Hva er viktig valg i mitt liv ?

Jeg var sammen med noen en kveld denne uka, og der ble det en drøfting med ulike synspunkter. Jeg digger jo i utgangspunktet ulike synspunkter, og ulike meninger for det gjør en samtale ofte veldig interessant. På bakgrunn av misforståelser, at vi snakket forbi hverandre eller hva ?......ble det noe temperet og det var nok jeg som sørget for det. Til slutt valgte jeg å takke for meg, jeg var sint og jeg sa mer enn jeg burde. 

Hva skjer så ? Jo, jeg har reflektert over temaet, og velger å skrive noe om mine valg. 

Jeg har kjent på at dette har gjort noe med meg, vi var flere til stede og er det noe jeg ikke ønsker så er det å lage konflikter, som kan fører til splittelse. Jeg jobber for tiden mye med meg selv og hva som har skjedd i mitt liv. Det preger meg mye mer enn hva jeg har trodd. Det var nok dessverre det som skjedd denne kvelden. Det var noen som klarte å treffe et sårt punkt hos meg, hvorpå jeg overreagerte. Jeg klarer å se at grunnen til at det ble ugreit, ligger helt og holdent hos meg, og min måte å ta i mot budskap fra noen av de andre som var tilstede. Jeg tenker ofte på ordet `s makt og hvem som innehar en sannhet. Vanligvis er jeg god til å stille spørsmål, og på den måten få i gang en diskusjon rundt ulikheter, som ofte kan avslutte med at vi er enig at vi er uenig. Å det er veldig greit. Dessverre skjedde ikke det denne kvelden. 

Jeg har alltid hatt stor respekt for ulikheter og ulike holdninger til mange livsspørsmål, og jeg kunne en gang i tiden like gjerne blitt kristen som humanetiker, som jeg valgte. Jeg har troen på menneske og at mennesket selv finner fasiten for seg og i sitt liv. Det jeg ikke trenger er å bli fortalt hva jeg skal gjøre og hva som er bra for meg. For det er det ingen andre som vet, kun meg selv. Dette er noe jeg også har jobbet mye med, og som har påvirket meg veldig i alle år. Nå gjør jeg det som er bra for meg og som gir meg energi, det betyr i at jeg må velge bort en del. Noen ganger vokser en fra hverandre, noen flytter, og en havner i ulike livssituasjoner som gjøre at en mister kontakt. Det kan være mange grunner til at en ikke lenger møtes, og sånn er det. Da tenker jeg for min del at noen savner jeg, og andre er greit å ikke lenger ha kontakt med. 

Jeg har jobbet mye med at jeg må gjøre det som gir meg energi, og på bakgrunn av det tar jeg mange valg i livet mitt nå, som jeg ikke gjorde tidligere. Da var jeg den ordentlige Lillian som gjorde det som jeg burde, eller som de rundt meg hadde formeninger eller forventninger til at jeg skulle. Nå er det så godt som slutt, og jeg bestemmer selv hva jeg velger å være med på og hva jeg velger bort. 

Det å avslutte Zumba timen er en av de tingen jeg har gjort for meg selv, i forhold til mindre stress i hverdagen. Jeg savner det å ha time, men ser at det er riktig. Nå har jeg også bestemt meg å avslutte noe jeg har vært med på i mange år, for det er riktig for meg.  I forhold til min livssituasjon passer det meg veldig godt, og ikke ha faste avtaler ut over jobb. Det er mulig jeg mister kontakt med noen som har betydd mye for meg, men er meningen at vi skal ha kontakt, får vi det til. 

Noe ganger tar jeg kiipe valg, og kanskje noe jeg angrer på, men de fleste valgene jeg tar er som regel tenkt godt gjennom. I mitt liv er det kun jeg som kan ta mine valg, det er kun jeg som kan stå inne for det jeg sier, det jeg skriver og det jeg gjør. Jeg ønsker å bevisstgjøre meg ennå mer på hva jeg trenger å jobbe med for å legge alt bak meg. Jeg ønsker ikke å være noe annet enn det jeg er, og de som ikke liker det, får velge meg bort, eller jeg dem. Jeg tenker at sånn er livet.  

Avslutter med et sitat fra ordtak.no

Livet er en reise. 
Hva som venter bak neste sving, 
vet bare den som går videre

Kommentarer