Har du nyttårsforsett ?

Det har ikke jeg !

Det er mange år siden jeg hadde nyttårsforsett......Hva er grunn til det? .....Jo, det var veldig sjelden jeg noe gang klarte å holde nyttårsforsettene mine. Jeg hadde flere år etter hverandre nyttårsforsett om å slutte å røyke.....det klarte jeg ikke. Jeg skulle slanke meg.....det gikk så som så. Jeg skulle begynne å trene, det gikk også så som så.

Det dukker stadig opp noe jeg ønsker å endre av små og store ting. Det tar jeg i løpet av året når det dukker opp. Hva har jeg endret på ?

Jeg har sluttet å røyke og jeg har begynt å trene fast og jevnt. Jeg har kommet meg mer ut på tur, det kan være litt mindre i perioder, men er mer ute enn jeg var før. Jeg spiser nesten ikke godterier, gjøre så klart det innimellom, men begrenset det ned. Jeg har gått ned de kiloene jeg skal, kan sikkert gå ned noen kilo til, men det er ikke noe jeg stress med.

Alle bildene er fra januar 2013, det er året jeg har gått mest på ski etter jeg ble voksen
 

Hvordan jobbe med det å gjøre endringer ?

Først må du finner ut hva du ønsker å endre på, og så stiller du deg spørsmålet er det du eller er det noen andre som vil at du skal endre på nettopp dette. Er det noen andre er det sjelden suksess, men det kan være starten på din endringsprosess. Er det du selv som vil endre, og du har begynt å tenke mer på det, eller prate om det er prosessen i gang. Gjør du ikke så mye mer enn å tenke på det eller pratet om det, kan det ta lang tid før du får gjort endringen du ønsker å gjøre.

 

Her er noen ideer på hva du kan gjøre:

Når du har begynt å vurdere at du ønsker å endre på noe kan du tenke deg at du kommer til et vegkryss. Det er et stoppskilt i dette krysset, når du står der har du to alternativer du kan svinge til høyre eller venstre. Se dette for deg:
Tar du til høyre så bestemmer du deg for å endre kurs, og du kan begynne å tenke hvordan du tror det bli med en endringen. Tar du til venstre kan du velge å fortsetter som før.

Når du har bestemt deg for å gjøre en endring anbefaler jeg deg å skrive ned alle fordeler med å endre og ulemper med å endre. De fleste ser at den ene siden av denne listen er som regel mye lenger enn den andre.

Kommer med et eksempel her,

Det som er bra med å røyke :      Det som ikke er bra med å røyke : 
Smaker godt                                    Får dårlig kondis
Koser meg                                       Har dårlig pust 
Sosialt                                              Det er dyrt 
Belønning                                         Lukter vondt
                                                        Helseskadelig 
                                                        Dårlig smakssans og luktesans 

Listen blir så lang eller så kort som du ønsker, det er din liste og det skal være de argumentene som taler for eller mot om du vil endre. Hvis listen om å fortsette å røyke er lenger enn om å slutte så kan det dessverre hende du ikke er helt klar. Du skal ikke gi opp, da går du noen runder til med deg selv, og du kan fortsatt være i endringsprosessen din :)

  

Når du har klart å endre på det du ønsker eks. slutta røyke, og du skulle få en sprekk, aksepter at det har skjedd. Ikke tenk at alt er ødelagt, eller at det her går aldri. Ta frem argumentene dine for å slutte, og du er i gang igjen :)

Du kan bruke det samme til alt du vil endre på, det gjelder å slutt med  det du vil, eller det gjelder å begynne med noe du har lyst til. Dette er tatt ut av metoden Motiverende intervju, som dreier seg om å gjøre endringer. Det er en metode jeg bruker i hverdagen min, begynte å fatte interesse for metoden når jeg tok videreutdanning. Når jeg skal endre på noe bruker jeg de samme prinsippene som over, det kan være noe som gjelder akkurat nå (da skriver jeg ikke list, men tar for og imot i hodet) eller det kan være en ending jeg ønsker som som krever noe mer. I det jeg har begynt å bevisstgjøre meg på at jeg ønsker en endring er prosessen min i gang.

 

Det har skrevet over kan være et tips på veien hvis det er noe du ønsker å endre,  og så klart er dette veldig forenklet, men det kan være en start :)

Ønsker deg en fin nyttårsfeiring :) Ønsker deg er fantastisk flott nytt år, håper 2014 blir et supert år for deg :)               
                    

Kommentarer