Snøskuterkjøring skal det blir tillatt ?

"Miljøvernministeren vil snikinnføre en forsøksordning der alle kommuner som vil kan åpne for frikjøring med snøskuter. Vi risikerer å miste noe av det viktigste ved friluftslivet : Den uberørte naturen, stillheten og følelsen av frihet når man er alene med naturkreftene". Kunne leses på sidene til Den Norske turistforeningen. 

Vi snakket om det senest her om dagen , og er klar over at det er kommet som et forslag. Nå håper jeg at det ikke blir sånn, noe av det beste med å være ute i naturen er stillheten :) Lyden av motorisert kjøretøy bærer godt ! I Eggedal hvor vi er mest ute på tur, har vi hørt de få skuterne som har kjørt noe i området. Det har vært greit for det er sjeldent de kjører. Jeg tror de har kjørt med varer til noen hytter som er åpne for turfolket, og så tror jeg det har vært til noen private hytter. Ut over det har snøskuter blitt brukt noe til skiløyper, og etter hva jeg forstår hvis det har vært noe akutt. Dette kan godt fortsette for min del. 

Derimot håper jeg at vi ikke vil oppleve at dette kan bli fritt frem, da bli mye av gleden ved å komme seg ut , borte for min del. Det er nok støy overalt ellers, og jeg må si at det å kunne "høre" naturen har en gunstig effekt for meg. Det er nettopp det å komme seg ut i naturen og nyte stillheten som gir meg masse energi i en ellers stresset hverdag. 

 

 
Noen bilder fra 30.12.12, nydelig i Eggedal, fine løyper og stillhet i fjellet :) 

Det er et opprop som jeg har signert.
" Støtt vårt opprop og gi regjeringen en tydelig beskjed: Si ja til stille natur ! "

Håper mange ønsker å skrive under på dette oppropet, og at det kan komme press fra flere hold. Jeg tenker at åpnes det først for frikjøring med snøskuter er det vanskelig å trekke det tilbake igjen. Er det hva vi ønsker ?.....eller....? Jeg ønsker i ihvertfall ikke dette, jeg vil fortsatt ha stillheten og den følelsen av frihet jeg opplever når jeg er ute på tur. Den roen jeg alltid får når jeg er ute i naturen, er noe jeg trenger i min hverdag. 

Kommentarer