Grevinneheng,strekkmerker, hengepupper, appelsinhud og rynker.

Jeg har alt av det jeg nevnte i overskriften, og sikkert ennå mer. Gjøre det noe?.....Nei, det gjøre ikke det for min del. Jeg drar meg mot 49 år, og har annet fokus enn rynker, grevinneheng eller lignende. Det begynne å skje ting med kroppen når en blir eldre, og det begynner gjerne å henge litt mer ;) Jeg har lest litt på nett om debatten som foregår og som dreier seg om ord om kvinnekroppen. Her er nevnt muffinmage, bollemus, flaggermus, kalkunhals, kameltå, sidepupp og ennå flere ord. Jeg har måttet lese om det for å forstå hva flere av orden betyr. I går så jeg en debatt på tv, som dreide seg om temaet. I debatten sier debattantene mye om at dette kommer fra dameblader og sosiale medier. Det er de som får skyld i våre negative tanker om oss selv. For det er her vi finner de "perfekte" menneskene, og deres "lykkelige" liv. Jeg leser ikke dameblander, og velger hvem blogger jeg gidder å lese. Det er et valg jeg har gjort, samme valget kan du gjøre, eller du kan velge hvor mye det vil påvirke deg.

Jeg syntes at hver og en må finne ut hvordan en selv vil være, om man er tykk eller tynn, med eller uten rynker, med eller uten grevinneheng, henge pupper, vanlige pupper eller kjøpepupper. Hver og en må få lov til å gjøre sine valg, for noen kan selvfølelsen og lykke kjøpes, men det tror jeg kun er et fåtall. Jeg tror noe av det viktigste vi damer kan gjøre er å si oss fornøyd og ikke strebe etter alt vi ikke er. Etter at jeg begynte å tenke mer i de baner har jeg faktisk fått det bedre med meg selv. Jeg trenger ikke lenger å stresser får å oppnå alt jeg ikke må, når det gjelder kropp.

Jeg har vært der selv og vet at det er vanskelig, og spesielt når selvtilliten var helt på bunn. Da hadde jeg mest lyst til å gjemme meg, jeg hadde ikke lyst til å pynte meg for å gå bort. Jeg hadde lite behov for å omgå andre mennesker i denne perioden, og det beste var å være hjemme i joggedressen. Når en kommer dit må man til slutt ta noen grep, en kan ikke mure seg inne for alltid.

Samtidig som det er en stund siden dette plaga meg, syntes jeg det er leit at det får så stort fokus. Om det er kvinnekamp eller ikke er jeg usikker på. Har jaggu hørt negativt om mannskroppen også, men det får muligens et annet fokus. Det tror jeg har med hvordan vi damer reagerer, og ikke nødvendigvis at det ikke går inn på mannen.

Alder er en viktig faktor, de fleste blir tryggere på seg selv og er ikke lenger så opptatt av hva alle andre måtte mene. Jeg tror også at livssituasjon, hvor man bor i landet og hvem en har i sitt nettverk kan spille inn.

Hva kan vi damer gjøre ? Ta en prat med en i ditt nettverk som er viktig for deg, og si hvordan du har det. Noen ganger kan det være til god hjelp å sette ord på tankene sine. Vi damer kan slutte å si.....Jeg er for tykk, jeg har for stor mage, jeg har for små pupper og i tillegg henger de, jeg har grevinne heng, jeg har strekkmerker osv osv osv. Hvordan skal man klare å ha det godt med seg selv hvis dette er tankene som svever oppi hodet ? Det vi damer burde bli flinkere til er å fortelle andre at vi syntes de er flotte og anerkjenne hverandre, og så klart oss selv. Godtar du deg selv som du er, mener jeg at det vises på hvordan du virker på andre. Da mener jeg du vil stråle og gløde, og det er noe mennesker rundt deg vil legge merke til.

Ønsker alle en fin helg, om du har grevinneheng, rynker, appelsinhud eller ikke. Det som er fint er at alle har valg i sine liv. Et av valgene er hvor mye fokus du er villig til å bruke på kropp. Hvis du ikke er fornøyd med kroppen  kan du finne ut av hva du ikke er fornøyd med. Da må du måle ut fra deg seg selv, og ikke hvordan alle andre er. Noe kan gjøres med enkle grep, da tenker jeg å gå ned noen kilo eller stramme opp litt hvis det er ønskelig. Det er bare du som vet hvor mye det påvirker deg og hvor stort fokus det får i ditt liv. Om du bli lykkeligere eller ikke er det bare du som vet. 

Lenker til en sang av Dianne Warwick - Thats What Friends Are For

Kommentarer