På tur fra Puerto Mogán til Veneguera 13.01.14

Vi (min mann, et vennepar og jeg) hadde bestemt oss for å ta en tur til Puerto Mogán. Vi hadde en plan om å gå en tur, og spise lunsj der før vi skulle returnere til Amadores.

Puerto Mogán

Vi trodde vi skulle gå til et utsiktspunkt, en liten landsby eller opp til toppen en times tid, for så å returnere. Sånn ble det ikke......

En stykke fra Puerto Mogán oppover i fjellet.

Etter å ha gått i nesten 1.5 time tok vi en pause på toppen, vet ikke hva det heter der. Når vi satt der kom par fra Holland forbi. Vi tok en prat med de for å høre om de var kjente i området. Det var de ikke, men de hadde med kart, og sa de hadde hørt at det gikk an å gå til Veneguera og ta bussen tilbake til Puerto Mogán. De viste ikke hvor langt det var, og det var også vanskelig å se ut fra kartet. Det vi skjønte vi at det var lengre å gå til Veneguera enn å snu å gå tilbake til Puerto Mogán.

Teide  på Tenerife skimtes langt der fremme
                 Playa de Veneguera

Vi  gikk fra toppen, og ned mot Playa Veneguera, gikk så i retning mot det vi trodde var Veneguera. Vi skjønte jo at vi var på vei et sted siden vi møtte flere biler som kjørte mot stranden. Det vi så fra toppen var at det var en flott strand. Selv om det så flott ut valgte vi å ikke gå ned for det hadde en omvei. Vi så det var noen biler på stranden, og noen få mennesker. En strand på Gran Canaria som du har nesten for deg selv, skjønner godt at noen velger å benytte seg av det.

På toppen og på vei nedover

Playa Venuguera

Vi møtte noen få som gikk denne turen, noen hadde parkert et stykke fra stranden og gikk den siste biten, og noen gjorde som oss gikk til Veneguera. Vi gikk forbi mange bananplantasjer, det var frukt og grønnsaker mange steder og det var frodig og grønt.

Det var frukt og grønt mange steder på veien

Vi så at det var mye som var gammelt og det har tydelig bodd en del mennesker her tidligere, nå var det derimot mange steder det virket helt øde. Vi så noen gamle bygninger og en mur som ikke er av nyere dato. Vi så et sted at det var noen som bodde i en hule i fjellet.

Vi gikk, og vi gikk og vi gikk, rundt den ene svingen etter den andre uten å komme frem til en liten landsby. Etter å ha gått i 4.5 timer kom vi frem til Veneguera :)  Vi var fremme rundt klokken 16, det viste seg at mesteparten var stengt her mandager.

Vi fant en liten restaurant som var åpen, her kjøpte vi en øl og det er den beste ølen jeg har smakt på lenge, vi ble enige om at vi også måtte ha noe mat. Her snakket de kun spansk, vi fikk bestilt noe mat, men forsto ikke helt hva det var vi skulle spise. Det ble Tapas, først en suppe som vi delte, så fikk vi en ny asjett med litt forskjellig Tapas retter. Vi viste ikke om vi kom til å få mer etter det, eller hva som skjedde. Neste vi fikk var kake, da fant vi ut at vi var ferdige med maten ;) Det smakte veldig bra med mat etter mange timer på farten uten annet enn vann, en øl til hver og to brus på deling. Vi hadde ikke beregnet en tur på så mange timer, for da hadde vi hatt med oss mer i sekken.

Veneguera, satt å ventet på bussen

Når vi satt å spiste kom paret fra Holland, de sa vi akkurat mistet bussen, og de trodde neste buss kom i fem tiden. De var usikre, men sa de hadde hørt at det kun gikk fire busser derifra hver dag. Vi spurte på restauranten, han svarte så klart på spansk, vi forsto på han at neste buss kom noe over klokken 18. Siden ingen viste valgte vi å gå til bussholdeplassen i god til før klokken 17. Det var nok flere som bodde der som lurte hva vi holdt på med der vi satt, skjønner godt det. De vet jo når bussen går, og det var mange andre steder som var mer spennende å sitte enn der vi satt. Det var en lykke når bussen kom rett over klokken 18, siden ingen av oss viste helt om det kom buss eller ikke......

Turen tilbake til Puerto Mogán tok ca 30 min. Bussjåføren kjørte første strekning i en fart som ikke lignet noe, det virket som han trodde han kjørte rally buss.Vi måtte holde oss fast for ikke å dette ut av setene, det var trange og svingete veier. Det ble litt av en opplevelse dette også ;) Det var deilig å være tilbake i Puerto Mogán, her ble det middag før vi dro tilbake til Amadores.

Det ble en fantastisk tur, og jeg komme sikkert til å gå den en gang til. Det jeg anbefaler, og som jeg kommer til å gjøre er å starte turen i Veneguera å gå til Puerto Mogán. Det er noe sikrere da en ikke vet om en rekker frem til siste buss som går fra Veneguera.......

Jeg skulle gå denne turen i november 2016. Da fra Veneguera til Puerto Mogán, men da jeg kom til veien over mot Puerto Mogàn (rett før Playa Veneguera) var det satt opp bom. Det var også skilt med privat,  jeg valgte å snu gå tilbake til Veneguera og derifra til Mogàn. Jeg snakket med flere som hadde gått turen, og det får være opp til hver og en, men jeg velger å la vær siden det er skiltet privat.