Normalvektig eller overvektig ?

I går satt jeg å hørte på Anders Høglund på Radio Norge. Tema var om det var greit å mobbe de som er tjukke (overvektige), og det gikk også på om tjukke mennesker er dumme ? Interessant tema og debatt, og en klok, reflektert og dyktig programleder :) I går og i dag har jeg reflekter over dette tema for jeg syntes det er interessant, og så lurer jeg på ....hvem har fasiten?  

I programmet i går og i andre sammenhenger blir ofte BMI nevnt. Jeg er 157 cm høy og ligger på vekta mellom 62 - 64 kilo, dette kan variere fra dag til dag. Jeg la inn høyden og 64 kilo, da kom målingen på 26.0, la så inn 62 kilo, da var målingen 25.2. Ut ifra WHO sin definisjon, og hvis jeg kun ser på BMI er jeg overvektig. 

Her er noen tall, som er tatt rett fra helsenorge.no sin side; 

Verdens helseorganisasjon (WHO) klassifiserer BMI slik for voksne : 
  • 18 - 25 : normalvektig
  • > 25 : overvektig 
  • > 30 : fedme 
Med min høyde kan jeg veie fra 46 - 61 kilo, hvis jeg vil være normalvektig. Det betyr at jeg kan gå ned ganske så mye hvis jeg bare forholder meg til BMI. 

Jeg har i alle år trent, og har bestandig hatt muskler. På siden jeg lenker til står det følgene; 

" Mennesker med stor muskelmasse kan ha høy BMI, men har lav fettprosent og karakteriseres ikke som overvektige." I denne siden kommer det fram " Midjemålet supplerer BMI i vurdering av overvektrelatert helserisiko...." Her er tallene som brukes for midjemål ; 
  • Kvinner : Midjemål > 80 cm : Overvekt. Midjemål > 88 cm : Fedme
Jeg får ikke målt midjen, for her har jeg ikke noe å måle med. Jeg tipper sånn ca 70 cm ut ifra hva jeg bruker av tommer i bukser. Det betyr at i følge BMI er jeg overvektig, men midjemålet tilsier at jeg ikke er det.

I forhold til meg selv; Jeg har veid under 50 kilo og jeg har veid over 70 kilo etter at jeg ble 18 år. Jeg vet at jeg ikke har vondt av å gå ned noen kilo, men jeg tror ikke jeg skal ned til mindre en 57 kilo, kanskje ikke så mye heller. Jeg ønsker ikke å få tilbake den kroppen jeg hadde når veide jeg under 50 kilo, for sa var jeg en rett strek. Når jeg har vært mest fornøyd med meg selv er jeg som nå, og ligger på rundt 60 kilo, det syntes jeg passer bra for meg :)  Jeg har både pupper, hofter, rumpe og lår, og det har jeg tenkt til å beholde. 

Undervekt, normalvekt eller overvekt ? Det er du som bestemmer hva du vil. Liker du deg selv som du er så stråler du mest sannsynlig uansett om du veier for mye eller for lite. Vi har alle valg i våre liv, og syntes du at du bør endre på noe så der det helt opp til deg.  Det mest fornuftige er å måle seg opp i mot seg seg selv, og ingen andre. Dessverre velger de fleste å måle seg mot andre, og det har blitt en stor utfordring i dagens  samfunn. Det har blitt vanskelig å si...Hva er det normale ? og  Hva er en flott kropp ? Kanskje det blir som jeg så på en science fiction film for mange år siden, da skulle vi alle se ut som gutter/ menn. Er det sånn vi vil ha det ? 

Jeg ønsker ikke det, jeg syntes det er flott med kvinnelig fasong som består av både pupper, hofter, rumpe og lår. Nå skal det sies at jeg ikke har fasiten på hvordan vi skal se ut, men hvem er det som egentlig har denne fasiten ? 

Her er link til en side jeg skrev som omhandler noe av det samme;
Grevinneheng, strekkmerker, hengepupper, appelsinhud og rynker.

Kommentarer

  1. Kvinnens evige tankekværn, vekta... Jeg har tro på noe som heter trivselsvekt, den er akkurat passe. ;) Kos dere fortsatt på hytta!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du sier noe, men for mange roer det seg takk og lov med alderen, og en finner ofte en trivselsvekt :) Vi koser oss på hytta :) Ha en fin dag :)

      Slett
  2. Nok engang kloke ord Lillian :-) ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Hilde :) fortsatt fin helg til deg også :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.