Jobb, stillingsgarantier, fridager, og mye mye mer

Jeg har fulgt med på streiken som foregår i Norwegian, men har ikke satt meg godt nok inn til egentlig å uttale meg om noe som helst. Likevel føler jeg et behov for å skrive noen ord, og kommentere noe av det som har kommet frem i media. Dette er jo ikke nødvendigvis den hele og fulle sannheten, for den har kun de som deltar i forhandlingene. Det er mange kommentarer, og det ser ut til at den allmenne nordmann støtter Kjos. Hva er grunnen til det da ? Tja si det....

For min del så tenker jeg at, vi har vært på noen turer og vi har hatt piloter som har vært fra flere forskjellige land. For meg har det ikke hatt noen betydning om piloten har vært Norsk eller Spansk, og jeg har heller ikke merket forskjell når vi har tatt av eller landet. Hvis de norske pilotene stiller for urimelige krav, kan jo deres egne stillinger stå i fare. Ut i fra hva jeg har forstått er det ikke så enkelt å få jobb som pilot, og jeg tror (uten å vite) at det er mange om de jobbene som er. Kanskje er jeg helt på bærtur ? 

Stillingsgaranti, mange kommentarer går på at det er kun offentlige ansatte som har stillingsgaranti, og aldri mister jobben, om folk er brukenes eller ei. Da har jeg lyst til å forlate Norwegian og skrive noe om det temaet. Forsåvidt er det riktig, men mange som er ansatt i det offentlige er ansatt per tiden i den stillingen de innehar. Det betyr at arbeidsgiver har full rett til å flytte en over til annen avdeling eller enhet ved behov. Noe som også foregår, og jeg har selv fått varsel om endring av stilling for en periode, hvis det ble akutt.  

I kommunen jobbe mange, og innen helse jobber de fleste turnus. Det betyr at en ikke alltid får være med å feire bursdager, jul og andre dager som er typiske familiedager. En kan bli beordret på jobb hvis det er krise, eller noen ganger må en selv ta dobbel vakt. Lønnen er godt under en halv million, og i perioder er det så hektisk at en ikke engang får tid til å sitte ned eller spise mat. Det er ikke få ganger en mamma eller en pappa må skuffe barna sine og si i dag må jeg på jobb, så jeg får dessverre ikke vært med deg på........ I denne sektoren velger mange å jobbe reduserte stillinger, mye tror jeg handler om at mange ikke klarer å jobbe fult, for det er krevende. Jeg har selv valgt å jobbe 80 prosent stilling, ut ifra timeantallet jeg jobber er det ca 200 dager i året. Jeg vil heller være ett hundre prosent til stede i stillingsstørrelsen jeg har, enn å gå på halv fart i full stilling. Det betyr at jeg har gått ned en del i lønn, noe som også påvirker min pensjon. Dette er mitt valg, og helt riktig for meg i min livssituasjon. 

I kommune Norge er det omorganiseringer, sammenslåinger med mer, og det kan medføre at arbeidsforhold brått blir endret. Da er valget å bli med på endringen eller si opp stillingen. Hvis en er misfornøyd med arbeidsforhold, lønn, ferie/ fridager, med mer må en selv ta ansvar for å finne seg en annen jobb. Jeg tror dette er virkeligheten for mange arbeidstagere i Norge innen både privat og offentlig sektor. 

Så litt vider om det som har kommet frem i media i forbindelse med streiken.  

 Norwegian hadde kommet med et tilbud i natt, under har jeg skrevet noen av punktene (om det er reelt eller ikke, vet ikke jeg ) ; 
  • Stillingsgaranit fra morselskapet i tre år for alle piloter i Skandinavia (garanti mot nedbemanning) 
  • Uendret lønnsvilkår ( snittlønn kaptein 1.1 millioner kroner per år før forsikring og pensjon, styrmann 740.000 kroner per år før forsikring og pensjon) 
  • Minimum 184 fridager i året
  • Marginale endringer i arbeidstid og fleksibilitet
Som jeg skrev over så vet jeg ikke om dette stemmer eller om det mangler noe her som gjør at pilotene ikke ønsker å inngå avtale. 

I løpet av de siste dagene har jeg pratet med flere som ikke forstå pilotene. Kommentarene er, de har høy lønn, mye fri og mange goder. Det er mange flygere som har hus i utlandet, og oppholder seg der flere måneder i året. Familie får tilbud om/ eller mulighet til billige billetter, og de kan være med på turer. Det har kommet flere kommentarer både av de jeg har pratet med og det jeg har lest på nett, men jeg velger å stoppe her. 

Jeg har ikke mulighet til å uttale meg hva som er urimelig eller ikke.Ut ifra at NHO har uttalt seg, og kommentaren var at de aldri har sett lignende i NHO sin historie, så kan det vel hende at det er noen urimelige krav. Hva det er ? Ja....Det er det kun de som er involverte i forhandlingene som vet med sikkerhet.  

Hva som skjer vil ikke ha så stor innvirkningen for min del, om ikke vi har Norwegian så kommer jeg til å ta mine to til tre flyturer i året uansett. Da får jeg selv gjøre valg om jeg vil betale dyrere, eller om jeg tar fly som kommer fra utlandet med utenlandsk besetning. 

Nå håper jeg ikke Norwegian går konkurs og at mange da vil mister jobbene sine. Det ville være veldig trist for alle involverte.

Kommentarer