Gir du til frivillige organisasjoner til jul ?

Å gi, hva er det ? og hva signaliserer vi når vi gir bort det vi gjør ? Jeg har en regel, det jeg gir bort er det jeg selv kunne gått med, eller har brukt inntil nylig. Noe er mer slitt en annet, og noe er nesten nytt. Hvis det er ødelagt, hull eller ikke kan fikses, går det i søpla. Grunnen til at jeg gir bort klær som kan fikses, er fordi jeg ikke klarer det selv. Ofte er det ganske nye klesplagg, og enkelt å fikse for en som kan håndarbeid. 

Det samme gjelder ting og tang, jeg gir bort fordi jeg opp igjennom årene har kjøpt og samlet, og nå er i fred med å rydde og kvitte meg med ting. Er det ødelagt kastes det, alt annet og det som ser greit ut levere jeg til ulike steder. 

I vårt bruk og kast samfunn har ikke alle mennesker like god råd, noen har havnet ut i ulike livssituasjoner, og sliter økonomisk. Det kan være mange grunner til at noen har det vanskeligere enn andre. Det jeg syntes er trist.....er når det går ut over barna. 

Her om dagen skrev jeg et innlegg om Kjøpegalskap ? Det handlet noe om hvordan det har tatt av i jula. I går var en reportasje i Jarlsberg avis med Irene fra Hjelp oss og hjelpe i Vestfold. Jeg syntes det er flott av Irene å sette ord på det hun gjør. Hun tar bl.a opp at vi gir gaver til jul, men at mange gir ødelagte leker og slitte klær. Da kjente jeg at jeg ble provosert.......Til jul har jeg holdning til at enten gir jeg noe nytt, og det kan være en liten ting, eller så lar jeg være. I fjor pakket jeg inn flere gaver til Blåkors i Horten, det var sokker, hansker, såper, sjampo og litt godteri. For meg er det helt fjernt, ja selve tanken, å pakke inn noe jeg har brukt for å gi i julegave til andre. Resten av året er greit, men jeg syntes det får være visse grenser. Det er flott at temaet blir satt fokus på, bra Irene :) 

Jeg regner med at de fleste handler mer enn det en bør av gaver til sine nærmeste, til resten av familien, til venner og andre. Hvis en kunne avtalt at isteden for å gi 100 kroner her og 100 kroner der, heller kunne samlet inn penger for å gi til noen som trenger det. De fleste gjør som meg, kjøper enkeltgaver fra 50 kroner og oppover, og det blir noe småtteri. Det er sikkert greit nok det også, men..... Hvis flere hadde gått sammen og lagt sammen det hver enkelt gir, så kunne f.eks Hjelp oss og hjelpe i Vestfold kjøpt litt flottere gaver til de barna som har det vanskeligst. Nå har jeg ikke spurt Irene om det lar seg gjøre, men det var en tanke som slo meg. 

I Holmestrand har Janne Berg samlet inn kurver med masse forskjellig innhold, innleveringen er lørdag 13 og søndag 14 desember, så fortsatt er det tid til å levere. Det Janne har samlet inn skal distribueres av Hjelp oss å hjelpe i Vestfold til de som trenger det, og blir ut over det levert til organisasjoner innen rus og psykisk helse, til ensomme eller andre som sliter med å få endene til å møtes. Bra initiativ, Janne :)  

Jeg har fått med meg at flere hoteller har noe de kaller Ensomt juletre søker gaver. Det er gaver som skal gis til barn og unge, og er et samarbeid med frivillige organisasjoner. Det er også et flott initiativ :) 

Dette var tre eksempler som jeg har tatt med av frivillige som gjør en forskjell for menneske i denne høytiden vi går inn i. Jeg vet det er mange ildsjeler og mange frivillige organisasjoner som gjør en fantastisk innsats nå i disse tider. Jeg regner at mange velger å gi nå til jul, jeg pleier å gi litt til noen jeg syntes gjør en fantastisk jobb.

For hvert år som går blir jeg mindre lysten på å kjøpe noe i det store og hele, både jul, bursdag eller annet. De fleste jeg kjenner har alt de trenger, og mye mer. Vi har de siste årene stort sett gitt penger, da kan de vi gir til kjøpe noe de trenger. Jeg syntes det er bedre enn at de får noe av oss de ikke har brukt for. 

Jeg håper det vil snu, og at julen kan få et annet fokus enn det har blitt. Nå er det gaver, gaver og atter gaver, kjøpe, kjøpe og atter kjøpe både det en trenger og ikke trenger. Julen burde vært noe annet, jeg er ikke kristen og har ikke fokus på hvorfor vi feirer jul. For meg er julen fred og harmoni, det å være sammen med mine Kjære og nyte noen dager hvor vi kan kose oss i hverandres selskap. 

Jeg anbefaler deg å reflekter over hvordan du vil ha det i julen. Om du ønsker å fortsette som du gjør, eller om du vil gjøre noe på en annen måte. Det er det bare du som vet, og det er du som har valg til å gjøre noe med det.  

Tar med dagens sitat på siden til, Siterte sitater

Litt godhet fra menneske til menneske
er  bedre enn all kjærligheten til menneskeheten.

Kommentarer

  1. Nei, jeg gir ikke bort, stort sett er det familie som gjerne vil ha. Jeg bidrar på arrangementer noen drar igang for å gi inntekten til et veldedig forhold. I år har jeg vært ganske gavmild. Vi har vært på Latter på forestillingen for Sykehusklovnene. Vi skal dit i desember også på forestilling for Unisef. Blindeforbundet, for da får jeg kalender. Så har jeg gullmedlemskap i Luftambulansen. Jeg er sikkert egoistisk som ikke yter noe når jeg ikke får igjen noe selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren :) Jeg skrev litt annerledes i fjor, fortsatt mener jeg at de fleste har mulighet til å bidra litt. Samtidig må det bli opp til hver og en å finne ut av det, og hvor mye og til hvem. Det jeg er mindre begeistrer for er at alle skal være så flinke med å gi i julen, men gir pokker resten av året. Jeg plukker alltid ut noen jeg gir litt til jul, men liker bedre å støtte noen frivillige organisasjoner gjennom resten av året.

      Slett
    2. For meg så høres du ikke ut til å være egoistisk du skriver jo om flere organisasjoner du støtter :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.