Giverglede......gjelder det kun til jul ?

Mange sender meldinger på FB eller andre sosiale medier for tiden, om at vi kan bidra med gaver, penger eller annet nå til jul. Så kommer mine tanker (kanskje negative).....Hva med resten av året ? Vi vet at det er mange fattige i Norge, og mange som ikke har de samme mulighetene som de fleste av oss. Det er godt det finnes organisasjoner som ivaretar de som sliter, og har det tøft i hverdagen. 

Nå i julen tenker sikkert de fleste at det er klart vi kan gi, og det er super bra :) Det er jo flott at at mange som trenger det kan få litt ekstra til jul, og at vi alle kan bidra med det. Jeg ser at mange frivillige organisasjoner gjør en fantastisk jobb, og det gjør de gjennom hele året. I dag velger jeg å nevne noen jeg har bestemt meg for å støtte til jul i år.  

De tar imot klær og diverse ting og tang gjennom hele året.  Nå til jul har de etterspurt litt gaver som de kan dele ut :) De gjøre en fantastisk jobb :) de bistår mange som sliter økonomisk,og prøver å gjøre hverdagen lettere for de som ikke har det så greit.


De har oppe fire dager i uken, og de serverer frokost og middag til mennesker med rus avhengighet. De holder åpent julaften fra klokken 16 - 21, og ønsker seg gaver til de som kommer til å være der på julaften. Syntes de gjøre en fantastisk jobb :) Jeg vet at det er fint for de det gjelder, det å ha muligheten til å gå på Blå Kors for blant annet å spise, men også for det sosiale :)


Kirkens Bymisjon
De jobber på mange plan, og møter mennesker som har det vanskelig. De betyr så mye for mange, og de gjøre en fantastisk jobb for mennesker som ikke er de såkalte A4 menneskene. Ære være dem for jobben de gjør, og de gjør en stor forskjell for de menneskene de møter. De har boligtiltak, arbeidstiltak, kafeer og møtesteder, pluss mye mye mye mer. Det jeg har gjort er å støtte juleaksjonen 2013, sendte sms merket GLEDE til 2490, og på den måten bidratt med middag til to personer.
FB siden til Kirkens Bymisjon 


Jeg prøver gjennom resten av året å støtte de som driver frivillig arbeid, men det er klart jeg kunne gjort mye mer. Har i alle år gitt til mange forskjellige organisasjoner, lag og foreninger, og har verken blitt fattig eller rik av den grunn. Vi støtter en del lokalt, men også noe sentralt.  Hvor mye det er snakk om i året er jeg ikke sikker på, men det blir noen hundre lapper hver måned. Det jeg er opptatt av når jeg støtter, er at de er seriøse aktører. Det finnes dessverre mange som er useriøse, og pengen ikke kommer dit de skal. Det er kanskje en av grunnene til at jeg den senere tiden har støttet mer lokale enn sentrale organisasjoner. I de lokale organisasjonene kjenner jeg som regel noen som jobber, og da vet jeg hva de står for.

Det er mye mer jeg kunne gjort, og det er mye mer de fleste kunne gjort. Når jeg støtter organisasjoner er det fordi jeg har lyst, og vet at det kan være med å gjøre en liten forskjell. Det behøver ikke være mye, men et lite bidrag, en liten pakke eller noe som kan glede andre :) Har du planer om å støtte noen i år ? Minner om noe vi alle har hørt, og sikkert også sagt mange ganger:

Den største gleden man kan ha, det er å gjøre andre glad 

Kommentarer