OL - Tragedie, skandale, fiasko.....eller ?

Hva er det vi snakker om......tragedie ? Det er vel for f... ikke tragedie at noen ikke vinner medaljer i OL. Jeg har hørt ordet bli brukt, og tenker om en får medalje eller ikke ....Hva så ? Tragedie er det ihvertfall ikke, ut ifra hva jeg legger i ordet. 

Skandale er et annet ord som har blitt brukt en del. Det skal ikke være mulig å komme til et OL og bare plukke medaljer. Hvis Norge kommer til hvert VM og OL, og tar for seg av medaljene i langrenn, skiskyting, og de andre typiske nordiske grenene ......Hvordan blir da interessen  for sporten opprettholdt i andre land ? De som er deltakere i OL er takk og lov bare mennesker de også, og som det ikke alltid klaffer for. Sånn er livet, kipt for de der og da , men det kan da umulig være verdens undergang. 

Fiasko er et annet ord som jeg har hørt de siste dagene, mulig det dekker bedre det som skjer. Klart at OL er det største, og det mange av våre idrettshelter jobber for i fire år. Når ski ikke fungerer og vi har det største smøreteamet i hele OL, kan man godt spørre...... Hva er det som skjer ? Dette har Norge opplevd før. Det har også flere av de andre store nasjonene, da har de blitt parkert,  og Norge har vunnet masse. Når det gjelder idrett må ALT KLAFFE, og det har kanskje ikke gjort det så langt i OL. Selv om jeg syntes 14 medaljer til nå er bra :) Målet har ut fra hva jeg har forstått vært høyere, og på grunn av det kan man kanskje si ......Fiasko. 

For meg betyr dette så lite som det aldri har gjort noen gang, unormalt lite. Jeg har nesten ikke sett på tv, jeg har hørt noe på radioen og jeg har lest litt på nett. Før har jeg hatt stor interesse for OL, men i år......Vet ikke hva som skjer........ Jeg liker å følge med, men trenger ikke lenger å sitte time etter time å se på sport. Det er vel det som for min del er den store forskjellen.

Nå skal jeg si at jeg beundrer idrettsheltene våre, og hvor fantastiske flotte representanter de er for Norge. Mange av de virker til å være så utrolig sympatiske og jeg unner dem å nå mål de har satt seg. Det jeg ikke forstå er hvordan vi kan si Fiasko når 13 norske utøvere har klart å ta 14 medaljer og det fortsatt er en uke igjen av OL. Er det en Fiasko ?........Eller ?

5 Gull 
Kjetil Jansrud, Ola Vigen Hattestad, Maiken Caspersen Falla, Marit Bjørgen og Ole Einar Bjørndalen

3 Sølv
Ingvild Flugstad Østberg, Tora Berger og Ståle Sandbech

6 Bronse
Kjetil Jansrud, Anders Bardal, Magnus Krog, Therese Johaug, Heidi Weng og Martin Jonsrud Sundby

Jeg syntes dette er bra, og jeg håper de som har klart å ta  medalje i OL kan si seg fornøyd, for det er en fantastisk prestasjon :) Det å jobbe målrettet mot noe betyr jo ikke alltid at det går veien, og sånn er det for de fleste mennesker. Konsekvensene i livet kan være så mye større enn konsekvensene ved ikke å ta OL medalje. Jeg syntes de som kommenterer og skriver om dette i nyheten kanskje kan tenke hva slags ord de bruker, dette er tross alt "bare" idrett.

Ønsker deg en fin søndagskveld :) Dere som har vinterfeie ha en fantastisk ferie : ) Håper alle får en fin uke med eller uten OL ;) 

Kommentarer