Ganske så fornøyd med formen, tross alt....

Jeg kuttet ut trening og hadde siste time i begynnelsen av juli 2014. Etter det har jeg ikke klart å komme igang, noe jeg absolutt ikke er fornøyd med. Siden jeg ikke har klart å strukturere meg å starte opp igjen, har jeg en periode måtte tenke annerledes. Jeg har prioritert å gå mer på jobb, jeg passer på å gå trapper, kanskje mer enn jeg gjorde før, jeg parkerer et stykke fra inngangen til butikken, med mer. Alt dette er en form for hverdags trening. Det betyr at kroppen fortsatt er i gang, så jeg er ikke kommet helt til sofastadiet. 

Fra sommeren og ut over høsten har jeg gått en del turer, både her hjemme og på fjellet. Det er alt fra 45 min til 7 timer så noe form for trening har det blitt. I tillegg holder jeg det i gang sammen med barnebarna, som jeg er sammen med flere ganger i uka. Det er kanskje her jeg driver med styrketrening, uten at jeg egentlig tenker på det. Det er mye opp og ned på gulvet, frem og tilbake, og det er en del løfting. De er aktive, så da blir jo jeg det også. 

Denne helgen har Thea og Sophia vært med på hytta fra torsdag til søndag. Fredag var vi ute med akebrettet. Vi gikk fra hytta og bortover myra.  

 

 

Etterhvert gikk vi tilbake til hytta, hvor to små kunne bevege seg som de selv ønsket. Vi var ute i en drøy time og to små så ut til å kose seg. 


 

Lørdag gikk vi først en tur på morgenen med Thea og Sophia i hver vår bæremeis. Det ble nesten en times tur, vi valgte å gå et sted det er lange nedoverbakker, og da blir det jo drøye oppoverbakker tilbake. Det er nemlig ingen rundløype, selv om det er tungt liker jeg å kjenne at kroppen virker. 

 


Det ble en tur til lørdag, den gangen satt de på snowracer, først ble det litt aking og så gikk vi en ny tur innover på myra. Tilbake igjen på hytta var det mer lek og kos ute. 

 


I dag ble vi enige om å teste hvordan det var å gå på ski og ha Thea og Sophia i bæremeis. Vi var enige at vi kun skulle gå en liten tur bort på myra. Det var kjørt opp løyper og det var helt fantastiske spor. Siden det gikk så bra med jentene valgte vi å gå lenger. Når vi stoppet og spurte to små om de ville mer, fikk vi det bekreftet. Vi valgte til slutt å gå runden som tar litt i underkant av en time. Vi var begge spendte, en ting er oppoverbakkene det er tungt, men greit. Det var i nedoverbakkene vi var usikre på hvor lurt det var med to små, og ekstra tyngde på ryggen. Jentene satt rolig så det gikk veldig bra. 

Når jeg gikk oppover en av de tyngste og lengste bakken på denne turen, tenkte jeg at jeg ikke var i så dårlig form som jeg fryktet. Jeg tipper jeg hadde ca 10 kilo på ryggen, og det gikk veldig greit og akkurat når jeg gikk kjentes det ut som jeg kunne gått lenger. Jeg gikk der å tenkte at jeg hadde lyst til å bli i bedrer form, for det gir så klart en ennå større glede når en er ute på tur. 

Jeg håper etter å ha gått på ski noen turer, at motivasjon til å bli i bedre form har kommet. Jeg liker godt å gå på ski, og det ser ut som det kan bli en flott skisesong i Eggedal i år også. Nå gleder jeg meg til neste gang vi skal på hytta, for da håper jeg å få til flere og lengre turer ut på ski. 

Ønsker deg en fortsatt fin januar, om du liker snø og vinter, eller om du lengter etter vår og sommer. Uansett så går det an å legge inn aktiviteter i en hektisk hverdag som lar seg gjennomføre. Kroppen har godt av å bevege seg, og jeg merker at jeg blir så fornøyd når jeg får brukt kroppen, og spesielt når jeg kan være ute samtidig. Jeg får masse energi når jeg er ute, uansett om jeg kun tar en rusletur eller om jeg tar en hardere økt. Å noe av det aller beste, alle har tilgang på naturen :) Så det bare å komme seg  UT PÅ TUR :)

Jeg har som mål i år å komme meg mer ut på tur enn jeg har vært de siste årene. Jeg ønsker å motivere andre til også å komme seg ut på tur. I år er Friluftslivets år 2015, jeg skal helt klart ha fokus på det. Da spør jeg deg....skal du ? 

Her finnes forslag til turer; 


Kommentarer