Tur til Urdenatten 1038 m.o.h 31.07.14

Hva er grunn til at jeg skriver om en topp som så vidt er over 1000 m.o.h, når det her i Eggedal er flust med topper som er mye høyere ? 

Jo, det er fordi det finnes mange topper som er lett tilgjengelige, og uten for store anstrengelser å komme til her i Eggedalsfjella. 

Onsdag gikk vi fra hytta som ligger på rett under 800 m.o.h, vi holder til i nærheten av Sleggebergveien. Vi fulgte Jelleelva oppover mot Istjenn. Når vi kom til første brua tok vi til venstre og skrådde oppover mot målet. Vi brukte rundt en time til vi var på Urdenatten, nå er jeg usikker på om hele toppen heter Urdenatten eller om det er den søndre eller nordre delen.....Jeg får høre med noen som er kjente i området så skal jeg oppklare det. 

 

Det er så mange topper her, og det er så flott utsikt fra de fleste. Urdenatten ligger rett i nærheten av Istjenn, og Rautjenn, det var god utsikt fra toppen :) Jeg tok som vanlig en haug med bilder, her er noen utvalgte med utsikt nedover dalen, mot Ranten, Istjenn og Rautjenn. 

 

 

 

Når vi hadde sittet på utsiktspunktet vårt en stund ble vi enige om å gå videre, vi hadde lyst til å ta en Vidar og Lillian tur, som betyr å gå utenom løper og se hvor vi havner. Som regel følger vi stiene noe for så å skrå nedover eller oppover, alt avhengig av hvor neste mål er. Det er ikke for å gå de snareste veiene for da hadde det nok lønt seg å gå stiene ;) 

 

Når vi gikk her på ski i vinter kom vi til et utsiktspunkt hvor vi så hytta vår, men ennå tydeligere naboene sine hytter. Vi fant samme plassen :) På det første bilde zoomer jeg inn der vi har hytte, på det andre er det også med utsikt videre nedover dalen.   

  

Når vi hadde stått der en stund å peilet ut hvor de ulike stedene var, bar det videre nedover mot hytta. Vi gikk først på kryss og tvers før vi kom til stien og fulgte Jelleelva den siste delen nedover. 

  

Det regnet flere ganger i løpet av turen, men det gjorde ikke noe. Det var deilig å varmt og klærne tørka fort opp igjen :) Det ble en fin ettermiddags tur , og vi var på farten i nesten tre timer.

Hvis det er ønskelig å gå til en av toppene i nærheten av Istjenn så er det flere å velge mellom. Det går an å ta utgangspunkt på Tempelseter og gå derfra mot Istjenn. Det er også fint å gå mot Høgevarde fra Tempelseter, det bare å stoppe rett oppi bakken så er det flott utsikt :) Rundt i området Tempelseter/ Istjenn er det mange turer for de som ikke ønsker alt for krevende turer, eller som ikke orker å gå langt. Det egner seg også godt for de som er på tur med barn. Her er det mye å velge mellom og noe for en hver smak :) 

Håper du får til noen turer i skog og mark, på fjellet eller der du liker å gå. Det å bruke naturen er gunstig, og jeg kjenner at det gjør noe positivt for meg både fysisk og psykisk. 

Da ønsker jeg deg en flott dag, om du er på tur, på ferie,  på festival, i Syden eller hva du holde på med.  CARPE DIEM !

Kommentarer