Tur til Høgevarde 1459 m.o.h 12.10.13

I går gikk turen til Høgevarde. Da vi gikk fra hytta i 09.30 tiden var det 5 grader i skyggen, så vi tok på ull under og hadde med vindjakke i sekken. Vi merket fort at det var varmt i sola når vi gikk oppover, først i retning mot Istjenn. Det er mange som velger å kjøre opp til Tempelsetrer for å starte turen til Høgevarde derifra, for oss hadde det betydd en time mindre gange med jevn stigning. Når vi er på hytta syntes vi det er deilig å slippe å kjøre bil, og velger stort sett å gå uansett hvor målet for for turen er.  Når vi har besøk hender det at vi kjører opp til Tempelseter, og tar utgangspunkt for en tur derifra. Der kan man velge korte eller lange turer, harde eller lette turer. Tempelseter er et fint utgangspunkt for turer i fjellet, du kan velge tur rundt Istjenn, tur til topper som Høgevarde, Ranten eller Gråfjell, og mange fine vann og plasser innover fjellet som alle er flotte turmål. Her er noen turforslag;  Sigdal og Eggedal Turistservice

På vei fra hytta og opp til Istjenn

Når vi kom opp til Istjenn ble det mange stopp for å ta bilder. Jeg tror aldri jeg har sett det flottere der noen gang :) Ranten speilte seg i vannet, og det var knall blå himmel og sol :)

Fra Istjenn gikk vi litt på veien, deler av skiløypa, før vi skrådde over mot Tempelbekken som vi følger mye av veien oppover til Høgevarde.

På tur oppover

Krysset mot Høgevarde eller mot Gråfjell / Raten

Istjenn                              Turistforeningens røde T er finner du
                                                                      hele veien fra Tempelseter til Høgevarde

Vi er medlemmer av Turistforeningen, og har valgt å fortsette med det selv om vi benytter lite det de tilbyr. Vi syntes de gjøre en flott innsats i fjellet både med merking av løper, anbefaling av turer, hytter som er for alle og mye mer. Jeg liker også godt å lese i bladet Fjell og vidde

Når en er på tur til Høgevarde, har kommet nedenfra og passert krysset og kommer over kanten, vet en aldri hva en møter av vær. Det har vært nydelig på turen oppover for så å blåse og bli så surt at vi har vurdert om vi har skullet gått det siste stykket opp til toppen eller må la hver. Da har det hendt at vi har gått rett til Høgevardehytta, som drives av Drammen og omegn turistforening. Så har vi heller sittet der for å bestemme oss for hva vi gjøre videre, hytta er mye åpent på denne tiden, det var den også i går.

Når vi kom opp på toppen , var de nydelig, sola varmet, det var ikke vind, og vi så mye av vårt flotte land. Vi så Tryvann, Gaustadtoppen, Jonsknuten som vi kjenner til, og så klart mange, mange flere topper. Det er en siktplate på toppen av Høgevarde, så da finner du mange kjente steder som du kan se på en klar og fin dag :)

Min Kjære peiler inn flere kjente steder, i dag ser vi også Tryvann

Her peker jeg mot Gaustadtoppen og Gråfjell

Fra toppen av Høgevarde er det den nest videste utsikten i Sør - Norge, bare slått av Gaustadtoppen. Når det er en klar dag så kan man se drøye 40 000 kvadratkilometer på Høgevarde.

Utsikten fra Høgevarde, mot Gaustadtoppen og mot Tryvann

I går var det deilig å være på toppen, jeg tok masse bilder og vi nøt en fantastisk utsikt :) Det gikk til og med an å sitte å ta en kopp kakao og kjeks, uten å måtte pakke seg inn i mange lag med klær. Så fint vær på toppen har jeg kun opplevd en gang tidligere og det var i juli i år. Skal du en gang gå til Høgevarde, sørg for å ha med deg vindjakke og litt ekstra klær, for det trengs stort sett alltid. Etter å ha vært på toppen en drøy halv time bar turen nedover.

Høgevarde i bakgrunn

Når vi skulle gå nedover bestemte vi oss for å gå en annen vei, vi gikk fra hytta mot Norefjell etterhvert skrådde vi nedover til vi fant en merket sti. Denne fulgte vi til vi kom til stien som fører ned igjen til Tempelseter.

På vei nedover fra Høgevardehytta til Tempelseter

Når vi kom ned til Tempelsetra stoppet vi og tok en øl i solveggen, det var mange andre som gjorde det samme. Samtaleemnet var så klart det nydelige været på tross av datoen vi hadde, og at vi kunne sitte ute i kortermet og nyte solen :)

Etter å ha sittet å pratet litt med koselige mennesker på Tempelseter, gikk turen mot Istjenn og ned til hytta.

Istjenn på tilbaketuren, fortsatt like fint :)

Fra Istjenn ned til hytta

Vi var tilbake på hytta i 16 tiden, det var godt å komme tilbake. Jeg varmet opp suppa fra dagen før, og den smakte minst like godt. Etter å ha spist ble det sofa vælting en times tid.

Det ble en fantastisk tur i nydelig høstvær, vi møtte mange koselige mennesker på turen. Noen stopper man å prater litt med, mens andre hilser man bare på. Alle var i ihvertfall blide, og det var ikke noe rart med tanke på hvor flott dagen var. Det å gå tur i fjellet gjør noe med meg, her er stillhet, masse plass og en kan bare nyte turen i ro og mak. Det å være ute i mange timer er det  jeg liker aller best, da kjenner jeg at kroppen virker. Jeg bruker muskler, blir god sliten og syntes det er nydelig å kjenne fjell lufta :) Dette gir meg masse energi, og jeg lever lenge på en sånn tur som vi hadde i går :) Jeg håper du har fått brukt din helg til det du liker, så du har fått opp energien. Det er viktig å gjøre det en liker, det gir en glede og en kjenner at en lever :)