1 mai er det...Arbeidernes internasjonale kampdag eller en ekstra fridag ?

Det er fortsatt en del som går i tog med plakater, paroler og det holdes appeller på torg eller andre plasser rundt omkring i Norge. Da benyttes sjansen til å ta opp mange viktige temaer, med fortsatt fokus på arbeideren. Årets hovedparole i Oslo;

Ja til faste ansettelser og handlefri søndag

Feiringen av 1.mai i Norge startet opp i 1890 med tog i Kristiania (Oslo), og noen få andre steder i landet. En av de første kampsakene var kravet om åtte timers arbeid og Parolen lød ;
8 timer arbeid, 8 timer frihet, 8 timer hvile 

1. mai har vært offentlig høytidsdag siden 1947 i Norge. Markeringene rundt omkring i landet har vært viktig for holdninger, for identitet og for fellesskapet. Fortsatt preges dagen av solidaritet, og det er aktuelle og viktige temaer som tas opp på plakater, paroler og i taler. 

Stadig vekk diskuteres det om vi forsatt skal ha 1. mai som offentlig høytidsdag eller ikke. Jeg tenker det er greit at det tas opp ved jevne mellomrom. Det har for de fleste, inklusiv meg selv, blitt en ekstra fridag. Jeg går ikke i tog, eller deltar på noe arrangement. Det jeg gjør er at jeg leser litt om hva som har vært temaer og hva som har vært fokus, og det syntes jeg er interessant. Jeg tenker alltid at 1. mai er arbeidernes dag, selv om jeg ikke markerer det. 

Trenger vi denne dagens som den opprinnelig var tenkt til å være ? Jeg tenker at vi gjør det, og at det er en dag en kan ta stilling til om man ønsker å være aktiv eller ikke. Jeg håper at det forsatt opprettholdes arrangementer rundt omkring, og at folk velger å delta. Jeg tror for mange at det vil være avhengig av hvor en bor i landet, og hvor tilgjengelig arrangementet er for om en velger å delta eller ikke. 

Jeg tenker at generelt sett har vi det bra i Norge , ihvertfall de fleste av oss, det er ikke lenger så enormt klasseskille som tidligere. Det er klart vi har fattige,og folk som er ekstremt rike, men de fleste av oss befinner seg et sted midt i mellom. 

Da ønsker jeg deg en fin 1. mai om du skal delta i markeringen av arbeidernes kampdag, eller om du har helt andre planer. 

Kommentarer