Det snør det snør, tiddeli bom

Vi er i Eggedal og her snødde det akkurat veldig mye, noe jeg syntes er bra, siden jeg håper på hvit jul :) Når jeg gikk ute i snøen datt sangen til Thorbjørn Egner ned i hode mitt, derav overskriften. Som de fleste vet er det en barnesang, du finner den og mange flere på siden til Barnesanger.com

Bilde ble tatt til morgenen i dag, begynte å snø mer på ettermiddagen

Denne helgen er vårt eldste barnebarn med på hytta, vi blir frem til søndag. Etter det er det hjem å jobbe fire dager, før vi skal ha en lang juleferie. Når i kom opp i går, var det spor etter elg flere steder rundt hytta, det var spennende. Vi vet det er en del elg i nærheten, og håper snart å få sett/ tatt bilde av en. Det er klart det hadde vært mer spennende hvis den hadde kommet opp på vår lille haug, men den holder seg nok langt unna så lenge vi er her. 

I dag tok vi kaffe og kakaoen ute

Min Kjære begynte dagen, med snøfreseren, det hadde kommet litt snø siden forrige gang vi hadde vært her. Det var greit å få tatt ordentlig, bort til utedoen og foran boden hvor han skulle stå med sagene. Han holder på med boden, og håper å bli ferdig med vaskeromsdelen, der hvor pumpedusjen og snurredassen er. 


Jeg satt å tenkte på julen, kanskje ikke rart, siden det bare er 12 dager igjen til julaften. Det er mange som har har ulike utfordringer i julen, et kan være de valg en tar. Jeg skrev et innlegg i fjor som jeg kalte, Julens vanskelige valg... Jeg har de siste årene sørget for mindre stress i førjulstiden, noe jeg syntes jeg har lykkes med. Det går mye på at jeg planlegging mye bedre enn tidlige, og det ikke er mange jeg kjøper gaver til. Jeg har noen få som jeg skal kjøpe og levere før neste fredag. De resterende er enten i orden, eller jeg tar det i løpet av uka som kommer. Når det gjelder mat har jeg handlet inn en del, og det er planlagt stort sett hva vi skal ha. Jeg kommer til å handle inn det mest til uka, jeg prøver alt jeg kan å unngå å handle de siste dagne før jul. Da er det stort sett bare kaos og mas, og kan jeg unngå det så gjør jeg det. 

Når jeg er på hytta høre jeg mye på radio, mens jeg satt her å skrev ble det sagt at i dag hadde Thorbjørn Egner vært 102 år, han døde julaften for 24 år siden. Det ble tatt opp hvor mange flotte fortellinger, sanger med mer han hadde lagd. Det var litt spesielt å høre navnet han nesten samtidig som jeg hadde skrevet det, men det er ikke første gang det har skjedd....

Nå spiser Maya middag, hun ville ha pølser og spagetti, og vi skal ha pizza. Jeg lager samme bunn som jeg pleier, men i dag tar jeg annet fyll. Det blir rød pesto, pepperoni, løk, sjampinjong, ost og mozarellaost, her er min pizza oppskrift. I morgen satser vi på at det fortsatt er bra med snø, så vi kan herje og base i snøen, og kanskje vi kan teste ut snowracer`ene. 



Tar med noen ord fra siterte sitater og i dag må det bli noe av Thorbjørn Egner; 

Man skal ikke plage andre,
man skal være grei og snill, 
og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Ønsker deg en fin fredag, og en flott helg :) 

Kommentarer