Kjøpegalskap ?

Nok en gang sitter jeg her på PC`en å leser nyheter og annet. Jeg kom inn på debatten som en mor i USA har satt i gang om at barna er utakknemlige, og ikke setter pris på gaver de får. Det var mye mer og de fleste har sikkert fått med seg hva dette dreier seg om. Jeg prøve å lese innlegget på bloggen hennes, men er ikke så god i engelsk. Det jeg trekker frem fra det jeg leste er at de skulle feire jul med alle tradisjoner, men at de har avlyst julenissen, julegaver og julestrømper. I stede skal barna deres gi gaver til de som trenger det, og pengene de vanligvis bruker på julegaver skal gå til veldedige formål.

Det er interessant å lese kommentar på dette innlegget. Jeg ser at mange syntes det er feil å straffe barna i jula. Flere skriver også at det er foreldrene sin feil at de har blitt utakknemlige. Det kommer også andre eksempler og kommentarer. Da tenker jeg.....straffe barna i jula ??? Er det å straffe barna at de får lære at ikke alle har like mye som de har, og at de heller kan lære seg å gi til andre som trenger det mer enn dem?  For meg så høres det ut som en jul som sikkert alle i den familien kommer til å huske, for det vil jo bli en helt annerledes jul.

Det skrives mye om at foreldrene kan takke seg selv for at barna har blitt som de har....utakknemlige. Hva er årsaken til at barn i dag skal ha alt ??? Hva med reklame rettet mot barn, kjøpepress, ikke skille seg ut osv osv. Vi har fått et samfunn som består av at alt skal måles i....hva en har og ikke hvem en er....Dette har i mange år provosert meg.

Jeg syntes det er tøft at det er ei som har turt å sette ord på noe som bør få et fokus. De flest barn i mange land har alt de trenger, og mye mer. Å ja det er foreldre og besteforeldre sin skyld. Jeg tenker at det er aldri for sent å lage en jul, tilsvarende det denne amerikanske familien skal ha i år.

Jeg tror jeg fikk et annet syn på shopping og det å handle alt som ikke trengs etter at jeg var seks uker i Romania. Her fikk jeg se fattigdom på nært hold, og hvor stor forskjell det var på fattig og rik. Det har gjort et så sterkt inntrykk på meg. Jeg tenkte ikke så mye på det når jeg var midt oppi det, men til gjengjeld har det blitt mye sterkere i ettertid.

Før var jeg også med på handle galskapen, men jeg har de siste årene boikottet mye av kjøpepresset det er til jul. Jo mer kommersielt det blir, jo mer tar jeg avstand. Det gjelder alt, uansett om det er jul eller andre dager. Mine barn og barnebarn får gaver, men vi legger oss på et lavt nivå. Min Kjære og jeg har slutte å kjøpe gaver til hverandre for lenge siden. Jeg blir nesten uvel når jeg leser hvor mye penger vi bruker på julehandel bare her i Norge. Hva skal vi med alt vi kjøper ? Blir vi lykkeligere av å kjøpe/ å få alt vi gjør ?

Jeg har kommet til et punkt i livet hvor lykke for meg ikke er materiale goder, men det å være sammen med mennesker som betyr noe for meg. Jeg like å lage hygge og kos, med god mat og gjerne godteri og annet som høre julen til, men det bør jo allikevel ikke ta helt av.

Mitt håp for fremtiden er at sånn det måles i dag.......hva du har, hva du får til, hvor flink du er.... osv blir mer fraværende. Så fokuset kan bli på medmenneskelighet, og at hver og en kan sette pris på de små ting, og nyte livet de lever.

Jeg ønsker deg en fin adventstid, om du er med på kjøpegalskapen eller har en liten eller stor boikott av det hele. Vi har alle valg i våre liv, og det er kun du som kan bestemme hvordan du vil ha det i ditt liv.

Tidligere har jeg skrevet flere innlegg som dreier seg om mye av det samme;
Hva er lykke ?
Rikdom, hva er det ? 

Kommentarer