet for det meste av vær som måtte komme.

Vi gikk fra Bessehim og fulgte stien, etter å ha gått i ca en halv time tok jeg bilde av tilbakelagt strekning. Her ses Bessheim og Øvre Sjodalsvatnet. Vi startet turen veldig rolig for å få kroppen godt igang, siden vi hadde tatt turen til Bitihorn dagen før.
Det var bare å følge merkede løyper fra Bessheim mot Bessvatnet


Her er veien til Gjendesheim
Her står det skiltet til Gjendesheim og Besseggen over brua, motsatt vei går til Glitterheim og nedover går til Bessheim.
Det passet med påfyll og pause da vi var fremme ved Bessvatnet, da hadde vi gått ca 1 time.
Det var flott ved Bessvatnet. Dette er helt i motsatt ende av der eggen starter

Etter ti minutters rast var det å gå videre langs vannet. Der fremme ses Besshøe 2258 moh.



 Her er Besseggen
 Besseggen og Bandet
Vi prøve å holde oss så nære vannet som var mulig


Før vi kom til Bandet bestemte vi oss for å ta lunsjen, klokka var blitt 12.30 så det var på tide.Vi hadde lyst til å spise her hvor vi var så godt som alene, hele turen langs Bessvatnet så vi kun to andre.
Da vi satt og spiste, tok jeg noen biler av Eggen
 Var en del mennesker på vei opp
Etter å ha sittet i ca 1/2 time var det å gå videre langs Bessvatnet til Bandet


Her er vi ved Bandet, her er det ganske så flatt. Bandet ligger mellom Bessvatnet 1374 moh og Gjende 984 moh.

Vi begynte å gå oppover med en gang, her har vi kommet oss litt oppover


Så bar det videre

Etter å ha gått litt opp i Eggen måtte vi ta en pause. Jeg klart ikke å puste normalt så jeg måtte ta astmaspray, jeg hater det ! Men jeg torde ikke å la vær, for jeg begynte å bli svimmel og kjente at det tappet meg for krefter. Vi måtte vente for at den skulle virke, og jeg kunne ikke fortsette før jeg hadde fått kontroll på pusten. Når vi først satt der tok vi påfyll av sjokolade, nøtter og brus. Etter at pusten ble bedre var det å komme seg opp den bratteste og smaleste delen.
 Eggen og her litt av Gjende
 Her litt av Bessvatnet
Vi begynner å nærme oss toppen, jeg tok et bilde bakover av Gjende og Bessvatnet
 Bessvatnet og Besshøe
Nesten oppe
Da var vi på toppen av eggen, veldig fornøyd 
Fantastisk utsikt fra toppen 
Etter å ha tatt bilder og nytt utsikten var det å forsette å gå  mot Bessheim over Veslefjell.  Her er vi ved det høyeste punktet på turen, 1743 moh.
Etter det var det å følge stien til den deler seg
 Her er bilde av tilbakelagt strekning
 Krysset mot Gjendesheim og Bessheim
Rett etter vi hadde tatt av mot Bessheim lå denne flokken, tam rein, noen gikk veldig nærme for å ta biler.
Da var det å gå ned til Bessvatnet 



Så var vi tilbake til brua
Begynner å nærme oss Bessheim 


Vi var tilbake på Bessheim rett rundt 17.15, da hadde vi vært på farten i ca 8 timer. Vi hadde noen gode pauser underveis, og en del fotostopp. Vi holdt et jevnt tempo, men en periode tok vi det veldig med ro på grunn av pusten min, for det tok tid før den stabiliserte seg helt. Min Kjære hadde tatt mesteparten av det jeg hadde i sekken for at jeg skulle få det letterer. Det begynte å gå seg til etter at vi hadde passert det høyest punktet på turen. Etter det var det igjen å nyte en flott dag og den fantastisk følelsen det er å gå i fjellet. Det gjøre noe med hele meg, og jeg kjenner at jeg lever når jeg går disse flotte fjellturene. 

Dette var andre gangen vi gikk Besseggen, forrige gang, i 2009, gikk vi fra Gjendesheim til Memurubu, og så gikk vi langs Gjende tilbake til Gjendesheim. Det ble en ganske krevende tur, som jeg ikke anbefaler. Derimot anbefaler jeg denne turen jeg har skrevet om her. Det var fantastisk å gå fra Bessheim og langs Bessvatnet. Det var en flott natur og helt stille, og så godt som ikke andre mennesker. Jeg har bestemt meg for at det var siste gang jeg gikk Besseggen,  men det er andre turer som frister. Derfor regner jeg med å komme tilbake for å gå noen flere turer i dette flotte området. Vi kommer til å velge Bessheim fjellstue igjen, her syntes vi det var koselig, det var god service og helt fantastisk mat. 

Linker til noen sider; 

Kommentarer