Foto gæern......?

Jeg blir ofte opphengt i det jeg holder på med, i dag har det vært jakten på det perfekte bildet av fuglene. Har i dag sett Nøtteskrike, Lavskrike, Flaggspett, Dompap, Grønnfink, Trekryper, Kjøttmeis, Blåmeis, Spettmeis, Toppmeis, Granmeis og Svartmeis.


 
Kjøttmeis 

Kjøttmeisen er mer sky enn Blåmeisen, det er ikke vanskelig å se forskjell på de to. Kjøttmeisen har svar hette, hvite kinn, grågrønn overside og en svart stripe på brystet, den er litt større enn blåmeisen.

      
 Blåmeis    

Den har lyseblå hette med hvit rand rundt, og den har ikke den svarte stripen på brystet. Den stikker ikke like fort av som Kjøttmeisen, så jeg har flere bilder av den.

 
     
 
Svartmeis

Svartmeisen er den minste av meisene, den har en hvit flekk i nakken, og er en av de enklest å ta bilde av. I fjor satt en av Svartmeisene seg på hånden til min Kjære når vi testet ut om de turde å komme helt i nærheten av oss.

 
Granmeis

Granmeis og Svartmeisen er ganske så like, det er litt forskjell så med trening ser man det. Granmeisen er heller ikke så sky Den var mye rundt når jeg hold på å ta bilder, men i dag fikk jeg ikke knipsa mer enn noen få bilder av Granmeis. 

 

 
Toppmeis

Toppmeisen er en artig fugl, den både syntes og høres selv om den er ganske så liten. Jeg har tatt mange bilder av Toppmeis siden jeg begynte å ta bilder, og den er heller ikke så redd for å ha meg i nærheten.

 
Spettmeis 

Få bilder av Spettmeisen i dag, den er heller ikke så vanskelig å ta bilde av. Spettmeisen har spist nebb og lange tær, den går like gjerne oppover som nedover trærne. Den høres når den er i trærne, og det er artig å se hvordan den beveger seg.

 
Trekryper 

Denne helgen er første gang jeg her fått tatt bilde av Trekryper :) Det er en liten fugl som er veldig rask. Den var på bakken og før jeg rakke å tenke så var den langt opp i treet. Trekryper har et spiss tynt nebb, kraftige klør og stiv stjert som den støtter seg med. Moro å se hvordan den jobber seg oppover i trærne, den går i spiral. 

 
Lavskrike 

Lavskrika er veldig glad i brød, jeg pleier alltid å ha med ekstra brød til både den og Nøtteskrika. Jeg har hørt at Lavskrika blir kaldt for tømmerhoggerens trøst, og det kan jeg godt forstå. De komme helt bort til oss, og henter brød. Den har til og med kommet å tatt pølsebrød når vi har sitti ved bålpanna. Lavskrika beveger seg så flott når den flyr, den bretter ut både vingene og halen, og er veldig flott å se på. 

 

 

 
Dompap

Dompap hannen og hunnen er ganske så forskjellige, den røde hannen lyser opp både på fuglebrettet, i trærne og i snøen. Dompap har et kraftig nebb,og er den av finkene vi ser mest her. 

I dag fikk jeg tatt mange nærbilder av dompap, det skyldes nok at jeg satt i jaktstolen til min Kjære. Jeg satt en drøy time, da var jeg rundt 1 1/2 meter fra fuglbrettet. Jeg brukte 70 - 300 mm linsa og stativ. Følte meg nesten som en naturfotograf , og satt bare å ventet på fuglene skulle komme for å få tatt det perfekte bildet. 

For meg er det gunstig å klare å sitte stille, det er ikke ofte jeg gjør. Selv om jeg sitter må jeg bevege meg innimellom, det kan jeg ikke når jeg skal ta bilder for da forsvinner fuglene. I dag ble en fin dag med mange ulike fugler, jeg fikk ikke tatt bilde av Nøtteskrika eller Flaggspetten i dag, de holdt seg på avstand så lenge vi var ute. Grønnfink fikk jeg tatt bare ut av vinduet, den forsvant så fort den så meg. Det er sånn det er og det er derfor det er spennende å prøve å få tatt det perfekte bildet :) 

Kommentarer