Mammografi

Det har vært en del diskusjoner rundt mammografi de siste årene. Det går blant annet på om det blir avdekket om man har en kul i brystet, eller om det er en falsk trygghet ? Jeg tenker at uansett mammografi eller ikke, så må en selv følge med, og minste en gang i måneden kjenne etter om det kan være endringer i brystene. 

Jeg er nå så gammel (49 år) at jeg har blitt invitert til mammografiprogrammet, og det takket jeg ja til. Første gang var denne uka. Jeg hadde svart på en haug med spørsmål, det er frivillig, men jeg tenker det er greit i forhold til forskning. Jeg tenker jo mer de vet, jo større mulighet er det til å finne ut hvem kvinner som kan være i risikogruppen for å få brystkreft. 

Jeg har vært på mammografi to ganger tidligere så jeg viste akkurat hva jeg skulle gjennom. Skal prøve å forklarer, så de som ikke har vært på mammografi vet litt før de skal dit. 

Jeg kom til brystsentret og der var det informasjon på hvor jeg skulle gå når jeg var med i mammografiprogrammet. Satt på venteværelse og ble kalt inn noen få minutter etter at jeg hadde avtale :) 

Først var det å levere papirer, betale og få litt informasjon. Så er det å ta av seg på overkroppen, og putte klær og evnt. veske oppi en handlekurv. Denne handlekurven tok jeg med deg rundt. Så var det å gå inn i et lite venterom for å vente på min tur. 

Når jeg kom inn, satte jeg fra meg handlekurven, tok av meg brillene og hilste på de to damen som skulle ta bildene. Først sto jeg på to rosa streker, da tok de bilder forfra av høyre bryst, det blir dratt i brystet og puppen klemmes flat som en pannekake (eller så flat det går da). Så var det å stå på to grønne streker, og da var det samme prosedyre med venstre bryst som på høyre siden. Etter det var det å ta venstre siden på skrå, og så til slutt høyre på skrå. Fortsatt var det å dra i puppen, arme opp og klemme puppen flat. Totalt tar de fire bilder.

Å plutselig var jeg ferdig, under ti minutter, da var det å ta med seg handlekurven, gå inn i et lite rom få kledd på seg for så å dra derifra. Det er ikke noe svar å få når en er med i mammografiprogrammet , det kommer i posten.

Jeg har valgt å være med på dette, for jeg tenker jeg har ingen ting å tape på det. Jeg vil nå bli kalt inn annet hvert åt, ut over det må jeg følge med selv og evnt. kontakte lege eller brystsentret ved endringer. 

Det er mange som sier at mammografi er ubehagelig, jeg syntes ikke det er så ille jeg da. Klar det merkes å bli dratt i puppen og at den blir klemt flat, men det er jo så mye annet som er mye verre. De som utfører det er profesjonelle, og har sett og tatt på masse pupper, og jeg følte meg veldig ivaretatt :) Nå er jeg så heldig at jeg er avklart i forhold til egen kropp, og undersøkelser gjøre meg ingenting.  

Da ønsker jeg deg lykke til om du skal på mammografi eller andre undersøkelser av kroppen din. Vi må alle følge med på egen helse/ kropp uten at vi blir hysteriske.

Det går an å lese mer på denne siden; Mammografiprogrammet.

Kommentarer