Abort/ ikke abort ? og andre etiske dilemmaer.

Uansett hva jeg mener om abort eller ikke abort, er det en kvinnes rett til å ta et valg. Det er min mening ! Det er sikkert for de fleste et forferdelig vanskelig valg. Et valg jeg vet at flere i ettertid har angret på, og slitt med. Hva med å jobb mer med....Hva årsaken til å ta aborten gjelder ? Ikke når noen har bestemt seg, for det er et valg som skal respekteres. Jeg tenker mer når det er en ambivalens, og kvinnen står i sitt livs vanskeligste valg. For mange er det en for og imot sak, og en må bestemme seg veldig brått, og uten kanskje å få lov til å sette ord på mye som er usikkert. Det at mange sliter i ettertid har gjort at jeg har tenkt at de kanskje ikke har fått jobbet med sin ambivalens, og valgt en løsning de ikke har vært helt sikker på har vært rett for seg. 

Dette er et vanskelig tema, og det er fort å såre andre mennesker, det er ingen andre enn de det gjelder som vet grunnen til at de valgte som de gjorde. Jeg gjorde også mitt valg, og ble mamma i en alder av 18 år og 5 måneder. Har det vært utfordrende? ...Så klart har det vært det, alenemor i 1983 kan ikke sammenlignes med å være alenemor i 2014.  Kunne jeg valgt annerledes ?....Nei jeg kunne ikke valgt annerledes for meg selv. Derimot hadde jeg ingen problemer med å støtte et par som litt senere valgte abort. Nok en gang, det må få være den enkeltes valg. 

Det er mye snakk om temaet om dagen blant annet på grunn av diskusjonen som går om leger skal kunne få reservasjonsrett eller ikke. Det er en diskusjon, og jeg begynner å tenke.....Hva kan da bli det neste? Jeg tenker at hvis en som er lege ikke kan bistå en kvinne som har bestemt seg og tatt sitt valg...Hvem skal da hjelpe ? Det snakkes om etiske dilemmaer, det snakkes om samvittighetskonflikter som er knyttet til liv og død. Nå er det vel fortsatt et mindretall av legene som ønsker reservasjonsrett, ut i fra hva jeg har forstått. Hvis ikke jeg husker feil , har gynekologer og jordmødre mulighet til å reserver seg fra å være med på å utføre abort. Jeg merker at jeg er på gyngende grunn og burde sikkert ha lest en del før jeg skriver dette. Jeg tror også at noe av reservasjonsretten for noen leger handler om at vi mer kan velge bort foster som har kromosomfeil eller andre "feil" som fremkommer på ultralyd. 

I feltet jeg jobber innen rus og psykisk helse, er det også ofte snakk om liv og død. Det er mye jeg undrer meg over. Hvordan er samvittighetskonflikten til en del leger i en sak hvor en person har fått alt for mye medisiner, og som fører til døden ? Enten i form av selvmord eller at personen har blitt så avhengig av medisiner at han / hun får et rusproblem. Som igjen gir store utfordringer for den det gjelder, for familie og venner. Det kan også føre til en alt for tidlig død. Hva med alle de ? Hva med de som har store utfordringer/ problemer i sin hverdag som ikke blir tatt på alvor, som også dør fordi de ikke blir hørt ? Nå tror jeg nok at det dreier seg om et fåtall av leger som skriver ut mer medisiner enn man skal, og som tar noen valg på andre mennesker sin vegne som kan bli fatale.

Tenker også litt videre på livsstilsykdommene. Hva med de som har høyt blodtrykk ? Hvis de ikke begynner å spise rett eller bevege seg etter legens anbefaling. Kan man da reservere seg mot å sende de til spesialisthelsetjenesten for da "fortjener" de ikke behandling ? Skal vi gå tilbake i tid hvor jeg tror det var, legen, lensmann og presten som bestemte ? Eller skal vi la mennesker få lov til å ta egne valg i sine liv ? Det kan være valg som ikke alltid er til det beste for en selv. Jeg opplever at de fleste vet akkurat hva slags utfordring de har, og konsekvensene det er ved å ikke gjøre endringer. Det mange kan trenge er noen å samtale med for å få til endringer i sine liv, hvis det er det man ønsker. 

Nå havnet jeg langt på utsiden av det jeg skulle skrive om..... Abort. Jeg har i dag lest på nett og diskusjonfora at noen kvinner velger å dra til andre land for å fjerne et eller flere foster, slik at de kun får et barn. Noe av begrunnelsen går på at det er et risikosvangerskap, som det helt klart er. Andre begrunner at de ikke orker flere enn et barn, eller at de har bare hørt negativet om de å være tvillingforeldre eller trilling/ firling foreldre. Jeg lurer på...Hvem de har hørt det av ? Jeg kjenner flere som er tvillinger, eller som har tvillinger, og jeg har aldri opplevd at de det gjelder syntes det er negativt. Så klart er det tøft i perioder, og mye jobb, men det er det også når man får barn tett på. For mange er det også tøft nok å ha et barn. Det er mer utgifter med flere, men i dag er det også mer hjelp å få. Jeg syntes det er leit hvis de har tatt valg uten å ha fått pratet med mennesker som er i samme situasjon. Hva alle andre måtte mene er kanskje ikke det mest korrekte. Det er viktigere å få  innblikk i hva det dreier seg om av utfordringer og glede i hverdagen av de som vet noe om dette. Nok en en gang må jeg presisere at det er den enkeltes valg, og det kan være mange grunner for å gjøre det valget de har gjort som ikke fremkommer i media.  

Jeg som er mormor til firlinger, er stolt, kry, lykkelig og veldig glad for at jeg har fått oppleve det. Det er klart det er mye jobb, og det er klart det koster penger, men det er jo en del av hele livet. Vi må alle prioritere ut ifra hva slags livssituasjon vi er i. Foreldrene blir slite, og det er ikke noe rart, men.........Det er mye kos, mye glede og masse positivt. 

Det å ta det valget mange gjør i dag må være tøft. Jeg håper de kvinnene som velger bort en eller to for å beholde en, har hatt gode samtaler med mennesker som kan veilede og informere, og som kan støtte de i deres valg. Det gjelder også for de kvinnene som velger abort som løsning når de skal ha en. Det viktigste er at hver og en skal bestemme i sitt liv. Det er en menneskerett.  

Ønsker deg alt vel, om du står i dilemmaer, om du har behov for å gjøre endringer i ditt liv, eller om du er fornøyd som det er. Det er det bare du som vet, og det er det bare du som kan gjøre noe med. 


Denne sangen jeg linker til her  hadde en kollega lagt ut på FB, og jeg likte den så godt at jeg tar den med her. Enigma  - Return To Innocence 


Kommentarer