Hersonissoss , Kreta 29.08 til 05.09.13

Denne gangen gikk turen til Kreta, sammen med ei venninne. Det er deilig med en liten tur noen uker etter at man har begynt å jobbe igjen, og før høsten setter inn for fult. Det er også da man får de billige turene, det kostet ca 2000 .- pr person for fly og hotell :) Tidligere har jeg vært på Gran Canaria i månedskiftet august / september et par ganger. For meg er det ideelt, jeg er ikke så glad i å dra til varmen midt i sommerferien. Siden jeg har mulighet til å dra etter at skolen startet opp, er det min måte å sikre meg sol og varme før høsten kommer for fullt.

   

    
Her er et utvalg av bilder fra flere av klippene hvor vi sola oss og bada :) 

Jeg har lenge hatt lyst til å reise til Hellas, men ikke blitt noe av før nå. Kreta er flott og jeg opplevde grekerne som nydelige mennesker. For meg blir det helt klart Hellas, og gjerne Kreta igjen når jeg skal på tur i sommersesongen. Det er to timer kortere flytur til Kreta enn til Gran Canaria, og så likte jeg atmosfæren veldig godt :)

    

 

        
Litt forskjellig som jeg måtte ta bilde av. 

Vi var i Hersonissos ca 1/2 time fra flyplassen i Heraklinon, her er det litt for en hver smak. Vi bodde på et enkelt familiehotell Orion, det var koselig :) Det var ikke den høyeste standard, så for deg som liker høy standard, folk i resepsjon mer enn noen timer daglig, så er nok ikke dette hoteller for deg. Det som jeg syntes var best med Orion, var at det var en deilig ro å komme tilbake til hotellet. Vi var på baksiden så vi var skjermet for trafikk, vi fant alltid en skyggeplass, og stillheten senket seg. Orion ligger sentralt, det er rett ved flere flotte klipper her kan du leie solseng, og det var mange hyggelige restauranter langs sjøen i nærheten av hotellet. Ving har laget en reiseguide, Hersonnissos, Kreta

  
Hotellet og bakgården 
 
Hotellet og klippene i nærheten av hotellet 
  

  
Hersonissos

Vi var på Spinalonga, kan anbefale at man tar turen dit om man er på Kreta. Det var spennende å være der etter å ha lest boken Øya av Victoria Hislop.

 
På vei til Spinalonga 
       Spinalonga         
  

 

  

     

  


Ut over turen til Spinalonga, sol og bad, gikk vi noen turer langs vannet fra den ene enden av byen til den andre. Vi gikk til gamlebyen i Hersonissos. En dag trodde vi at vi hadde vært der, men nei da....Vi fikk høre at vi ikke hadde gått langt nok. Vi hadde funnet et sted hvor det var så koselig, det var trange gater, små restauranter og mange gamle hus. Så vi var sikker på at vi var på rett sted. Neste forsøk da gikk vi, og gikk vi, og gikk vi, det tok 40 min før vi var fremme, men det gjorde ikke noe for det var det absolutt verdt :) Er du i Hersonissos anbefaler jeg deg en tur til gamlebyen, veldig hyggelig, nydelig mat, atmosfære, stille og rolig :) 

Den uka jeg var på Kreta spiste jeg mye god mat :) Mye fristet til å prøve ut, og jeg satser på at jeg klarer å lage noen av rettene jeg smakte. Vi fikk god opplæring angående olivenolje, og hva som er forskjell på oljen vi får kjøpt på Kreta i forhold til hjemme. Det var interessant :) Hvis jeg ville kunne jeg ta kontakt med han for å bestill mer av det jeg kjøpte, jeg handlet flere forskjellige krydder i tillegg til olivenolje. Har prøvd ut noe av det, og det smaker godt. 

 

   
Bilder fra hotellet og rett i nærheten 

Det ble en fin ettersommer tur, og jeg kommer garantert til å dra tilbake til Kreta  :) Jeg syntes jeg er heldig som har mulighet til å få til en tur etter skolene har startet opp. Det å få litt sol og bad, varme og avslapping er deilig og det gir masse energi. En lever lenge på en tur, og det er alltid mange gode minner å ta med seg:) 

Kommentarer