Julens vanskelige valg...

For mange kan noe av det tøffeste med julen være å ta valg. Hvem skal man være sammen med ?...og hvem må man da velge bort ? Jeg tror det er mange som sliter med det, og har dårlig samvittighet. 

Noen perioder i livet velger man det som kanskje ikke er det mest naturlig, men det som er best for seg selv akkurat der og da :) Hva er grunnen til at vi må tilfredsstille andre ? ....og ikke ta hensyn til....hva vi selv ønsker ? Her er det mange meninger, og de fleste har en mening om hva andre burde velge. Er det ikke best at hver og en får velge selv ? 

Julaften har vi vært hjemme alene, vi har vært sammen med min familie, vi har vært sammen med min Kjæres familie, vi har feiret en jul på Lanzarote (uten datter), og vi har feiret på hytta. Tidligere hadde vi avtale 1, 2 og 3 juledag. Det ble gjerne tid til en en fest , og så jobbet jeg jeg turnus. Jeg sluttet å jobbe turnus høsten 2008, og de andre møtepunktene i julen ble etterhvert borte, for vi ble for mange i begge familiene.

  
Julaften på hytta 2012  
 
Vi tok oss en tur for å kvalitetsikre noen løyper før ungen kom oppover :) 

I fjor dro vi på hytta, sønnene våre kom opp julaften, og datter med familie kom oppover 1 dag, det er den beste julen jeg har hatt :) Det var ikke noe stress, og vi kosa oss masse :) Vi var ute å herjet i snøen, vi tente opp i bålpanna, vi kosa oss med god mat, og vi spilte kort og brettspill. Alle ga uttrykk for at de var fornøyd med denne julen. Det betyr at vi valgte bort resten av familien, at vi valgte bort en fest, at vi valgte bort å være sosiale med venner. For oss var dette så bra :) Det ga oss så mye, at vi nok en gang velger bort alt det andre til fordel for en ny jul på hytta. 

 

Er vi egoister ? Jeg syntes ikke det, alle i begge familiene har noen å være sammen med, skulle noe velge noe annet så er det den enkeltes valg.


 

  
1. juledag var vi ute å kosa oss mange timer 

Jeg vet at noen ønsker å være alene på julaften, og det er viktig å respektere, så tenker jeg på alle som ikke har noen å være sammen med. Det ble satt fokus på i fjor, av en eldre dame som turde å sette ord på det å være alene. På bakgrunn av det hun valgte å gjøre for seg selv, og at det ble offentliggjort, så har det mest sannsynlig endret seg for mange. Noe jeg syntes er veldig bra :)

Jeg håper du slipper å være alene, hvis du ikke ønsker det selv. Jeg håper du slipper å ta for mange valg, som kan være vanskelig for deg. Jeg håper du gjør det som er bra for deg, og som gir deg energi. Husk vi har alle valg, og det er kun du som vet hva som er bra for deg. Ønsker deg en fin kveld, en uke før julaften :) 

Kommentarer