Å fokusere på det positive.

Denne første uken av november har vært tung, det er på`n igjen med verking i kroppen. Det sitter i nakke, skuldre og prikker ut over i armer, det forsterker seg når jeg blir kald. Har stått opp med vondt i hode, og har hatt til og fra hodepine resten av dagen. I perioder i løpet av dagen visner fingrer/ armer og da virker de ikke, og jeg må jobbe med å få de igang. Jeg har tidligere sagt at dette psykosomatisk, og det mener jeg at det fortsatt er. 

Så hva kan jeg gjøre ? 

Det er flere ting jeg kan gjøre som jeg vet har effekt.  
  • Jeg kan komme igang med trening. 
  • Jeg kan ta meditasjon/ time out i løpet av dagen.
  • Jeg kan starte opp igjen med timer hos kiropraktor / massør.
  • Jeg kan velge å ta en sykemelding og bli hjemme å pleie meg selv.

Jeg burde fulgt alle punktene for jeg vet at det hjelper og har god effekt på meg. Hva er så grunnen til at jeg ikke gjør det. Tja si det .....Trening, her har jeg sviktet meg selv. Jeg tenker ofte at nå må jeg komme igang med zumba og styrke. Jeg bør ikke en gang gå ut døra, for dette kan jeg gjøre hjemme. Jeg kommer bare rett og slett ikke i gang. Meditasjon, vet ikke hvorfor jeg ikke har fortsatt med det, for det er nydelig å bare legge seg på gulvet, og kun høre på musikk og bare slappe helt av. Timer hos massør, jeg er så sløv at når jeg ikke bestiller fra gang til gang, men skal selv bestille time, så blir ikke det prioritert i en hektisk hverdag. Denne uken sjekket jeg om de hadde noe ledig , men det var ikke timer når jeg hadde mulighet. Jeg får prøve igjen neste uke. Sykemelding, jeg har tenkt på det og tenkt at det hadde vært lurt å være hjemme noen dager, men ser at det ikke løser noe hvis ikke jeg kommer igang med de andre punktene. Dette blir bare en ond sirkel som jeg da ikke kommer ut av. Jeg får bruke denne helgen til å motivere meg til å komme i gang med de tre første punktene for å unngå at dette blir verre. 

Jeg liker å holde fokus på det som er positivt, for da vet jeg at jeg holde meg oppe. I løpet av dagen møter jeg masse flotte mennesker som gir meg mye energi :) Det er mye humor inn i hverdagen og det fungere godt for meg. Vi deler mange nydelige hverdagshistorier og folk byr på seg selv, dette er noe jeg er veldig glad i. Alle har noe å fortelle hvis en ønsker, og det å le er bare så befriende. Arbeids hverdagen blir bra når en har flotte mennesker rundt seg :) 

I tillegg er jeg så heldig at om jeg er trøtt, lei og sliten kan jeg reise til barnebarna, her får jeg alltid en fantastisk mottakelse. Da kommer fra to til fem bort til mormor og skal kose og sitte på fanget. Det er nydelig og det skjer hver gang jeg kommer. Det å være sammen med barnebarna gir meg så mye positiv energi :)

Så har vi hytta da, når vi er på hytta slapper jeg helt av og får masse energi bare av å være her :) Det er med på å opprettholde det at jeg klarer å fungere i hverdagen min, når det blir tungt som denne uken har vært. 

Om kvelden tenker jeg gjennom hva som har vært positivt i løpet av dagen, og hver eneste dag er det så klart mye som har vært positivt. Mandag var jeg hos barnebarna, og der ler vi for tiden mye av fire små som gjør så mye rart :) Her er to små snupper i farta 

Tirsdag var ei venninne og jeg i byen å spiste etter jobb, kjempekos å få skrævla :) Onsdag var jeg med på turning, og det er jo alltid moro :) Denne gangen klarte jeg å sette begge bena fast på en matte som en fester ting på. Jeg sto der med et barnebarn i hver arm, og kom meg ikke løs. Ba en dame om å passe på de to jeg hadde i armene for datter måtte hjelpe meg. Det ble ihvertfall en god latter på de som var i nærheten når dette skjedde :) I går dro vi på hytta og som vanlig så var det deilig å komme hit :) Vi blir en kort helg denne gangen for jeg skal i bursdag til ei venninne lørdag, noe jeg gleder meg til :) 

Så tilbake til overskriften, å jobbe med å fokusere på det positive. Det er noe jeg må jobbe med når jeg kjenner at det blir tynger å gjennomføre alt jeg skal i løpet av min hverdag. Dette fungerer god på meg :) Jeg tror om du kjenner deg igjen, og prøver det samme, så vil det funger for deg. Det som er lurt er å lage seg en liste over hva som gir deg positiv energi, og jobb med å få det mer inn i din hverdag. Jeg vet mange begynner å streve på denne tiden, og det har mye å gjøre med årstiden vi er inne i. Jeg hadde et prosjekt i fjor hvor jeg bestemte meg for å ta kontroll over november, så ikke november tok kontroll over meg. Det fungerte i fjor og jeg har bestemt meg for at november skal være en hvilen som helst måned, uten at det skal påvirke meg. 

Her er to sider fra i fjor hvor jeg skriver om prosjektet mitt ;
November er det måneden for depresjon ? 

Da ønsker jeg deg en flott fredag, og en super helg :) Håper du har lagt noen planer for helgen som gir deg positiv energi :) 

Avslutter med dagens sitat av Göran Tunström på Ordtak.no;


Å leve er det viktigste av alt. 

Iallefall så lenge man lever.

                            

Kommentarer