Ensomhet

Jeg har i det siste lest flere artikler, kommentarer, med mer på nettet vedr ensomhet, og for mange blir det verre i høytidene.  Jeg kan forstå det, og jeg har vært der selv. Det var når jeg var alenemor for min datter, frem til jeg traff min Kjære. Det var en periode jeg var alene med barna søndag til torsdag for min Kjære uke pendlet, og det har vært andre perioder hvor jeg har følt meg veldig ensom, og alene i mitt liv.

Det er trist å sitte alene å føle seg ensom i liv sitt, når alle andre tilsynelatende er lykkelige. Jeg regner med at de fleste mennesker har fått kjenne på hva det vil si å være ensom.  Det jeg syntes er en forskjell fra tidligere, og noe av grunnen til at jeg tenker det har blitt mer synlig, er at vi bombarderes gjennom sosiale medier. Det blir langt ut fantastiske bilder av hva alle gjør, og hvor flott alle har det. I påsken er det hytta på fjellet som gjelder, det er familie i fokus, eller det er andre reiser og opplevelser. Dette har jeg skrevet om flere ganger, og jeg mener de fleste viser kun det perfekte. De som viser det perfekte ytre, bør ikke ha det noe bedre enn hun som har skrevet under Ensom 24 i VG. Du kan lese det her; Men tyngst av alt er ensomheten.

Jeg tenker.....Hva er det perfekte ? ....Er det noen fasit på det da ?

Det perfekte for meg, kan være det du aldri kunne tenkt deg, og motsatt. Selv om mange legger ut hvor bra de har det, kan det hende de sitter sammen med hele familien, og føler seg ensom. Andre derimot er alene og koser seg med det, og føler seg ikke ensomme. Derfor mener jeg...Nei !...det finnes ingen fasit, vi mennesker er individer og det er kun du som kan vite om du har et perfekt og lykkelig liv. Å det er kun du som kan gjøre noe med det om du ikke er fornøyd.

Alle vet at påsken kommer, for det gjøre den hvert år. Ikke alle har mulighet til å dra til fjells eller på turer eller annet mange andre gjør. Likevel finnes det utallige muligheter der ute. Når noen sier de er ensomme anbefaler jeg de å tenke på hva de liker. Når de finner ut det, kan de sjekke ut om det finnes noe tilbud i nærmiljøet. Det finnes mange muligheter, det var flere kommentarer i et innlegg jeg leste; en skrev han dro på treningssenter, en på cafe, en i kirken, og det var andre forslag hvis du var ensom nå i påsken. 

Hvorfor ikke bruke sosiale medier ? Der finnes utallige grupper på FB, og sikkert ett eller annet fra byen eller distriktet du bor. Hva med å skrive... Hei jeg sitter i ......og har lyst til å finne på noe. Kunne godt tenkt meg å bli mer kjent i området. Har noen lyst til å guide meg på en tur ? Dette var bare ett forslag, det finnes mange andre muligheter, men det å gå tur er noe av det bedre en kan gjøre når en ikke kjenner mennesker. Da får man fellesskapet uten at en nødvendigvis må prate. Jeg har når jeg syntes det har vært litt tungt tatt med meg kaffe og en god bok, og satt meg steder jeg syntes er koselig. Når jeg har gjort det har jeg ikke følt meg ensom.

Hvis en kjenner godt etter, så vet alle hva de liker, og da er det noe med å prøve å benytte de mulighetene som finnes. Som jeg skrev innledningsvis har jeg hvert veldig ensom i perioder i mitt liv, hadde jeg vist det jeg vet i dag, ville jeg gjort noe med det. Nå derimot er det veldig sjelden jeg føler meg ensom i mitt liv, jeg syntes det er godt å være helt alene i perioder. Da gjør jeg akkurat det jeg har lyst til uten å ta hensyn til noen. 

I mitt liv er det kun jeg som kan gjøre endringer hvis jeg ikke har det bra, på lik linje som det er du som kan gjøre noe for å få det bedre i ditt liv. Fasiten ligge hos oss selv.  

Avslutter med sitater fra  siterte sitater;

Du kan ikke være ensom hvis du liker den personen du er alene med. 
Wayne Dyer

Jeg er sjelden ensom. Derfor elsker jeg å være alene. 
Vigdis Eidsvåg

Kommentarer