Fantastisk dag i Eggedalsfjellet 29.08.14

Fredagens mål var Fiskeløysingen (vaffelhytta), som vi regnet med var ca 1 mil fra hytta, og tilbake via Donkeliåsen. Vi gikk fra hytta, til Jellestra, til enden av Risleliveien og så opp på snaufjellet.

Når vi kom opp på snaufjellet fulgte vi en sti mot Steinveggvatnet og Steinveggsetran.

Fra Steinveggsetran var neste mål Holmevatn og Holmevassetra, fortsatt var det å følge merket sti mot målet vårt for dagen. Vi gikk forbi flere vann bl.a Grunntjenn og Svarttjenn.

Rett før Holmevassetra ble vi enige om å stoppe for å spise lunsj, da hadde vi vært på farten i 2 timer.

Når vi spiste snakket vi om hva videre, begge var i tvil, det var surt og kaldt, og det var mørke skyer hvor hen vi så. Vi ble enige om å gå litt lenger, og heller snu.

Vi hadde ikke gått lenge før vi oppdaget en flokk på ca ti rein, og motivasjonen for å fortsette turen økte umiddelbart. Vi så de på en topp, og legger du godviljen til ser du flokken på det ene bildet.

Etter at vi så reinflokken var det ikke lenger noen tvil, vi ble enige om å følge planene for dagen, og gikk til Fiskeløysingen hvor vi var fremme rett etter klokka 14. Da hadde vi vært på farten i tre timer :)

Fra Fiskeløysingen gikk vi først litt på merket sti før vi skrådde oppover og i retning mot Donkeliåsen. Plutselig så vi reinflokken på en ny topp, men i motsatt retning av dit vi skulle. Ut i fra antall dyr og hva vi hadde sett ca en time før, fant vi ut at det måtte være samme flokk. Vi ble enige at vi ikke orket å gå mot flokken, og tenkte som så at da skulle vi ikke være så heldige denne gangen heller. Spennende var det å se de, uansett.

Det bar oppover, nedover, oppover, på stier, men mest utenom stier, i kratt, myr og steiner frem til Donkeliåsen.

Vi hadde gitt opp å se flere dyr, men når vi nærmet oss Donkelisåen kom vi på en flokk på ca 40 dyr, og de var der vi skulle gå. Vindretningen var helt perfekt så vi håpet å komme nærmere uten at de oppdaget oss. Plutselig ser min Kjære en mann, og sier nå er det nok ikke lenge før det smeller, vi ser også en mann til nærmer der vi var. Vi valgte å gå rolig videre for å avvente hva som skjedde. Så smalt det, vi satte oss for vi tenkte at nå er det viktig å ikke stresse opp dyra, og at jegerne skulle få gjøre jobben sin i fred. Etter at jegerne hadde reist seg for å gå i retning av der flokken hadde vært, gikk også vi i samme vei.

Når vi nådde frem lå bukken, og den hadde falt med en gang. Vi fikk pratet med jegerne, og det alltid spennende å snakke med noen som kan fortelle. Vi fikk greie på bestand, hvor mange dyr de skulle felle i år, hvor det var sett dyr, hva som viktig når en skal skyte mot en flokk, og mye mye mer. Så en stor takk til to flotte jegere som svarte på mange spørsmål :) Jeg fikk lov å ta bilde av bukken,  og ja...jeg er tilhenger av jakt for at bestanden skal være leve kraftig. Så lenge de er jegere som har respekt for dyr og natur, og som følger de regler som er satt.

Etterhvert var det å gå videre, nå var vi sikker på at flokken var over alle hauger, og gitt opp håpet om å se flere dyr denne dagen. Derimot, når vi kom over toppen så sto hele flokken nede ved et vann.

Vi satte oss ned, fortsatt var det riktig vindretning, og vi håpet de ville komme nærmere. Noe det gjorde :)

Vi ble enige om å gå videre, mot flokken som var i retning dit vi skulle. Vidar skrådde mot vannet hvor de sto, jeg gikk i en litt annen retning. Jeg har i mange år håpet på å møte på en flokk med rein i Eggedalsfjellet. Vi gikk på en flokk for noen år siden, og noen av dyra reiste seg opp rett foran der vi gikk, men den gangen hadde jeg ikke kameraet klart.

Plutselig var flokken på vei mot der jeg sto, det gikk mange tanker gjennom hodet, men det endte med at jeg feiget ut å gikk mot Vidar. Har i flere dager angret på den avgjørelsen, men det får jeg dessverre ikke gjort om på. Fikk tatt noen bilder, og det var spennende når hele flokken kom nærmere :)

Fantastisk flotte dyr i sine naturlige omgivelser, de forsvant over en topp, men kom etterhvert tilbake og forsvant over en annen topp. Det er enorm fart på dem, og de beveger seg lett og elegant :) Dette var for meg en flott opplevelse, sånne opplevelser lever jeg lenge på :)

Så var det å gå videre, vi regnet med at vi hadde rundt en og en halv time tilbake til hytta. Vi gikk mot Steinveggssetran, og valgte å gå samme vei tilbake som vi hadde gått til.

Vi var tilbake på hytta ca kl 18, da hadde vi vært på farten i litt over 7 timer, tilbakelagt 2 mil rundt omkring i fjellet, høyeste punkt denne turen var på 1227 m.o.h. Det ble en fantastisk tur, og så klart et høydepunkt å se reinflokken :) Jeg blir aldri lei av å gå rundt i området Eggedalsfjellet  og Norefjell. Vi har som mål å få til en tur i løpet av helgene vi er på hytta. Hvor det blir neste gang, det har vi ikke bestemt, for nå har vi gått til alle målene vi hadde. Det gjør jo ikke noe for vi finner garantert andre mål å gå til :)

Sigdal og Eggedal turistservice , her er flere forslag til turer.