Hetetokter og overgangsalder

Da var det i gang med hetetokter til alle døgnets tider for min del. Tidligere har jeg kun hatt hetetokter på natten og i forbindelse med menstruasjon. Jeg tenker at  siden jeg drar meg mot 49 år så det er ikke noe stor overraskelse at det skjer hormonforandringer i kroppen. Leste på nettside, Overgang.no, i går og der sto det at de fleste kommer i overgangsalderen mellom 45 og 55 år, og gjennomsnittsalderen i vestlig verden er 51.4 år. Overgangfasen startet med "...endret blødningmønster, etterhvert utsettende menstruasjoner og eventuelt nattesvette og hetetokter. Overgangsfasen varer i gjennomsnitt fire år. "

På siden Overgang.no har de ramset opp en del symptomer knyttet til overgangsalder og jeg kan krysse av på de fleste. Jeg har skrevet opp de punktene de har i en test du kan gjøre selv; 
  • Muskel og leddsmerter 
  • Angst 
  • Blæreproblemer 
  • Menstrasjonsforstyrrelse 
  • Oppblåsthet
  • Redusert seksuallyst 
  • Konsentrasjonsproblemer
  • Hodepine
  • Hetetokter 
  • Humørsvingninger
  • Søvnvansker 
  • Tretthet 
  • Tørre slimhinner, smertefullt samleie 
  • Vektøkning 
Ønsker du å lese mer eller ta testen finner du den her, Jeg i overgangsalderen ? Ta testen !

Det jeg har merket mest er verking i kroppen, blæreproblemer, oppblåsthet, hodepine, hetetokter, humørsvingninger, søvnvansker og vektøkning. For meg er det søvnvansker som er det mest utfordrende akkurat nå. Det andre går seg til, og det er jeg ikke bekymret for. Søvnproblemer kan være mer skadelig, og manko på søvn over tid kan forsterke noen av de andre symptomene som er nevnt i listen. I tillegg kan det få konsekvenser i forhold til psykisk helse.  

Jeg har lest flere sider og det har vært en del tips om hva en kan gjøre for å føle seg bedre, og jeg skriver noen punkter som går igjen som jeg har tatt fra siden Helsenorge.no og Overgang.no

  • Spise balansert og sunt 
  • Trene 
  • Ikke røyke 
  • Moderate mengder alkohol
  • Holde vekten 
  • Nok søvn og hvile 
  • Bruke avspenningsøvelser og pusteteknikker 

Jeg leste at overgangsalderen er en gylden mulighet til å sette fokus på helse, kosthold og livsstil. Det er jo for de fleste i denne perioden at en kan begynne å tenke mer på seg selv. Når man komme i denne alderen har mange barn som er selvstendige, og barna er på vei til å flytte ut, eller de har allerede flyttet. 

Jeg har alltid sagt at jeg mener trening kan være bra for det meste. Da mener jeg all form for trening er bedre enn ingen trening. Så kan det sikkert være mange som er uenig, og mener at det må trenes på spesielle måter og ikke "bare" gå tur, svømme, sykle eller andre ting som de alle fleste kan få til. Har du noen gode tips om trening, kosthold eller annet når det gjelder overgangsalder, tar jeg det imot med takk. 

Siden jeg er sikker på at jeg har kommet i overgangsalder så har jeg bestemt meg for at jeg skal gjøre det beste ut av det. Når det gjaldt hetetokter er anbefalingen å drikke kaldt vann, og bruke metoden lag på lag med klær, så det er enkelt å ta av og på ved behov. Jeg har mange tanker om hva jeg kan gjøre så det ikke skal bli negativet. Har skrevet flere innlegg på bloggen om det å jobbe med endringer hos seg selv. Jeg har alltid trodd på åpenhet rundt hva man står i kan være gunstig, uten å utlevere. Ved å si at jeg er i overgangsalderen, noe de fleste merker, regner jeg med at det  ikke blir ubehagelig for de jeg omgås, eller for meg selv. 

Jeg liker utfordringer og finne ut hvordan jeg skal klare å løse de på best mulig måte. Det dreier seg i grunn om det meste. Det å kjenne på hva livet gir av utfordringer og jobbe med det, betyr for meg at jeg kjenner at jeg lever 

Ha en super onsdag :) 



Jeg har skrevet noe som jeg tar med i dette innlegget ; 

Jeg leste om overgangsalderen på flere nettsider, har lagt ut hovedsiden til tre av de jeg har lest på, så kan du selv finne ut hva du eventuelt vil lese. 

Kommentarer