Ferie, hva er det ?

Sitter her på hytta og reflekterer over ferie, og hva det er for meg. Da tenker jeg på den ferien de fleste er inne i nå, sommerferien, hvor man gjerne har tre uker sammenhengende. Så nå på tampen sitter jeg her i Eggedal og tenker.....Er jeg fornøyd med ferien i år ? 

Ferie for meg er å gjøre noe annet enn jeg gjør i hverdagen. Jeg ønsker å leve i et helt annet tempo og liker å slippe å forholde meg til klokka. For meg er ferie å ikke måtte gjøre noe, men å gjøre det vi har lyst til, og gjerne ta ting på sparket. Feire er også å kose seg med god mat og drikke, sammen med familie og venner :) eller min Kjære og jeg alene. Ferie for meg er å ikke være tilgjengelig hele tiden. På hytta ligger ofte telefon et annet sted enn der jeg er, jeg er mindre på Internett når jeg er på hytta enn hjemme. Ferie for meg har de siste årene endret seg , nå går det på å nyte stillheten, og finne en ro som jeg ikke gjør i hverdagen. 

Det er tredje året på rad hvor vi tilbringer mesteparten av sommerferien i Eggedal. Året før vi kjøpte hytta var vi tre uker i Nord Norge sammen med et vennepar, det var også en fantastisk flott ferie :) 

Før om årene har vi  vært på Sverige og Danmarks turer midt i sommerferien, og turer til Syden. Vi har vært på storbyturer, på fotballturneringer, på camping med mer. Dette er jeg ferdig med, og jeg tenker alt til sin tid, og så klart avhengig av livssituasjon. 

Vi trenger ikke lenger å reise til storby eller til Syden midt i sommerferien, vi kan dra før eller etter ferien, noe vi har valgt å gjøre de siste årene. Jeg koser meg mer på turer og reiser når det ikke er køer overalt, og fult av folk som stresser i vei, inklusiv meg selv. Når det er utenom fellesferien er det lettere å finne roen, også i en storby eller andre steder.

Så....Er jeg fornøyd med ferien ? 

JA !

Det har vært en flott blanding :) Vi har hatt besøk av datter med familie, yngste sønn og kjæresten, og et vennepar :) Vi har fått gått noen turer rundt i området, og vi har fått gjort mer av prosjektene på hytta en vi hadde planlagt før ferien. Jeg har fått slappet av masse, og har kosa meg ute mesteparten av dagen. Alt har gått i et annet tempo, og jeg føler at jeg har fått masse fornyet energi :) 

Ferie er individuelt ! Hva en liker, misliker en annen. Hva en gjør, kunne en annen aldri tenkt seg og gjort. Da sier jeg..... Er det ikke flott ? Tenk hvis alle skulle gjort det samme, det hadde vært kjedelig det....... Jeg tror ferie er å finne sitt paradis, om det er hjemme, på fjellet, på camping, på sjøen, i syden eller andre steder. Hvor tror jeg ikke er vesentlig. Det jeg mener er viktig er at du finner det stedet som gir deg roen, og hvor du får energi av å være, enten alene eller samme med ander :) 

Håper du har funnet ditt ferieparadis :) 

Kommentarer