Hjemme påske, fjell påske eller.....?

Påsken i år er over. Veldig mange har vært hjemme, en del har vært på fjellet, noen har vært på reiser, og andre igjen har vært på turer/ opplevelser i nærmiljøet. Her om dagen leste jeg et blogg innlegg om det å være hjemme, og ikke gjøre så mye. Så tenkte jeg med en gang....Så bra ! Helt til jeg begynte jeg å lese kommentarene, og begynte å tenke. Skal det ikke være lov å si at en er på fjellet og koser seg i hytteveggen ? Eller at en koser seg med lange flotte skiturer ? Skal en ikke legge ut bilder av en fantastisk påske ?  

Jeg er en av de som ikke har hatt mulighet til å være på fjellet i påsken når jeg var liten eller mine barn var små. Selv om jeg godt kunne tenkt meg det, og mange venner, naboer og bekjente var på hyttene sine. Det vi gjorde da, var å finne på noe med barna, og vi brukte nærmiljøet flittig. Vi var ute i naturen å tente bål, vi kjørte turer og vi fant på andre ting som ungene likte. Ble det dårlige påske for mine barn enn barna til de som var på fjellet ? Jeg vet ikke, men vi hadde ikke den muligheten og måtte derfor gjøre andre ting. I tillegg jobbet jeg turnus, så det var veldig sjelden jeg hadde fri hele påsken. 

Vi har drømt om hytte i mange år, og kjøpte hytte for tre år siden. Jeg føler vi er heldige som fikk denne muligheten, og kan be med oss familie og venner i helger, påske, jul eller når det måtte være. Når vi valgte å kjøpe hytte, så måtte vi velge bort andre ting, men for oss har det vært korrekt. 

Jeg tenker det ikke har noen betydning om du er hjemme, på hytta, i Danmark, eller hvor du måtte være så lenge du liker deg der du er. Om du er fornøyd med å være hjemme hele påsken eller om du trenger å gjøre andre ting, er jo helt individuelt. Om du tar skikkelig fri og legger beina på bordet , eller om du går mange mil på ski, er vel det samme, så lenge du er tilfreds med dine valg. Jeg håper det er rom for begge deler, eller at folk kan få lov til å velge forskjellig. 

Om det irriterer meg at folk skriver eller legger ut bilder på FB, kan jeg bare bla fort forbi eller la være å lese. Hvis jeg vil kan jeg til om med blokkere innlegg fra enkelte eller sletter venner, det samme kan du gjøre. 

Vi mennesker er individer og de aller fleste kan ta valg i eget liv.... Takk og lov :) Det som passer for meg, er ikke sikkert passer for deg. Det er jo fantastisk ! Tenk å kjedelig det hadde blitt hvis alle skulle gjort det samme hele tiden. Jeg tenker det går an å være mer rause, og unne folk gode opplevelser som en fin påske på fjellet, en flott tur til syden eller annet. Når jeg reagerer på en negativ måte, må jeg kjenne etter, og mange ganger er det misunnelse som kan være årsaken til at jeg reagerer ....og det er....kipt å innrømme. 

Tenkt deg om.....det kan hende du kunne tenkt det å sittet der i hytteveggen, eller gått mange mil på ski, men at du ikke har mulighet. Det er lov å drømme og lov å håpe at du en gang får denne muligheten, hvis det er hva du ønsker. Jeg var 47 år når vi kjøpte hytte, så det er aldri for sent. 

Ha en fantastisk dag, hvor en du befinner deg. Jeg er på hytta i Eggedal hvor jeg koser meg, om det er påske eller når det måtte være. 


Kommentarer