En skitur etter vår smak :)

I går ble vi enige om en skitur, vi hadde noen planer for hvor vi ville gå. Utgangspunktet var fra hytta og opp til Istjenn, og mot Stenveggsetran. Vi var enige at når vi kom dit fikk vi bestemme hva videre, ut ifra form , føre, vær og vind. Siden det hadde vært kaldt på natten og mest sannsynlig isete spor, valgte vi fjellskia. Vi lot vær å smøre skia men tok på fellene nede på hytta, da det er et godt stykke det bærere oppover.

 

 
   I dag kunne vi spenne på ski rett nedenfor hytta              Rett bort på myra                                     
 

Vi gikk fra hytta i 11 tiden, det var rundt fire grader, men det varmet godt i sola og det var nydelig vær:) Som jeg har skrevet før, velger vi å gå fra hytta, det er fult mulig å starte denne turen ved Tempelseter, og gå i retning Istjenn. I dag brukte vi rundt 40 minutter til Istjenn, det ble noen stopp underveis, måtte ta bilder og av med noen klær. 

 
Her bærer det oppover mot Istjenn 

Når vi kommer opp til brua, rett før Istjenn, tar vi gjerne en liten stopp. I går så vi et nytt skilt som var kommet opp, og det var skiltet mot Stenveggen som var målet for dagen. Vi bestemte oss for å teste denne løypa i isteden for den vi i utgangspunktet hadde planlagt, da vi aldri har gått herfra mot Stenveggen før.  

  

 

Så bar det videre, det var fortsatt en del stigninger før det kom noen nedoverbakker. Når vi ikke tar av fellene i nedoverbakker er det ekkelt å kjøre nedover i løypene. Det lugger hele veien og det ser ikke ut som en har stått på ski tidligere. Min Kjære lurte på om jeg ville ha av fellene, men jeg hadde lyst til å vente litt, da det er lett å gå med de i oppoverbakkene, siden vi ikke har noe smøring. 

 

 

Det var et nydelig vær, men plutselig kjente jeg at jeg var helt tom, hadde bare lyst til å snu og hadde ikke noe mer å gå på. Min Kjære var lagt foran meg så jeg kunne ikke la vær å gå videre. Jeg kjente i grunn at jeg ble dritt sur en liten periode, før jeg klart å tenkte... Hva er dette ? Vi hadde da gått i  litt over en og en halv time stort sett oppover, og jeg hadde ikke tatt noe påfyll. Vi prøver å passe på å få i oss litt nøtter, sjokolade eller brus når vi går turer hvor vi kjenner at vi bruker en del energi. Får jeg ikke påfyll så hender det at jeg går tom, og det skjedde i går. Da daler humøret og alt blir bare svart......Heldigvis så er det bare å ta en pause å få i seg mat, drikke og annet som gir energi. 

 
Litt mat og drikke så er takk og lov humøret tilbake :) 

Når vi satt og spiste snakket vi om turen videre, vi hadde begge lyst til å prøve å gå utenom løyper og teste ute noen steder vi kun har gått på beina. Det er også en av grunnene til at vi kjøpte fjellskiene at vi kunne gå utenom løypene. Vi liker begge å gå der ikke andre har gått før. Vi valgte å ta av fellene, og teste ut hvordan det ville være å gå utenom løyper uten smøring og feller.

 

 

Vi liker godt å gå på kryss og tvers, det å plutselig komme et sted det er umulig å komme ned, er bare spennende, da må vi finne ander løsninger. Det å kjøre litt en vei, for så å tråkke litt før det går an å kjøre vider er også en del av spenningen ved å kjøre utenom løypene. 

 

Etterhvert som vi kom nedover ble det tettere med trær, noen steiner som sto opp litt her og der, og mindre snø noen steder. Jeg datt mange ganger, det var nok på grunn av løssnø, det var ulendt terreng, det var en del hull og røtter.  Det var mange bratte bakker og det mye tråkking, og krysskjøring for å komme seg ned. Jeg begynte å bli sliten, men nå gjorde det ikke noe for dette var så spennende, og da får jeg ekstra energi :) 

 

 

Vi tok en pause, det var mest for å nyte utsikten. Her vi stoppet har vi vært mange ganger før, og vi begynte å nærme oss hytta. Da var det bare å kjøre siste biten ned, vi skjønte at at det kunne bli utfordrende for det er tett med trær resten av veien. Vi viste ikke helt hvor vi skulle gå, for en ting er å gå her på beina en helt annen sak å gå på ski.  Det ble litt annerledes enn vi trodde, og vi måtte endre kurs noen ganger. Vi kom etter hvert frem til  Jellestra og da er vi nesten tilbake på hytta. 

 

 
                                                                Hytta sett fra myra 

Det var fortsatt nydelig vær når vi kom tilbake til hytta i 14.30 tiden, vi kunne sitte ute på terrassen og nyte sola :) Det ble en fin tur, og en tur helt etter vår smak. Det her syntes vi var spennende, og vi kommer garantert til å begynne å gå mer på kryss og tvers også på ski. Det gjør noe med meg å gå steder jeg ikke vet hvor jeg kommer til, å finne løsninger undervise og ikke ha kontroll på situasjonen der og da. Det gir et ekstra kikk,  å og blir noe helt annet enn å følge skispor eller merkede løyper. 

Da ønsker jeg deg en fin lørdag :) Om du er hjemme og nyter våren, om du er på fjellet hvor det fortsatt er litt vinter, eller du er andre spennende steder. I dag er det ikke samme vær som i går, men det finnes ikke dårlig vær......Nå skal jeg ut, i dag blir det litt forskjellig for min del, rydde kvist, klargjøre til påske og så blir det helt sikkert  Ut på tur en eller annen gang i løpet av dagen. Håper du skal bruker dagen din til det du har lyst til, og som gir deg påfyll av energi :) 

Kommentarer