Janteloven

Stadig vekk henviser folk til janteloven, det har også jeg gjort her i denne bloggen. Det dukker stadig opp i kommentar rundt både offentlige personer, kommentarer på innlegg i nettaviser, kommentarer på blogger og andre sosiale medier. Hva er så denne janteloven?

Janteloven, formulert av A. Sandemose i romanen En flyktning krysser sitt spor (1933) og lyder slik: 
       1. Du skal ikke tro du er noe. 
       2. Du skal ikke tro du er like meget som oss. 
       3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
       4. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
       5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss. 
       6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.
       7. Du skal ikke tro at du duger til noe.
       8. Du skal ikke le av oss.
       9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg. 
     10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe. 

Jante er den vesle byen der hovedpersonen vokst opp, og Janteloven er et uttrykk for småbyens tyranniske press på den enkelte. Sandemose hevdet imidlertid at Janteloven har sin gyldighet overalt. (Dette er skrevet direkte av Store Norske leksikon). 

Her ligge det mye makt ! Så tenker jeg.... Hva er årsaken til at en del at disse punktene fortsatt er så gjeldene som de er, selv om det har gått 80 år siden de ble skrevet ? MISUNNELSE ???

Det at man velger å hive seg på å kommentere uten for eksempel bruke litt til på å tenke.....Her ligger det kanskje noe mer bak.... Her kan det være noe som ikke har kommet tydelig frem......Her kan det være en del misforståelser......Vi må også ta med oss at alle skriver på hver sin måte, og i tillegg leser man med sine øyne......En bør også ha med seg at det er  fremmede menneskene, og man vet ingen ting om dem. De kan være drittsekker eller verdens mest fantastiske personer.......Sikkert flere punkter som kunne vært nevnt, men kommer ikke på noe nå.

I Norge har det dannet seg en ukultur, der er greit å svartmale, mobbe, være stygge med mennesker man ikke kjenner, eller vet noe om. Jeg merker mange ganger at jeg blir lei meg av en del innlegg/ kommentarer jeg leser. Det verste er jo også at det er så mange som skriver stygt om andre, og gjemmer seg bak anonymitet. Lett å gå i flokk å prøve " å ta rotta på noen", når man slipper å stå frem med hvem man er. Dette er noe av det jeg tenker er  med på å opprettholde janteloven, og jeg håper mange står i mot. Håper de som opplever dette på kroppen klarere å tenke at de som kommer med anonyme kommentarer er feige mennesker, og de skal man ikke bry seg om. Ønsket mitt er at nettstedene i Norge som driver diskusjonsfora etterhvert ikke godtar anonyme kommentarer. Det kommer nok ikke til å skje for da blir det ikke like mange lesere. Det ser jo ut for at utviklingen går på at jo styggere man er med andre (så klart i flokk) jo bedre. En del aviser har blitt flinkere til ikke å godta anonyme kommentarer (jeg vet at det går an å lage seg fiktive navn, men da er de fortsatt like feige).

Kan ikke folk stå for det de mener, eller de ønsker å skrive, eller kommentere om andre. Så hold kjeft !

Jeg må mange ganger tenke hvorfor jeg reagerer som jeg gjør, reagere jeg ligger det gjerne noe bak. Noen ganger leser jeg flere ganger, eller går inn på flere steder for å lese om det jeg reagerer på. Jeg har noen ganger fart opp å tenkt mitt, mange ganger har jeg hatt lyst til å skrive noen krasse kommenterer, men har tatt en time out, og da har jeg stort sett roet med ned. Har som regel funnet ut at grunnen til at jeg reagerer, er noe som ligger hos meg. Noen få ganger er det også misunnelse det dreier seg om, og det er kipt å innrømme.....

Det var et hjertesukk fra meg i dag, dette er noe som engasjerer meg, og som jeg prøver å være med på å påvirke i en annen retning. Håper etterhvert at janteloven kun er historie, men da må vi nok gå mange runder er jeg redd. Hva tenker du om dette ?


Kommentarer