Konflikter, uvennskap, misforståelser....?

I mange familier er det konflikter, du finner det i arbeidslivet, og det kan være i nabolaget eller andre steder hvor du ferdes. I flere land er det også konflikter mellom bl.a ulike religiøse overbevisninger. 

Hva betyr egentlig konflikt ? " Ordet Konflikt kommer fra det latinske ordet conflicito som betyr sammenstøt". En annen definisjon " en Konflikt er kollisjon mellom interesser, verdier, handlinger eller retninger". Eller siste jeg tar med "Konflikter kan beskrives som en prosess der respekten for menneskeverdet gradvis minker og leder til at de involverte behandler hverandre mer som objekter enn som mennesker " (Fra Wikipedia).

Med tanke på de definisjonene er det trist at mange har konflikter med mennesker en i utgangspunktet er glad i. Mennesker en bryr seg om, eller kunne hatt mye hygge sammen med, om man hadde klart å rydde opp. Jeg tror de fleste har opplevd dette på nært hold i større eller mindre grad. 

Hva er så grunnen til at jeg skriver om dette i dag. Jo, jeg har konflikter med noen i min familie, hva det dreier seg er jeg usikker på......Noen ganger tenker jeg at det er uvennskap, men det er litt rart det også, for jeg er ikke uvenn men de det gjelder. Derfor må det dreie seg om en konfliktsituasjon. 

Hva kan jeg gjøre med det ? Først å fremst kan jeg finne ut hva jeg ønsker. Vil jeg ha kontakt med mennesker som ikke ønsker å ha kontakt med meg ? Jeg vet ihvertfall ikke hva om er årsaken til at de ikke hilse på meg, hva som er grunn for at det ikke svares på sms eller lignende. Jeg skulle ønske at de som var i konflikt med meg kunne sagt hva det dreide seg om. Noe har jeg jo en formening om, men noe er bare synsing. Er jeg en helt uskyldig part oppi alt dette ? Nei da, det er jeg ikke ! Noen ganger vet jeg at jeg har havnet i ubehagelige situasjoner som jeg gjerne skulle unngått. På bakgrunn av det kan noen ha funnet ut at de ikke lenger ønsker å hilse på meg, prate med meg eller ha noen form for kontakt med meg.....og det er INTERESSANT. 

Betyr det mye for meg dette her ? Ja, jeg tror det gjør det, for jeg tenker stadig på det. Jeg er snart 49 år, og livet er for kort til å ha konflikter. Spesielt når det er snakk om bagateller eller misforståelser. Hvor viktig er dette i hverdagen ? Det er både viktig og mindre viktig, og jeg har bestemt meg for å jobbe med dette om ikke annet for å få det ut systemet. 

Ved å skrive dette begynner tankene mine å spinne, jeg har mange verdifulle mennesker i mitt liv. Min Kjære min barn, svigerbarn og barnebarn, familien min, familien til min Kjære, flere gode venner/ vennepar, mange flotte og gode arbeidskolleger, og mange andre jeg også prater med, eller har sosial omgang med.

Hva er da grunnen til at jeg gidder å bruke energi på dette ? Jeg tror mest det er fordi det gjør noe med meg. Jeg må innrømme at jeg syntes det er trist og leit, og forferdelig unødvendig. Flere har betydd mye i min barndom og oppvekst,  og plutselig skal man ikke en gang hilse når man møtes....... Nok en gang vil jeg presiserer at jeg har sikkert vært med på å såre eller gjort ting som gjør at noen ikke vil ha kontakt med meg, men igjen....jeg skulle gjerne vist hva det dreier seg om. Da kan jo dere som leser dette undre dere over en ting ......Hva er grunn til at jeg ikke tar kontakt med de det gjelder? Jeg tror du kan gjette det.......Jeg er vel engstelig for å bli skuffet og såret. 

Som jeg har skrevet tidligere her på bloggen, har jeg de senere årene og spesielt det siste 1.5 år jobbet mye med meg selv. Da har jeg jobbet med hvordan jeg ønsker å være som menneske og medmenneske. Jeg liker å diskutere, og syntes det er spennende å være uenig i saker som diskuteres. Det er supert og belyser saken fra flere sider, og er veldig nyttig i mange sammenhenger. Jeg syntes det styrker meg som menneske og som fagperson. Konflikter som ikke løser seg eller om utvikler seg er jeg derimot ikke tilhenger av. Det er trist og leit at mennesker på bakgrunn av misforståelser eller bagateller ikke lenger kan møtes eller ha kontakt. Alle mennesker som er i konfliktsituasjon, og som ikke ønsker å være det, kan gå i seg selv å tenke.......Hva kan jeg gjøre med dette ? 

Jeg vet at det eneste menneske på denne jord jeg kan gjøre endring på er meg selv, og på bakgrunn av det må jeg bestemme meg for hvor stor del dette skal få i mitt liv. 

Da ønsker jeg deg en fin dag :) om du har konflikter eller ikke. Jeg håper du har mennesker i din hverdag som betyr mye for deg, og som vil deg vel. Ta vare på deg selv i hverdagen din :) Jobb med din her og nå situasjon. Du får ikke tiden som er passert igjen, og hva som skjer i morgen er et ingen som vet. 


CARPE DIEM !

Kommentarer

  1. Veldig riktig, og veldig bra skrevet.. ta regien i ditt eget liv...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) ..."ta regien i ditt eget liv" likte jeg veldig godt :) Det kommer jeg nok til å bruke, for jeg jobber mye med endringer og endringsprosesser.

      Slett
  2. May Heidi Berntsen29. januar 2014 kl. 18:45

    Meget, meget flott skrevet. Er nok mange som kjenner seg igjen her. Å ja jeg kjenner meg igjen i dette. Å som du skriver så er det vanskelig å oppsøke/ta kontakt med de som ikke "hilser" lenger. Har forsøkt det selv og man blir skuffet. Men kanskje skuffelsen er størst fordi at de du oppsøker ikke tør/ eller vill si hva/hvorfor ting har blitt som det har blitt. Å det er jo egentlig feigt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding :) Tror nok dessverre mange, alt for mange kjenner seg igjen i dette. Det med skuffelser gjør så klart noe med en, og man takler det dårligere over tid. Det kan være som du skriver, en feighet i å ikke ville snakke med annen part i saken for å få belyst det fra flere sider. Ofte kunne det vært ryddet opp i ved en samtale, for som regel er det misforståelser og bagateller. Håper det ordner seg for deg :)

      Slett
  3. Bra skrevet Lillian. Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Det er jo så enkelt men samtidig så vanskelig å ta kontakt med de som ikke "hilser". Man blir skuffet/føler seg dum/.. når man strekker ut en hånd og den ikke blir tatt imot. Og ofte så er det små misforståelser i bunnen som enkelt kunne blitt ryddet opp i med en samtale. Som du skriver livet er for kort til å ha konflikter. Du har vært tøff og skrevet om dette. Syns Hilde sine ord var fine ..ta regien i ditt eget liv.. Carpe Diem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita :) Jeg har lenge tenke på å skrive noe om dette, for jeg vet at mange har det på samme måte, dessverre. Det er bare trist og leit at mennesker ikke kan møtes å rydde opp. Man tar det med seg inn i hverdagen , og det påvirker om man vil eller ikke. Ofte blir andre dratt inn i konflikten, og "må ta parti" det er også veldig ugreit. Ha en fin kveld :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.