Turen går til Hersonissos, Kreta

På min side på Ving står det 2 dager igjen til avreise........Deilig :) I dag er langtidsvarslet på Yr betraktelig bedre enn for et par dager siden. Da var det varslet regn inntil to dager den uka vi skal til Kreta, og under 20 grader et par av dagene. Nå det det ikke lenger varslet regn, og gradene har steget :) Uansett ble min Kjære og jeg enige om at været får vi ikke gjort noe med........vi tar det som det kommer ! 

For ni måneder siden var jeg på samme sted og samme hotell som vi skal nå, da med ei venninne. Hotellet heter Orion, og er et lite leilighetshotell litt i utkanten av Hersonissos. Vi likte hotellet, det var stille og fredelig og helt grei standard. Det var folk i resepsjon kort tid hver dag, men til gjengjeld tror jeg ikke jeg har sett guidene så ofte som jeg gjorde denne uka. De to som var guider på stedet var veldig imøtekommende, hyggelige og serviceminded :) 

 
Hersonissos og hotellet 

I nærheten av hotellet er det flere klipper, noen steder er det solsenger andre steder kan en ligg rett på klippene. Det er fint for voksne, og vi opplevde alltid å finne en plass. Nå flytta vi oss og valgte litt forskjellige steder, i tillegg gikk det an å ligge ved et av bassengene som hørte til et annet hotell. Vi spiste lunsj i nærheten av hotellet, og prøvde litt forskjellige plasser. Vi fikk alltid servert god mat, uansett hvor vi spiste. 

  

 

Det var en fin tur å gå til havna i Hersonissos :) På veien dit var det mange flotte plasser hvor det gikk an å sette seg å se på livet. Langs vannet var det mange spisesteder hvor du kan sitte å se ned på vannet mens du spiser....mange koselige steder og så hyggelige mennesker :) 

 

Vi kom til havna og der var det en kirke og når vi kom dit skulle det være barnedåp. Vi ble sittende litt å følge med, men etterhvert var det så mange som var nesten oppå dåpsbarnet med familien, da valgte vi å gå. 

 
Her skulle det være barnedåp                       Havna i Hersonissos 

Ovenfor Hersonissos er det tre små landsbyer, vi var å spiste her et par kvelder. Det var flott stemning og verdt turen, vi valgte å gå noe som var veldig deilig. Den første landsbyen tok bare 15 min å gå til, her spiste vi Meze som var helt fantastisk :) Vi var på Sofas Taverna i den øverste av landsbyene, da brukte vi i overkant av 30 min å gå. Her var det nydelig mat og fantastisk service jeg tror det var sjefen sjøl som kom å pratet med oss :) 

Denne gangen har jeg planer om å prøve ut mer gresk mat. Jeg syntes det er spennende å teste ut ulike retter, og da må jeg gå dit hvor grekerne går og ikke der hvor alle turistene er.  

Vi har også denne gangen valgt å dra med Ving, noe vi har gjort de siste turene vi har vært på. Det var litt tilfeldig i fjor når vi skulle til Hellas, men jeg var så fornøyd og da velger vi så klart Ving om igjen. 


Ving har lagd en fin reiseguide til Kreta og Hersonissos her har jeg fått mange tips. I tillegg har jeg kjøpt Turen går til Kreta. Kjekt å få med seg noe informasjon før man drar.


I forkant av denne turen har jeg lært meg å si dio bira (to øl) og krasi (vin), det er litt vanskelig med hvit og rød så det får jeg ta på engelsk. Neró er vann, kafés er kaffe og så husker jeg ikke mer....får prøve å lære litt mens jeg er der. Veldig hyggelig å lære seg å si hei, takk med mer.  

 
Bira , Cafè frappè (iskaffe) Kafès

Da er det barer å jobbe en dag til, pakke kofferten å være klar til en ny tur med spennende innhold :) Jeg syntes jeg er heldig som har denne muligheten og at vi får til en ferietur nå før ferien begynner for fult.

Jeg skrev om Hersonissos i fjor, Ferietur til Kreta 29.08 til 05.09.13

Kommentarer