Ut på tur i Eggedalsfjellet 11.10.14

I dag var det vanskelig å sette seg mål, for jeg var usikker på formen. Jeg har hostet mye i natt, og halsen kjennes ikke bra ut, det igjen påvirker astmaen jeg har. Vanligvis når jeg planlegger tur har jeg som regel en tanke på hvor jeg skal gå. Jeg begynte etterhvert så smått å tenke Høgevarde, siden det var et fantastisk høstvær. 

 

Første mål for i dag var å gå til Istjenn, det gikk greit å gå oppover for jeg gikk i et rolig tempo. Brukte omtrent akkurat samme tid som vanlig, stoppet noen ganger for å ta bilder på veien oppover. 

 

Oppe ved brua var det å gå over, og fortsatte i retning mot Istjenn.

 

Når jeg kom til Istjenn, kunne turen sikkert vært avsluttet, og jeg kunne sitti der og nytt en fantastisk utsikt over vannet. I dag tok jeg mange bilder før jeg klarte å gå videre. Ranten speiler seg flott i vannet :) 

 

 

Det var mer utfordrende enn vanlig langs stien, da det var mye vann enkelte steder, i tillegg til at steinene var glatte. 

 

 

På andre siden måtte jeg ta noen bilder mot Urdenatten, var også flott her i dag :) 

 

Det hadde vært kaldt i natt og det var rim flere steder. Hadde en stund sett at det var snø oppover mot nytt må, i første omgang opp til stien ved Tempelbekken. 

 

 

Etter at jeg hadde fulgt Tempelbekken en stund, og tenkte at neste mål er krysse ved Raudmyra. Begynte også å tenke mer på at jeg skulle til Høgevarde. 

 

Det ble mer snø, og det ble tyngre å gå enn vanlig. Jeg var overrasket over hvor mye snø det var oppover. Jeg var ved Raudmyra ca klokka 14, da har jeg vært på farten i to timer. Når jeg sto der for å ta en pause, begynne jeg å hoste og fikk omtrent ikke stoppet. Det varte en stund, før det roer seg ned, skikkelig ubehagelig. Jeg tok en banan og litt å drikke. Når jeg sto å så utover, og oppover kom tåka mer og mer sigende fra alle kanter. Ranten og veien oppover mot Høgevarde var nesten borte, og nedover skyer det også til. Jeg tenker der og da at jeg får avvente litt før jeg bestemte meg for hva videre. 

 

 

Når jeg går i fjellet har jeg veldig respekt for tåka. Vi har kommet ut for veldig skiftninger av vær, og noen turer har blitt ekstremturer, nettopp på grunn av tåke. Jeg valgte etterhvert å gå nedover mot Tempelseter.

 

Når jeg kom til Tempelseter, gikk jeg oppover mot Istjenn for å følge elva nedover til hytta, Ved Istjenn var det like flott som det var tidligere, men ganske så annerledes. Måtte så klart ta flere bilder.

 

 

 

 

Fra Istjenn tar det ca 30 minutter tilbake, og jeg var på hytta rett før klokka 16.30, Da hadde jeg vært på farten i nesten 4.5 time. 

Det ble en fin tur, men jeg ble mer sliten enn vanlig. Det var tungt å gå i snøen, og formen var ikke den beste i dag. Om det skjedde noe spennende....tja, det gjorde da det. Det mest spennende var at jeg klart å miste brillene mine, og det skjedd når jeg gikk nedover fra Raudmyra. På grunn av at brillene hele tiden dugget på vei oppover, gikk jeg mye å bar på de. Ved Raudmyra putta jeg de i et rom på utsiden av sekken, jeg begynte å gå nedover, og hadde kommet noen hundre meter da jeg fant ut at jeg ikke hadde briller. Lette i sekken, men der var de ikke. Da var det bare å snu, og gå tilbake til Raudmyra. Fant de ikke der helle, og begynte igjen å gå nedover. Takk og lov så fant jeg de bare noen meter fra krysset. Så sånn sett kan jeg si at jeg har gått til Raudmyra to ganger i dag ;) 

På turen i dag møtte jeg flere hyggelig mennesker jeg slo av en prat med. Det er alltid koselig å treffe andre som er ute på tur :) De flest er hyggelige og blide, og det er jo ikke rart, det gjør noe med hele humøret å gå tur i fjellet :) 

Det ble en flott tur selv om jeg ikke klart å gå til Høgevarde. Jeg vil si meg fornøyd med at jeg ikke gikk lenger enn jeg gjorde i dag, for i dag var det akkurat passe for meg :) 

Ha en fortsatt fin helg :) 

Her er noen andre turer til Høgevarde;  


Kommentarer