En pille for alt som er ille ?

Etter å ha hangla i flere uker, valgte jeg i dag å melde fra at jeg ble hjemme. Var på jobb i går, men tettet mer og mer ut over dagen. Håper på at en dag eller to i ro kan gjøre susen på formen. Jeg er heldig for det er sjelden jeg er syk. Nå har familie, kolleger og andre rundt meg vært forkjølet, hatt influensa eller influensa lignende symptomer. Kanskje ikke så rart at jeg også skulle få ett eller annet. 

Jeg syntes starten på dette året har vært annerledes enn jeg er vant til. Jeg har sovet dårlig, hatt mye verking i kroppen, mye hodepine eller generelt sett en laverer almentilstand enn hva jeg pleier. Nå legger jeg mye av dette på at jeg er i begynnelsen på overgangsalderen, og da er det flere utfordringer jeg står ovenfor. Jeg ønsker ikke, og håper jeg slipper, å ta medisiner for å få det bedre. Jeg er anti medisiner, noe jeg har vært i mange år. 

Fordi om jeg har denne tanken, har jeg respekt for at andre tar medisiner, og det klart forskjell på medisiner. Noe er livsnødvendige, og noe må en ta i perioder. Det jeg er motstander av er alt som skrives ut over tid og mengden av sterke smertestillende, sovemedisiner og beroligende medisiner. Da de gir avhengighet til de som bruker det, og det gjør det vanskelig å fungere/ klare seg uten. I flere år har det vært kommentarer til om vi blir resistente for medisiner på grunn av mengdene som brukes, spesielt er nevnt penicillin og antibiotika. Jeg tenker at kroppen har godt av å hele seg selv når en får forkjølelse, bihulebetennelse, influensa eller andre sykdommer hvor det beste er ro og hvile. 

Noen ganger må jeg ta medisiner. Jeg er så heldig at jeg har en fantastisk lege hun vet hva slags holdning jeg har, så det er sjelden jeg får resept. En av de siste gange jeg var hos henne anbefalte hun meg å ta en Ibux og en Paracet når det verker som mest i kroppen. Jeg lovte at jeg skulle gjøre det ved behov, og har tatt ca 40 siden november. Så sånn sett har jeg vel ikke lov til å si at jeg er helt anti piller, bare nesten....

Så klart har jeg tatt penicillin og antibiotikakurer, men mer før enn nå. Tidligere tok jeg det når jeg hadde bihulebetennelse eller når jeg hadde urinveisinfeksjon, det har vært mine to utfordringer når det gjelder sykdom, i tillegg til migrene. Jeg har funnet alternative måter som passer for meg, for bihulene bruker jeg saltvann nesespray og Fenu - Max, og Paracet ved behov. Når jeg merker symptomer på urinveisinfeksjon tar jeg tranebær kapsler og tranebær drikke. Dobler doser av hva det står på pakken i noen dager, og som regel går det over. 

Jeg tenker at kroppen vår er fantastisk og vi må bare lytte til signalene vi får. Mye av hodepine og verking i kroppen, relatere jeg til stress. Den beste medisinen da er ro, hvile, meditasjon og fysisk aktivitet. Det er ihvertfall sånn det er for meg. Har jeg hodepine kan det å gå en tur og få frisk luft være det som skal til. Har jeg verking i kroppen kan litt fysisk aktivitet eller meditasjon gjøre at det blir bedre. Derimot har jeg kraftig hodepine eller migrene må jeg legge meg i kaldt, mørkt og stille rom for da orker jeg ikke noe, og da er ro og hvile det som skal til. 

Jeg tenker at mange kunne latt vær å tatt medisiner, hvis en hadde tenkt på eller kjent etter hvordan en har det. Mye av utfordringene tenker jeg ligger på hvordan samfunn vi lever i. Tidsklemmen, og at alt skal være så perfekt. På bakgrunn av det er det kanskje enklere å ta en pille isteden for å kjenne etter. Du kan stille deg noen enkel spørsmål ...eks. Hva er årsaken til at jeg har disse vondtene ? Hva er grunnen til at jeg ikke har det greit med meg selv ?  Det kan hende du vet svaret umiddelbart, eller at du må tenke deg litt om. Uansett, det er du som har fasiten i ditt liv, og det er kun du som kan bestemme hvordan du vil ha det. 

Min påstand er.... I landet vårt er det en kultur at vi tar medisiner for det meste. Det viker som holdningen er....Ta deg en pille for det som er ille.... Er det sånn du vil ha det ? Det vil ikke jeg !


Kommentarer