Hverdager

Hverdag, da tenker jeg de dagene som er de vanlige dagene, og ikke helgedager, helligdager eller fridager. Hvor mange hverdager og hvor mange fridager er det i et år? 

En ca utregning 365 dager i året
  • 52 lørdager og søndager  (de fleste har fri ) 261 dager igjen 
  • 5 uker ferie x 5 dager, 236 dager igjen 
  • Påske; skjærtorsdag, langfredag og 2. påske dag, 233 dager igjen 
  • Pinse; 2 pinsedag, 232 dager igjen 
  • 1. mai, 17. mai og Kristi himmelfartsdag, 229 dager igjen 
  • 1. og 2. juledag og 1. nyttårsdag, 226 dager igjen 
  • Mange har fri mellom palmehelgen og påsken det blir mandag, tirsdag og onsdag, 223 dager igjen 
  • Mange har fri mellom jul og nyttår, 3., 4., 5., 6. og 7. dag, 218 dager igjen
  • Så tar vi noen inneklemte dager her og der si 2 dager, 216, dager igjen 
  • Noen ganger faller de bevegelige helligdagene og de inneklemte dagene på helger, og da blir det noen færre fridager. Ferie brukes muligens også til inneklemte dager så det blir heller ikke helt korrekt. I tillegg er sikkert noen av dagene regnet dobbelt opp. 
  • Mange jobber rundt 1725 timer i året / 7.5 time =  230 dager i året, som jeg tror kan være et ganske så reelt tall. Så klart jobber noen mye mye mer enn det. 
  • Jeg har fri fredager, men jobber noen innimellom, og hvis jeg gjør om fra timene jeg jobber blir det ca 200 dager i året for min del. Mange jobber ulike typer turnus, og det vil også spille inn i forhold til antall dager en jobber eller har fri. 

Hva bruker jeg så disse hverdagene til ? 

For meg går hverdagene i ett. Jeg er oppe i 06.30 tiden om morgenen, kjøre til jobb en time senere. Er stort sett på jobb frem til klokken 16, og gjerne noe lenger tirsdag eller torsdag. Mandag og onsdag er jeg hos datter etter jobb, og hjemme i 19 tiden. Tirsdag tar jeg ofte noen ærend etter jobb, eller jeg har avtale og da er jeg ikke hjemme før i 18 -19 tiden. Når jeg komme hjem fra jobb gjør jeg gjerne noe husarbeid, ellers går kveldene med til å sitte på PC eller se på TV. Ihvertfall på denne årstiden, selv om jeg prøver å komme meg ut på tur innimellom. Torsdag reiser vi ofte på hytta, da drar vi rett etter jobb, og det kan bli seint før vi får reist. 

Å sånn går nå dagene. 

Jeg pratet med ei venninne i dag, og vi snakket om hva er meningen med dette ? Ja, en kan jo noen ganger lure. Samtidig så er det forsket en del på hvor viktig det er å være ute i en eller annen form for aktivitet. Jeg tenker mennesker er sosiale vesener, og trenger kontakt med andre mennesker, gjennom å bli sett eller anerkjent for det de gjør. Det å ha gode kolleger eller andre en møter på sin vei i løpet av dagen, kan gjøre den store forskjellen i hvordan hverdagen er. Det å smile, å le eller å gi en klem til en annen person, kan gjøre dagen helt annerledes for den du møter eller deg selv. Når jeg tar med meg det jeg har skrevet, tenker jeg at jeg er glad i hverdagene jeg har. 

 Hverdager er de flotteste. 
De er fulle av eventyr  

I dette ligger det mye, for det er jo hva en gjør ut av dagen som er det vesentlige. Det kan bli et eventyr, men det er helt opp til deg. Det er du som bestemmer hva du skal gjøre i ditt liv, og hvordan innhold du vil ha i din hverdag. 

Ha en fortsatt fin uke, om du har fri eller om du er i hverdagen. 


Kommentarer

  1. Jeg bruker hverdagene til å få unna ting og tjene penger så jeg kan nyte fridagene til nye påfunn og hobbyer. Hadde vi ikke hatt hverdager så hadde det ikke vært noe vits med fridager og ferier. Da hadde jo alt blitt en grå masse... Så få en gjemme det en ikke har tid til i hverdagen til en blir pensjonist!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig :) Hverdagene er viktige for meg :) Jeg kan se frem til ferie og fridager, og så er det godt å komme tilbake til hverdagen etter å ha hatt fri.Deilig å ha variasjoner, og mulighet til å ha noe å se frem til :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.