Å være ute er godt for helsa !

Jeg mener nå ihvertfall det, og for meg er det sånn. Da mener jeg at det dreier seg om, ut på tur for trening, eller for å gå i rolig tempo. Det er å sitte for å nyte naturen, ta bilder, lage mat eller bare være ute, og ikke gjøre noe. 

Uansett vær så gjør det meg godt å kjenne på været, jeg syntes vi er heldig som har årstidene vi har, og at det er en del variasjon. Det er jo viktig  å kle seg etter hvordan været er, og gjøre det beste ut av dagen uansett. Nå må jeg innrømme at jeg er mye flinkere til å være ute når vi er på hytta, men tidligere når vi ikke hadde den muligheten brukte vi naturen i nærområdet. Det som er bra med å være ute er at man kjenner at man lever. Da kjenner jeg vind, regn, sol, og snø. Når det er stille i naturen hører jeg de naturlige lydene som en bekk, en fugl eller andre lyder jeg forbinder med naturen. Det som er så bra er at de fleste har tilgang på naturen,  og det koste ikke noe. Derfor mener jeg at alle har mulighet til å komme seg ut på tur, på den måten hver og en liker.

I helgen gikk vi kun en tur, men vi var mye ute rundt ved hytta. Vi satt ved bålpanna i mange timer, og vi lagde lunsj både torsdag og fredag på bålpanna. Torsdag lagde vi ostesmørbrød. Da brukte jeg brød, rød pesto, skinke ( kan bruke salami, pølser eller det du liker) løk og ridder ost. Vi bytter på å lage toast eller enkle ostesmørbrød, men gjør det på samme måte. Kutter det som skal kuttes ute, og lager ferdig maten ute det er mye koseligere :)


  

Fredag lagde jeg tomatsuppe, kutta opp 2 løk som jeg blandet med flytende margarin. Fresa det litt i kjelen. Tilsatte hakkede tomater og rørte godt. Tilsatte vann og buljongterninger, og lot det koke. Røret om innimellom, og tilsatte maisennajevner, litt matfløte, salt og pepper. Rett før servering tilsatte jeg litt basilikum. Bruker som regel hvitløk også, og gjerne litt tomatpuré, da blir det mer smak. Servere med brød som er varmet på bålpanna. 

  

Det å lage mat ute er noe jeg ikke har gjort så mye, men som jeg har lyst til å begynne med. Supper kan like gjerne lages ute som inne, andre retter skal jeg prøve meg frem litt. Uansett så er det både koseligere å lage maten ute, og maten smaker alltid mye bedre :)  Hvis noen leser det og har lagd mat på bålpanne tar jeg gjerne mot tips.

For meg er det som nevnt over god helse i å være ute. Før gikk jeg mye turer for å få ut grums og frustrasjon, ofte klarna tankene. Jeg kunne gå alene å tenke på hva som var utfordrende for meg, eller jeg kunne gå å skrævle med ei venninne. Uansett er det godt å komme seg ut. Håper du benytter deg av naturen, og komme deg ut på tur. Ha en fin førjulstid, håper du får til en tur ut i naturen i en hektisk hverdag:)                                                          

Kommentarer