Skitur som endte med skrubbsår, men ikke blåveis ;) Rundtur til Fiskeløysninga

Sånt vær sto vi opp til i går, skituren var allerede planlagt, og vi kom oss av gårde i 11 tiden. 



Vi gikk vanlig vei oppover til Istjenn i et fantastisk vær :) Det var kilometervis med nyoppkjørte løyper, men i motsetning til før i uka så var det masse folk når vi kom oppover. Ikke så rart, mange som sa de ønsket å benytte sjansen til en skitur. Det er unormalt lite snø i år, så hvor lenge de klarer å få kjørt løyper er ikke godt å si. 


Når vi hadde gått i en drøy time, fant vi oss den flotteste plassen vi kunne fått i dag. Det var flere som stoppet og slo av en prat, og de kommenterte hvor flott plass vi hadde funnet oss i solen. Vi satt oss opp i skråningen med utsikt over Holmevaten.

  


 


Vi ble sittende en halv times tid og se på både de som deltok i N3 rennet, og andre som kom forbi. 

Min Kjære hadde lyst til å snu etter at vi hadde spist, det hadde ikke jeg. Så jeg foreslo for han at Valentin gave til meg var å bli med på en lengre skitur. Det var kanskje dårlig gjort, for da syntes han at han ikke hadde noe valg. Vi gikk til Fiskeløysingen, møtte fortsatt de som deltok i rennet, samt mange andre som var ute å kosa seg i solen.  

 




Jeg hadde veldig lyst til å gå til Gråfjell, men det sa jeg ikke når vi var på Fiskeløysningen, min Kjære virket mer sliten enn jeg så jeg tenkte at jeg får ta det underveis. 

  


Fra Fiskeløysningen går det oppover, og da snakker vi oppover......

   


Når vi kom opp til krysset mot Gråfjell var det ikke kjørt opp løyper, jeg sa til min Kjære at det var synd for jeg hadde veldig lyst til å gå dit. Han sa han var glad for at det ikke var kjørt opp dit, og sa han ikke trodde han hadde blitt med hvis jeg hadde gått dit. Ja, da slapp vi å gå hver vår vei, så da bar det mot Neverfantetjennn. 


Det går mye nedover, og det er mange lange litt tøffe nedoverbakker. I løypen er det fint, men derimot på utsiden av løypene er det veldig hardt og lite snø. Vi kom oss forbi Neverfantetjenn og Vesletjenn, og alt hadde gått bra så langt, fortsatt mye folk og viktig å ta hensyn til hverandre. 


Da vi nærmet oss et kryss hvor vi har 4 km igjen til hytta, var det en nedoverbake med en veldig uventa sving som var smal og vanskelig å kjøre i tillegg kom det noen i mot. Det endte med.......jeg kjørte først utenfor løype på den harde føyke snøen som var der. Så holdt på å treffe en buske som sto i kanten, da klarte jeg å hive meg tilbake i løypa. Hva som så skjedde da vet jeg nesten ikke....Jeg fikk ikke ploga, det ble motsatt beina gikk ut til hver sin siden, og jeg tryna mellom skia.....ja tryna. Kjente med en gang at jeg fikk vondt i ansiktet på den ene siden. Ellers virket det greit. Jeg måtte skyndte meg opp for jeg dekte jo nesten hele løypa, og jeg viste det var mange rett bak meg. 

Jeg fant ut det var bare å forsette de siste bakkene nedover til neste kryss. Da fikk jeg summet meg litt, tok litt snø i jakkearmen og la på kinnet. Jeg fikk også sjekka at kameraet var i orden etter fallet. 


Fra krysset er det nesten bare nedoverkjøring, og jeg var forberede på at det var tøffe nedoverbakker siden det kom til å være veldig oppkjørt. Nok en gang gikk det halvveis skeis, men da var jeg mer forberedt og peilet meg et sted jeg kunne kjøre ut av løypa. Det gikk bra og vi var like hele når vi kom til Istjenn. 

 

Fra Istjenn er det under 3 km igjen til hytta og tre nedoverbakker som er ganske så tøffe. Her er vi så godt kjent at så sant det ikke er holke i løypene går det greit. 


Det ble en fantastisk tur i går :) Vi gikk mye lenger enn min Kjære hadde tenkt, men kortere enn jeg hadde hatt lyst til. Jeg tenker det var greit. Det hadde ikke vært gøy å kjøre den lange veien som er fra Gråfjell og ned. Det er så hard og isete snø der det ikke er kjørt løyper.   

Når jeg kom tilbake til hytta så jeg at jeg begynte å bli rød et par steder i ansiktet. Jeg får veldig fort blåmerker så jeg tenkte at det kan bli lekkert. Sto i dag opp til et lite skrubbsår, men ikke blåveis. Så da er jeg fornøyd :) 

Det er disse turene jeg husker aller best, de turene det skjer noe uventet. Som å bli totalt overrasket av været, tryne, se eller oppleve spennende saker. Da kan vi mimre i ettertid, og vi har mange gode historier fra våre turer. 

Håper du har hatt en flott helg. Ønsker alle en flott uke, om du har vinterfeire eller du skal jobbe.  


Kommentarer