Norgeshistoriens groveste overgrepssak

I dag har det vært snakket på radio og skrevet en del om straffeutmåling og hvor lav straff det er ved mishandling av barn og unge. Det har blitt sammenlignet opp imot andre straffeutmålinger, noe jeg ikke syntes er riktig. Det jeg derimot alltid har ment er at straffeutmålingen har vært alt for lav i disse sakene. Noen måneder i fengsel, for å ha ødelagt et barn, et liv....Det er alt for lav straff !  

Jeg ser at mange engasjere seg og det er bra ! Er dette nytt ? Nei...det er det dessverre ikke. Jeg har lest om dette temaet i mange år, og vet at det finnes mange tilsvarende saker. Det har kanskje ikke fått den samme oppmerksomhet som denne saken nå har fått. Kanskje det heller ikke har blitt avdekket på samme måte. Mange av disse sakene har dessverre aldri kommet for retten, det vet jeg, for jeg har snakket med mennesker som har vært utsatt for seksuelle overgrep som barn og unge.

Jeg har lest om babyer som har blitt seksuelt misbrukt av sine nære pårørende, barn som har blitt misbrukt av sine nærmest, og barn som har blitt misbrukt av andre " trygge" voksne. Jeg skrev om dette temaet i august, og mens jeg skrev hørte jeg om denne saken for første gang. Dette er bare grusomt, og det er kvalmende å lese. Jeg har likevel lest mye av det som har fremkommet i saken, og la spesielt merke til noe journalist Bendikte Fjelly skrev her om dagen Stillheten i en overgrepssak. " Jeg er redd for en ting. Redd for at overgrepssaken jeg dekker ikke er alvorlig nok for deg".

Jeg kan love deg Benedikte Fjelly, at den er viktig for meg. De siste årene har jeg skjønt at misbruk av barn og unge har vært mer omfattende enn hva jeg har trodd. Jeg har pratet om temaet til alle som har vært interessert i å høre på meg, og har skrevet noen innlegg her på bloggen. Det har vært flere stygge saker. Jeg tenker det er enklere å distribuere bilder og filmer av overgrep nå enn det var tidligere. Det er ikke dermed sagt at det var mindre misbruk før, for det vet en ikke. Jeg tror mange hadde bitt sjokkert hvis dere hadde lest noen av de bøkene jeg har valgt å lese. Mange syke voksne har traumer fra barndommen. Hva årsaken til det er, kan være mye forskjellig, men misbruk kan være en av dem. Dessverre er seksuelle overgrep fortsatt forbundet med skyld og skam, og mange klarer ikke å prate om temaet.

Jeg skal ikke forsvare de som sitter i retten, for det er forferdelig og grusomt det som kommer frem, og hva de har utsatt barna for. Alle har valg i sitt liv !...men det er ingen av oss vet hva de som sitter i rettsaken selv har vært utsatt for som barn. Det kan se ut som dette går i arv, men det gjelder så klart ikke alle, kanskje de færreste. Jeg har i den ene boken jeg leste forstått at det var minst tre generasjoner det var snakk om. Farmor, far og datter, den boken som beskrev dette ønsker jeg ikke å anbefale noen jeg ikke kjenner, for det er den jævligste boken jeg noen gang har lest.

Jeg håper siden det får mer fokus på grunn av denne saken, og at noe kan endres blant annet straffeutmålingen. Jeg håper at mange som jobber med barn kan få opplæring innen temaet seksuelle overgrep. Det for å kunne prate med barna, og se signaler på om det kan være snakk om misbruk. Det er viktig å vite hva man gjør, og det er viktig å være varsom. Det kan være mange grunner til at et barn plutselig endre atferd.

Det må få et større fokus, den ene saken etter den andre rulles opp. Det er dessverre mange som aldri blir tatt for ugjerningen de gjør, og for å ha ødelagt livet til et annet menneske.

Avslutter med ordene til Benedikte Fjelly som jeg håper mange tar med seg;

Jeg er redd for en ting. 
Redd for at overgrepssaken jeg dekker ikke er alvorlig nok for deg

Her er mer om saken hvis du ønsker å lese om den;
Tiltalt for overgrep mot spebarn 
De fleste overgriperne blir ikke tatt

Anbefaler deg å gå inn på de to linkene under, de jobber for barn;
Stine Sofies Stiftelse
Statens Barnehus

Her er to sider jeg har skrevet noe om temaet hvis du ønsker å lese mer;
Misbruk av makt 
Hets av barnevernet 

Kommentarer