Skitur i strålende vær torsdag 12. februar, rundtur til Fiskeløsyninga

I går ble en fantastisk tur på ski i strålende vær. Utfordringen var at det ikke var kjørt løyper fra hytta så her var det is og holke på veien, og løypene var det ikke kjørt på mange dager så her var det også veldig hardt. Turen gikk fra hytta og opp til skiltet rett før Istjenn på et føre som var mye vanskeligere forhold  enn det ser ut. Min Kjære tok av skia og gikk et lite stykke på veien oppover.

 
  

Fra vi kom opp til første kryss, viste vi at vi måtte gå langs Istjenn før vi kom til oppkjørt løype. Selv om løypene var isete og vanskelig å gå i, hadde jeg fokus på hvor flott det var, og da var det enklere å motivere seg til å gå videre.

  

  

Jeg viste at vi måtte gå ca i 45 min før vi kom til nyoppkjørte løyper, men det var det absolutt verdt :)

  

 


Vi hadde lagt planer om å gå til Fiskeløysningen via Neverfantetjenn 

  


Når vi var kommet til Neverfantetjenn, ble vi enige om å gå litt lenger før vi satte oss til å spise. Så da bar det videre oppover.

 



 

Vi gikk litt bort fra løypa for å finne le, det blåste en del så det var godt å finne et sted i sola :) Det var fantastisk utsikt der vi satt å spiste :)

  



Når vi hadde spist, gikk vi litt utenom løypa, det blir veldig spesielt mønster i snøen når det har føyket så mye som det har gjort noen dager. 

 

Etter Neverfantetjenn kommer vi til Donkelitjenn, og så bar det oppover igjen. 

 

 

På veien fra Donkelitjenn mot Fiskeløysingen møtte vi på en av løypemaskinene, som kjørte opp løypen igjen. Rett etter vi møtte løypemaskinen bar det nedover i helt super fantastiske løyper :)

  


Jeg snudde meg rett før vi kom ned til Fiskeløysingen for å ta bilde av bakkene vi hadde kjørt. Det er en lang strekke med ganske bratte bakker, men det er veldig moro :) Vi var så heldige at vi var så godt som alene i fjellet, møtte kun en person før vi kom til Fiskeløysingen. 

  


Ved Fiskeløysingen er det åpent i helgene i sesongen, i vinterferie ukene og i påsken. Her er det de største og beste vaflene du kan tenke deg. Jeg kan anbefale turn hit :) 

  


Fra Fiskeløysingen skulle vi gå mot Steinveggsetran, da hadde vi rundt en mil tilbake til hytta. 

 

 Litt påfyll av Kvikklunsj og brus er greit for ikke å gå helt tom.

 

 Så bar det igjen nedover


  

 

Måtte stoppe ved Steinveggsetran for å ta bilde over Steinveggvatnet 


Fra Steinveggsetran bar det tilbake til Istjenn, og da hadde vi rundt 3 km igjen av turen, med harde og isete løyper.


Når vi skulle ned de siste tre bakkene, rundt to km, da savnet vi fjellskia med stålkant. Det var en spesiell opplevelse. Når en kjører i isete løyper har en liten kontroll, jeg ploga for harde livet, men følte allikevel at jeg ikke hadde full kontroll. Tror ikke jeg har vært så sliten ned der noen gang, men fordelen er at vi er godt kjent akkurat på denne strekningen. 

Da vi endelig var på myra rett på nedsiden av hytta var jeg glad for å være lite hel. 


Det ble nok en fin tur i Eggedalsfjellet, vi prøver alltid å finne ut hvor det er kjørt løyper for å legge planer etter det. Vi gå da inn på Skisporet og på Eddedal Turlag sin side. Når vi skal på skitur gidder vi ikke å kjøre fra hytta, da får vi heller gå i litt dårlige løyper eller langs veien. Om det blir tur på en time eller fire spiller ikke noen rolle. Vi koser oss på ut på tur hvor enn det blir, og her i Eggedal er det mange muligheter for korte eller lange turer :)


Kommentarer