Rikdom, hva er det ?

Jeg sitter her og reflekterer litt over både det ene og det andre, og blant annet at flere har sagt til meg; NÅ ER DU RIK, det har vært etter at firlingene kom til verden. Jeg har tenkt en del på dette den sener tiden og har tenkt følgende;

Hva er rikdom for meg ? 

Det som gir mening i livet, og min umiddelbare tanke er at jeg har mennesker rundt meg som jeg er glad i og som jeg bryr meg om. Jeg ser hvor heldige jeg er som har en fantastisk flott mann som også er min beste venn, jeg har tre barn, to svigerbarn og fem barnebarn ♥

   
Her er min mann, mine tre barn og mitt barnebarn♥ på hytta 2 juledag 2012. 

Etter at vi kom fra hytta i helgen, har vi vært en tur på sykehuset i Tønsberg på besøk. Maya skulle kose med mamma og pappa, og mormor og bestefar skulle kose litt med babyene :) Maya hjalp til med å finne frem ting, og så på når Trym og Sophia badet. Den lille jenta vår har plutselig blitt stor :) Det er helt fantastisk å se at det går så bra med Emil, Thea, Sophia og Trym ♥.  Jeg matet Trym, og etterpå satt jeg med Trym og Emil hos meg i 1 1/2 time :) Det er i timene sammen med mine KJÆRE ♥  som gir meg mest energi og jeg kan gjøre alt for de jeg er så glad i:)

Denne helgen har Maya vært med på hytta, og med ei på 2 1/2 år er det full fart :)  Det er disse helgene  jeg koser meg masse :) Maya er er så snål, sier og gjør så mye rart så det er en fryd, latteren heger løst og vi har mye moro. Denne helgen har vi ledd mye og det har vært helt fantastisk, :) Nå vi da i tillegg kunne reise til Tønsberg å være med på stell og mat av fire 3 uker gamle (i morgen) barnebarn, så er dette en stor RIKDOM for meg ♥

    

     

       
Maya koser seg også veldig på hytta :) Hun liker å utforske ting, og det er så mye
spennende og morsomt :) På siste bilde skulle hun skremme mormor ♥

Det å ha familie og venner er også RIKDOM. Familie er der, og som jeg ofte sier på godt og vondt, og sånn er det for meg også. I tillegg har jeg noen gode venner og venne par,  som jeg setter veldig pris på :) Det å ha mennesker som jeg kan identifiserer med med, som jeg kan kose meg sammen med, slappe av sammen med eller le og ha det moro sammen med, er RIKDOM det også. Vi har ikke mange, men det trenger vi ikke, det er heller kvaliteten i møtene som er det viktigste for meg :)


Her er vi i København juni 2011, min pappa, 
søster, svoger og min kjære 

Det å ha en jobb jeg brenner for gir meg også masse energi, jeg er så heldig at jeg møter mange flotte mennesker daglig, både brukere og kolleger. Det å jobbe med mennesker gir meg også mening med livet:) Det å kunne bistå mennesker til å få tilbake livsgnisten, nå sine mål, eller at de opplever økt livskvalitet, det er veldig energigivende, spennende og gir meg RIKDOM i mitt liv :)

Det å ha meningsfylt fritidsaktivitet har alltid vært viktig for meg, prøver å ha et par timer trening fast i uka, det siste året har jeg hatt Zumba Gold og Zumba Toning :) Jeg har mange faste kunder på timene mine og det gir meg masse energi, damene er flotte og gir mye tilbake. Vi prater gjerne litt før timen begynner og etter timen, og jeg synte jeg begynner å kjenne mange av de faste :) Dette er også RIKDOM, det å kjenne at kroppen virker, det å møte så hyggelige mennesker, og det å kunne bety noe for andre :)  

Det å ha et paradis på jord (les hytta i Eggedal) å reise til så ofte en kan gir meg masse energi :)Her er vi alltid mye ute, både i nærheten av hytta, men også på korte eller lange turer. Det er mange turområder og muligheter i nærområdet til hytta, vi har flere flotte vann, flere topper og mange flotte steder vi går til. Stillheten i fjellet er kanskje det viktigste for meg, her slapper jeg av å gjør mye av det jeg liker best. Jeg prater, lager god mat, tar bilder, leser, spiller spill og vi koser oss både ute og inne. Dette er blitt en viktig plass for meg å være og det gir RIKDOM i mitt liv :)

              
Bilde 1, hele gjengen minus min Kjære(fotograf) på Høgevarde 1459 moh den 01.09.12
Bilde 2, hele gjengen minus meg (fotograf) ved bål plassen på hytta 02.09.12
   
Det å kunne ta seg noen truer å oppleve forskjellige steder gir meg også masse energi:) Vi har vært noen turer rundt i vårt vakre land, vi har også vært en del i Sverige og Danmark. Fra 2006 har vi begynt å dra fast til Syden en til to ganger i året, for å brekke litt av på vinteren. Det å oppleve annen kultur, lokale mat tradisjoner, severdigheter, bygninger, parker, kjente steder, kunst med mer, gir inntrykk og gir også en form for RIKDOM :)

                
Bilde 1 fra Railay hvor datter og svigersønn giftet seg:) 
Bilde 2  fra Phi Phi Lea, mars 2010

Det å møte mennesker på mange forskjellige arenaer som i butikken, i byen, på offentlige plasser og ander steder hvor mennesker er, kan også gi god energi når de smiler, hilser eller gir av seg selv på annen måte. Det kan også være med å gi RIKDOM i mitt liv :)

Når det gjelder RIKDOM som i penger eller i materiale goder er vi sånn stilt at vi har så vi klarer oss, og litt mer enn det. Vi har ingen grunn til å klage, vi har hus, hytte, og har mulighet til å dra på noen ferier også:) Har jeg nok til å gjøre akkurat det jeg vil ? Nei det har jeg ikke. Har jeg alt jeg ønsker meg ? Nei det har jeg ikke. Savner jeg veldig å ha friheten til å kunne kjøpe akkurat det jeg vil, og til å gjøre akkurat det jeg kunne tenkt meg? TJA.....her vil jeg nok si både ja og nei, noen ganger hadde det vært deilig å hatt litt ekstra å rutte med. Vi valgte å kjøpte hyttene for ca 1 år siden, og de måtte vi låne penger til. Vi har tatt et valg, og det gjør at vi må velge bort andre ting, som en ekstra helgetur, ferietur med mer, det er noe jeg aldri har angret på. Mangler jeg noe, nei det gjør jeg ikke, selv om det hadde vært kjekt med en ny bil. Hadde jeg vært mer lykkelig hvis jeg hadde hatt en økonomi som hadde gjort at jeg kunne kjøpt det jeg ønsket ? Nei, jeg tror ikke det, for da hadde jeg fort valgt bort de tingene som jeg har skrevet over, og som gir meg RIKDOM i mitt liv. Jeg tenker at det er sunt å ha drømmer og ønsker som man strekker seg mot, og som kanskje krever litt innsats for å oppnå :)


Ønsker alle en flott sommerkveld videre, og nyt siste dagen i juni :) 


Jeg avslutter med et sitat fra ordtak.no, 


Der er to måter å være rik på. 
Den ene er å ha alt man ønsker seg.
 Den andre er å være tilfreds med det man har.  
(ukjent) 




Kommentarer