Fartsgrenser, er de veiledende ?

Vegtrafikkloven er en del av Norges lover, blir man tatt i å kjøre i rus påvirket tilstand, all for høy hastighet, uaktsomhet med mer kan saken havne i retten, og man kan bli domfelt.  

Siden vegtrafikkloven er en av våre lover, lurer jeg mange ganger på. Hva er årsaken at de fleste av oss gir f... i vegtrafikkloven og gjør som vi vil ? Jeg kjører til jobb hver dag, på strekningen jeg kjører er fartsgrensene fra 30 - 80 km/t. Det jeg har lurt på;  Er det veiledende fartsgrenser når det står sånne skilt langs vegen ?  

sf-20051007-1219-362-01.gif
Forbudet gjelder kjøring med høyere fart enn angitt antall km/t. 

Grunnen til at jeg lurer er fordi, som jeg skriver over, jeg kjører til jobb hver dag, jeg kjører en del i jobben og jeg kjører en del privat. Til jobb har jeg hver jæ... dag en eller annen bilist som ligger så tett i ræva på meg at det ser ut som jeg tauer vedkommende. Jeg syntes ikke selv at jeg er noe pingle i trafikken. Når jeg kjører min bil ligger jeg på speedometeret ca 10 km over fartsgrensen i 60 km og oppover. Da vet jeg at jeg ligger noen få km over det som er tillatt, likevel virker det som jeg er den kjærringa og ei sinke. Det som er merkelig er at når det er svinger da kjører sinka fra den som taues. Hmm......

Hvis bilen "som jeg tauer" har mulighet til å kjøre forbi meg så gjør han / hun det. Når vi kommer til en lang sving eller til første kryss, tar jeg ofte de igjen. Her en dag var det en stygg forbikjøring av bilen foran meg, vi tok han igjen rett etter neste sving, for der gikk trafikken i lav hastighet. Han sparte null tid på å utsatt andre og seg selv for fare, med den stygge forbikjøringen. Jeg syntes også det er kjedelig når noen ligger 10 km/t eller mer under fartsgrensen, men da kan jeg kjøre forbi ved anledning, eller jeg kan senke farten. Jeg ligger ihvertfall ikke klistret oppi støtfangeren til bilen foran av den grunn.

Jeg er også helt uenig i flere av fartsgrensene på veiene jeg ferdes. Til jobben syntes jeg spesielt 40 km og store deler av 60 km er helt unødvendig, men jeg kan jo ikke gi f... fordi jeg syntes det. Det er satt en fartsgrense, og gjerne ut ifra ulike grunner. Det jeg undrer meg over er at folk ikke bryr seg om de lave fartsgrense der de ikke bor. Kanskje det er fordi det ikke er der ens egne barn ferdes, men tenk...det kan være noen andres barn som ferdes der. Det er som regel en grunn til at hastigheten er lav. Jeg har  lest i vegtrafikkloven, og forskriftene, og noe om retningslinjer på hvordan farten settes.

Hver eneste dag utsetter bilister andre for fare, hva hver og en gjør er meg revnende likegyldig så lenge de ikke går ut over andre. Dessverre så er det nå sånn i trafikken at mange er helt ubrukelige, det tutes, det vises finger`n , det blinkes med lys med mer. Blir vår adferd totalt endret ? og   Er det liksom greit å "klikke" litt når man kjører bil ? 

Jeg har selv blitt irritert mange ganger, og brukt mye unødvendig energi når jeg har kjørt bil. Jeg gidder ikke lenger irritere meg over alt som skjer i trafikken, men merker at det fortsatt er noe som påvirker meg negativet. Jeg prøver å være en hensynsfull trafikant, og tenker hvis vi alle tar litt mer hensyn så flyter mest sannsynlig trafikken bedre

Personlig syntes jeg det er moro å kjøre fort, jeg har alltid vært veldig glad i å kjøre bli og koser meg bak rattet. Har jeg alltid kjøre pent ? Nei det har jeg ikke, jeg hadde mine raptuser jeg også, og jeg har en fartsbot og kunne hatt flere.  

Hva er grunne til at jeg skriver det jeg gjør i dag ? Kanskje det gjør noe med meg at jeg hver dag får noen tett opp i ræva, at noen har stygge forbikjøringer, og at noen antageligvis blir irritert på meg fordi de syntes jeg ikke kjører fort nok. Kanskje det er jeg som har misforstått, og at fartsgrensen ikke er det som står på skiltet, men heller hva den enkelte syntes passer best. Jeg har lest, husker ikke hvor, at mange har sitt høyeste temperament når de kjører bli. Det syntes jeg er skremmende med tanke på hvor mange som ferdes i trafikken. 

Kjenner du på at du blir forbannet fordi du må kjøre i fartsgrensa, ligge bak ei sinke eller annet i trafikken. Merker du at det gjør noe med deg, og du merker at din irritasjon øker, bør du gå i deg selv og kanskje tenke ...Hva er dette ?   og ... Om det verdt å bruke energi på det ? Vi har alle valg og det er kun du som kan velge hvordan du lar dette påvirke deg. Det er du som kan velge hvor mye energi du vil bruker på at andre ikke gjør det du syntes de burde. På samme måte som jeg kan velge hvor mye energi jeg er villig til å bruker på det som irriterer meg i trafikken.  

Avslutter med noen ord ;
" Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører 
langsommeren enn meg, og svina som kjører fortere " 

Her er to relevante sider, Vegtrafikkloven  og Skiltforskriften 

Kommentarer