Skitur til Høgevarde 29. mars 2014

I går gitt turen fra hytta ca 800 moh til Høgevarde 1459 moh. Vi startet fra hytta og gikk først oppover til Istjenn som ligger ca 950 moh, på ski bruker vi ca 30 minutter dit. 
               
 
 Vi har akkurat gått fra hytta    
                 Brua vi vanligvis krysser               
 

                                                            Ranten der fremme 
                                                                                      
Fra Istjenn følger vi løypene som går mot skiheisen, til vi kommer til krysset. Her er det satt opp helt nytt skilt mot Istjenn, Høgevarde eller Tempelseter, vi gikk mot Høgevarde. På Sigdal og Eggedal Turistservice finner du forslag til ulike turer, Skiløyper i Eggedalsfellet

  

  


Så bar det oppover, oppover og oppover, skiløypa er i nærheten av sommerløypa, men på andre siden av bekken. Vi tok en liten stopp for litt påfyll og smøring av ski, før vi kom frem til krysset som går enten mot Gråfjell eller Høgevarde. 

  


Her har vi akkurat gått fra krysset og er på vei videre, det er fortsatt mange høydemeter vi skal oppover. Det er jo bare å stoppe opp innimellom å nyte det fantastiske været, den flott utsikten, og så må jeg ta bilder :) 

 
                               
 
              Mot Ranten og Gråfjell      

                                               
Når vi er på tur så er det stort sett jeg som tar bilder, men i går sa min Kjære at jeg også måtte være med på noen bilder. Det begynte med at jeg spurte hvordan jeg så ut på håret, og da kom det noen kommentarer. Så begynte jeg å le, så begynte Vidar å skli bakover, og da begynte jeg å le ennå mer. Så kom en ny kommentar og jeg fortsatte å le. Det tok litt tid før jeg klaret å roe det ned, og vi fikk gått videre. Rett over toppen var det tre unge menn som hadde rast, de hadde nok hatt underholdning de....;) 

 

 

Så var det videre oppover, vi har gått her flere ganger så vi vet når vi begynner å nærme oss toppen. 

  

                              
 
 Mot Ranten og Gråfjell

Når vi var kommet opp, så går skisporene til Høgevarde turisthytte og ikke opp til Høgevarde. Vi var litt skal eller skal vi ikke gå til toppen. Jeg sa jeg ville opp til toppen, da det var det været som var i går. Jeg sa jeg ikke hadde tilgitt meg selv hvis jeg ikke hadde gått opp, derfor ble det til at vi valgte å gå de siste høydemeterne. Vi brukte 2.5 time fra hytta til toppen. Det var helt vindstille og vi var på Høgevarde i 30 minutter, her spiste vi lunsj og satt og koste oss i sola, helt alene :) 
                            
 
Siste biten opp til Høgevarde   
       Høgevarde turisthytte          
  
Lunsj og tørking av klær 

Når en skal ned fra Høgevarde er det litt kronglete å komme seg ned med vanlige ski. Jeg har funnet min måte å gjøre det på. Litt en vei, tråkke litt nedover, så litt den andre veien, så tråkke litt nedover osv osv til jeg tør å slippe meg ut når jeg begynner å nærme meg skiløypa. Vi gikk mot Høgevarde hytta for vi ville ta en annen vei ned enn den vi tok opp. I dag var det mye folk på hytta, og folk satt og kosa seg i sola :) 
                               
 
Høgevarde 1459 moh   
                   

Det er langt nedover, og jeg merket at jeg ble sliten i beina, slapp bare ut noen steder, men ploga en del for jeg liker å ha kontroll. Spesielt en dag som denne, da det var så mange andre i løypene. Det var fint føre og løypen holdt seg. 

  


Endelig tilbake ved Istjenn, klokka nærma seg 14.30 og vi hadde vært på farten i mange timer. Når vi kommer hit er vi veldig godt kjent, og da har vi tre litt drøye nedoverbakker igjen før vi er på hytta. 

  


Tilbake på hytta så var det å sette seg på terrassen og nyte siste rest av sol for dagen, vi tok hver vår øl og den smakte. Det ble tidlig kvelden, jeg er alltid sliten etter en sånn langtur, og i går merket jeg det ekstra godt. Vi tar noen langturer i løpet av året, og jeg merker at jeg blir sliten på en annen måte enn jeg vanligvis blir. Det er på en god måte, spesielt når det ble en så flott tur som i går :) 

Å komme seg ut på tur i fjellet er godt for kropp og sjel. Det å kunne nyte naturen og stillheten som er i fjellet er helt fantastisk :) Det gjør noe med hele meg. Når vi sto på Høgevarde sa jeg til min Kjære, hvis ikke dette er å leve livet så vet ikke jeg. 

Ha en flott uke :) 
Lev  livet og nyt øyeblikkene !

Her er noen sider som kan være greie å sjekke når du skal ut på skitur; 
FB siden til Eggedal turlag 


Kommentarer

  1. Svar
    1. Takk for det Ellen :) Jeg syntes området hvor vi har hytte er veldig flott, og jeg tar alltid masse bilder : )

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.