Vår = Allergi, Astma og andre utfordringer.

Like sikkert som våren kommer følger allergien med, og da pleier astma`n å bli verre, og det merkes på formen. Det som er nytt av året er hormonene som jeg ikke har kontroll på ;) Jeg kan i et øyeblikk værer i grei form, for i neste være mega irritert, for så å begynne å grine. Dette er helt nytt og jeg merker at jeg må tenke hva i h.......er dette. Jeg får ta det med meg i erfaringen om hvordan leve livet, og hvordan ta imot de utfordringene som kommer. Prøve å snu tankene og tenke at det sikkert er noe bra i dette også. Om ikke annet kan jeg forstå og samtale med andre om hvordan det er å ha kommet i overgangsalderen, og hva slags utfordringer det medfører.

I morgen er det i distriktet her varslet ekstrem kraftig spredning av pollen fra bjørk, og da tenker jeg på alle som allerede har begynt å merke spredningen, jeg har flere kolleger og venner som sliter. Jeg er heldig for jeg er ikke så plaget som mange andre. Det jeg kjenner godt er øynene, har lyst til å klø de ut, så må jeg stadig nyse og snyter meg hele tiden, i tillegg kræsler det i halsen og jeg hoster en del. Jeg merker bjørka, man har andre ting som jeg merker ennå mer. De fleste åra har jeg startet opp for sent med både allergimedisiner og langtidsvirkende astmaspray, men det er et valg jeg har tatt for jeg ønsker i utgangspunktet å ikke bruke medisiner. Det er flere grunner til at jeg ikke vil ha medisiner, en er at det er en del kortison i astmaspray og en annen er at jeg tror kroppen ikke har godt av medisiner for alt mulig. Her er det så klart kjempeforskjell på meg som ikke er så plaget, og har mye mindre symptomer enn de fleste allergikere. 

For meg så er allergi og astma en del av våren, og det her jeg akseptert. Jeg er veldig glad i våren, er i grunn glad i alle årstidene vi har, hver årstid har noe jeg gleder meg over. Når våren kommer våkner alt til liv, fuglene kvitrer, og det blir grønt overalt. Det er mye nydelige farger i mange forskjellige blomstrer. Sola varmer og mennesker smiler og våkner til liv på lik linje med naturen. Det er deilig å være ute, og dagene blir både lysere og lengre, en hærlig tid :)

 
April 2011 

Så er det noen som på grunn av at de fleste blir lykkelige og at alt våkner til liv, opplever det stikk motsatte. De fleste vet om høstdepresjon og mange kan også kjenne seg igjen. For mange år siden ble jeg ganske så overrasket når jeg første gangen hørte at noen slet med vårdepresjon. Jeg tror ikke det er så kjent og anerkjent som en høstdepresjon, og mitt inntrykk er at de som nevner det møter liten forstålese for denne utfordringen. Det er mange grunner til at mennesker får depresjoner. Jeg tenker at vi er unike med våre egne erfaringer, og det gjøre noe med oss og påvirker oss i ulik grad. 

Når jeg jobbet med mitt novemberprosjekt, min verste måned hvor jeg fort kan bli deprimert, jobbet jeg med årsaken. Jeg skrev opp hva som var grunnen til at jeg reagerte som jeg gjorde, for å bevisstgjøre meg på hva det dreide seg om. På den måten og fordi jeg jobbet med det, gikk det mye bedre november i fjor enn alle andre år. 

Jeg tenker mye på alle utfordringer vi står ovenfor når det gjelder fysisk og psykisk helse, det er mye hver og en kan jobbe med hvis man vet hvordan man skal gjøre det. Jeg er i stadige prosesser i mitt liv, og merker at jeg jobber med både det ene og det andre. Det å finne løsninger og tenke annerledes gjør at ihvertfall at jeg fungere i min hverdag, selv om kroppen ikke har vært på mitt parti det siste halve året.

 
Eggedal 20 april i fjor 

Det er mange ting som er positivt i livet, vi må barer velge å ha fokus på det :) I dag bestilte jeg tur til Kreta, vi har 25 års bryllupsdag i år, så det er en gave til hverandre. Det er andre små ting som kan være positivt i hverdagen også. I dag sjekket jeg vikinglotto for i går, jeg hadde vunnet 45 kroner på en innsats på 25 kroner, og  960 kroner på en innsats på 35 kroner. Det er jeg fornøyd med :)

  
Kreta 2013

Da ønsker jeg deg en fantastisk tid fremover og håper du kan nyte dagene :) Sola er viktig kilde til D vitamin, så nå er å komme seg ut i sola. Ta med deg en bok, avis eller bare kaffekoppen, og sett deg på en benk og bare kjenne på at du lever. Det gjøre jeg og spesielt når jeg er på hytta. Jeg merker jo mer jeg klarer å leve her og nå i min hverdag, jo mer fornøyd er jeg med livet mitt :) 


Har du lyst til å lese noe av det jeg har referert til over så har du det her;
November er det måneden for depresjon 
Ferietur til Kreta 29.08 til 05.09.13

Kommentarer