Tur til Snøhetta 2286 moh fra Snøheim 25.07.16

Vi har snakket om å gå til Snøhetta i løpet av sommeren, siden vi gikk Besseggen i 2009. Men vi har ikke klart å få det til før i dag. I 2010 havnet jeg på sykehuset rett før sommerferien, i 2011 var vi i Nord Norge og da var det ikke i planene, i 2012 døde min far i sommerferien, i 2013 kom firlingene til verden og vi passet storesøster i sommerferien, i 2014 var vi sammen med barnebarna hele sommerferien. I fjor kjørte vi til parkeringen og gikk rundt i området. Vi sjekket busstider og veide for og imot, men formen min tilsa at vi bare kunne glemme hele turen. I år hadde jeg et helt annet utgangspunkt enn årene før. Jeg hadde vært på Rauland hele juni måned hvor det var mye fysisk aktivitet, og jeg hadde gått flere turer i fjellet både på Rauland og i Eggedal. Dette er en krevende tur, så jeg ønsket at oppladningen i forkant av turen var god.    

Vi hadde peilet oss ut en dag vi skulle gå, men da vi sto opp var det overskyet og tåke. Vi bestemte at vi skulle gjøre et forsøk, og om det ikke var mulig å gå til toppen kunne vi gå rundt i nærheten av Snøheim. Vi tok buss fra Hjerkinnhus til Snøheim, og var fremme ca 10.15. Vi gikk på wc og handlet brus og sjokolade før vi begynte turen, ca kl 10.30. 

Her var det mange muligheter for turer
Vi fulgte merket løype 



Her er noen bilder fra tilbakelagt strekning, her har vi gått i ca 50 minutter 
Her har vi gått akkurat en time 
 Her 70 minutter
Videre oppover uten noe særlig sikt, fortsatt skyer og tåke mot toppen 

 Uansett vær, ut på tur aldri sur
Hit hadde vi brukt 1 time og 50 minutter. Det ble tettere tåke, men vi syntes vi så godt nok og det var hyppig og god merking hele veien.
Vi kom oss til toppen, da hadde vi brukt i underkant av 3 timer. De var liten sikt, bare noen meter, og dermed null utsikt. I tillegg var det surt og kaldt så jeg hadde tatt på meg nesten alt jeg hadde med meg av klær. 
 Vi tok lunsjen der i tåka, og var fornøyd tross vær
Det var ikke mye å gå rundt å se, så da var det å komme seg ned
 Her er vi på vei nedover 


 Her lysner det
Vi snudde oss for å se om det hjalp på toppen, for da vurderte vi å gå opp igjen, men....nei, heller tvert imot
 Da var det å fortsette nedover mot Snøheim




 Her er vi snart tilbake på Snøheim 


Vi var på Snøheim ca kl 16.30 i god tid til bussen vi skulle ta tilbake skulle gå. Vi hadde vi vært på farten i 6 timer, og det ble noen stopp for av og på med klær, bilder, mat og påfyll. Det er mulig vi gikk roligere enn vi pleier,  ihvertfall et stykke nedover på grunn av dårlig sikt. Vi går ikke fort, men pleier å gå jevnt. Turen var en fin opplevelse, men så klart det er ikke det samme å gå når det er så dårlig sikt. Det vi ble enige om var at vi ønsker å prøve igjen, men da har vi tenkt å bo på Snøheim. Vi ønsker da å sette av noen flere dager, så vi forhåpentligvis kan få til en tur, om ikke helt uten tåke, så ihvertfall mye mindre enn denne gangen. 
Vi er glade for at vi fikk til turen, siden det er noe vi har hatt lyst til å gjøre sammen i flere år. Jeg var på Snøhetta i sjetteklasse og min Kjære var der i åttende. Selv om været var som det var, er vi godt fornøyd med en tur i fjellet. Det er en opplevelse og ta med seg som skaper gode felles minner.

Det kan hende vi gjør et nytt forsøk allerede til neste år, bussen fra Hjerkinnhus går fra sankthans  til begynnelsen av oktober, så vi kan planlegge en tur utenom sommerferien. 

Linker til noen sider; 

Kommentarer