Det perfekte og lykkelige liv

Nok en gang sitter jeg her og reflekterer over livet, og hva som skjer om dagen. Nå har det kommet opp igjen det med sosiale medier og hvor perfekt alt tilsynelatende er. Det er flere jeg snakker med, og flere jeg kjenner som reagere på det, og det går mye på hvordan folk skriver om;  
Hvor lykkelige alle er, hvor perfekt alt er, hvor mye alle trener, hvor flinke alle er til å vaske hus, bake, lage mat og mye mye mer. Er det sånn hverdagen er, eller ? 

Når dette temaet spres på sosiale medier, settes debatten igang. Noen syntes det er bra at folk forteller om det som er positivt, og ikke klager. Andre syntes det er negativt for det påvirker mennesker i en sårbar situasjon, hvis alle er så forbanna lykkelige. Så er det klart mange meninger rundt hvorfor det er bra eller ikke. Jeg tenker at det kan være litt både og, men at en uansett ikke bør utlevere seg for mye på sosiale medier. 

Det kan hende, ved å fortelle hvor mye en har fått gjort, dekker et behov vi tidligere fikk når vi kommuniserte mer ansikt til ansikt. Før husker jeg at vi pratet mer om når en hadde vært på trening tre dager i uka, når en hadde vaska vinduer, eller nå en hadde bakt 3 av de 7 slaga med kaker til jul, eller når en hadde fått gjort ditt eller datt. Dette er noe jeg stort sett ikke prater om lenger, mulig det er fordi jeg ikke gjøre like mye som tidligere..... Eller det er fordi det ikke lenger er rom for den typen hverdags prat i en hektisk hverdag. Kanskje man på bakgrunn av det har behov for litt anerkjennelse for det man har gjort, og av den grunn legger det ut på sosiale medier....Hva vet jeg ?  

Jeg tror de fleste kan kjenne på det med suksess og utfordringer i livet. Noen perioder i livet er vi mer sårbare for påvirkninger enn andre ganger. Når vi er sårbare er ofte da vi reagerer på hvor lykkelige alle andre tilsynelatende er, og hvor perfekt alle har det. Når vi selv ikke orker noe. Det er klart det påvirker, nettopp når man er sårbar. Det som er fint er at alle har et valg, en kan lese de blogger en vil, en kan velge hva en vil lese på FB, og en kan velge hvem en ønsker å lese om. Alt dette er et valg alle har, det er kun du som kan velge hva sosiale medier skal ha for innvirkning i ditt liv og hvor mye du er villig til å bli påvirket av det andre skriver i positiv eller i negativ retning. 

Det er bare du som vet om du har et perfekt og lykkelig liv. Det er individuelt, og kan ikke måles. Det som er perfekt for deg, bør ikke være det perfekte for meg, og det som gir deg lykke er ikke sikkert gir meg lykke. Da ønsker jeg deg en fortsatt fin uke :) Med eller ute påvirkning av sosiale medier. 

Avslutter dette innlegget med en sang jeg liker godt :) Alt eg såg av Sigvart Dagsland 

Kommentarer