Positive tanker vs negative

Etter at påsken er over, så har det vært mye snakket om alt vi har blitt eksponert for på sosiale medier , og det går mest på flotte bilder fra påskefjellet. I går hørte jeg nok en gang om temaet på radioen, og jammen ble det nevnt akkurat nå også.  Det som ble tatt opp nå var....Hva som irriterer folk mest at andre legger ut på sosiale medier ? De sa, det var aktiviteter som du selv ikke er invitert på. Det ble nevnt at dette kanskje har med misunnelse å gjøre. I går var det snakket om hvor ille det var for de som var ensomme, de fikk det så mye verre. Programlederen sa hun var lei alle bilder fra påsken, og syntes det var godt det var lenge til nest ferie.

Det kan hende det er mange som sitter i glasshus (?) De som har blitt oppgitt av påskebildene....Har kanskje lagt ut bilder av hytta ved sjøen, turen med båten, ferier, reiser eller opplevelser ? Er det bedre ? Det finnes ensomme mennesker i Norge, men det er ikke de som er hjemme alene i påsken eller en uke i ny og ne. Jeg tenker på de som er ensomme hele året, og mange av de har ikke mulighet til hverken påskeferie eller andre ferier...Men det er vel kanskje ikke de som har fått fokus nå i påsken ?
Her er to sider jeg har skrevet om temaet;  Ensomhet og Små gleder i hverdagen

Hva med å snu tankene, og prøve å unna andre å ha det flott når du selv har det litt kipt. Jeg var en av de som var på hytta i påsken, men på grunn av vonde armer, orket jeg ikke mer enn en tur på ski. Det var fantastisk vær og supre løyper, og det var jo der jeg ville vært. Skulle jeg syntes det var ille at alle andre gikk på ski ? Jeg har hatt mine flotte turer i år, og kunne unne andre turene, og se de flotte bilder andre delte. Jeg valgte å gjøre andre ting som jeg liker, og satt mye ute med en god bok, da kosa jeg meg også.

Vi mennesker tar ulike valg i livet, også når det gjelder hva vi gjør i ferier. Noen liker hytta på fjellet, andre liker båtlivet, eller campinglivet, noen liker aktive ferier, og andre liker å ligge rett ut på solsenga. Jeg tenker det er opp til hver og en å prioritere det de ønsker å gjøre. Alle har ikke mulighet til alle slags ferier, men sånn er livet........, men de fleste har mulighet til å gjøre noe så ferien blir litt annerledes, fattig eller rik.

Det er ikke alltid så enkelt å tenke positivt, og i ihvertfall ikke når en syntes en har det kipt. For meg er det en stor forskjell. Hvis jeg klarer å snu negative tanker over til noe positivt, får jeg det som regel mye bedre, men ikke alltid........ Her er noen ord fra Jon - Lasse Fjeld som jeg også tidligere har brukt i innlegg; 

Tenk positive tanker, 
si positive ord, 
gjøre positive handlinger
og det positive gror. 


Når jeg reagerer negativt er det som regel en grunn til det, og det kan være som det ble nevnt på radioen i dag.... misunnelse. Når det gjelder meg så er det bare jeg som kan gjøre noe med de negative tankene, på lik linje som det er du kan gjøre noe hvis du har slike tanker.

Klarer jeg å snu tankene over til noe positivt, så blir det ofte en del bedre. Det er samme hva det gjelder, små eller store ting. Ved å se løsninger, muligheter og tenke annerledes kan dagen bli bedre uansett utfordring jeg måtte ha. Jeg mener ikke vi skal gå rundt å være så jævla positive hele tiden. Det jeg mener og som gjelder for meg, er hvordan tankenes kraft påvirker meg, og da kan jeg velge i hvilken retning jeg vil, positiv eller negativ. 

Da ønsker jeg deg en flott søndag :) Om du skal ut på tur, om du skal på noe annet moro eller spennende, eller om du skal sitte med bena på bordet.  Det spiller jo ingen rolle hva du gjøre, så lenge du er fornøyd  med valget ditt :) 


Kommentarer

  1. Jeg tror mange av de som er ensomme år etter år ikke vil ut av sin "onde sirkel" OM en vil ha noen venner, eller ha opplevelser sammen med andre så er ikke det så vanskelig. Men om en setter seg ned i sin egen stue og forventer at andre skal komme til deg og dra deg med på hyttetur i påsken... ja da har du et problem som sitter mellom ørene. Jeg kommer stadig i snakk med ukjente mennesker i forskjellige settinger. Du må gjøre et lite initiativ selv, så er det mye som løser seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding :)
      Jeg tror som deg at mange kommer i en ond sirkel som kan være vanskelig å komme ut av. I dagens samfunn kommer ikke folk hjem til deg for å dra deg med ut, du må selv gjøre en innsats. Jeg har flere ganger vært deprimert og lukket meg inne, men det var jeg som måtte ta tak å gjøre endringer for ikke bli værende i situasjonene. Som du skriver,så kommer du stadig i kontakt med ukjente, det gjøre jeg også, og det er spennende, og mange flere burde gjøre det samme. Ha en fin dag :)

      Slett
  2. Godt skrevet Lillian, og et viktig tema. Blir livet bedre av å misunne andre - neppe... kan jo forstå at noen skulle ønske seg også å kunne... men det er jo ikke sånn at vi som kan og som har, ikke skal kunne dele gleden med andre :-) Følger forøvrig gledelig blogginnleggene dine her på FB.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemeldingen, Hilde :)
      Livet blir nok ikke bedre av misunnelse, tvert i mot. Jeg tror noen kan få en dårlig helse når de går rundt og er misunnelige på andre, og ikke klarer å legge det fra seg. Jeg merker på misunnelse innimellom, og da tar jeg noen runde meg meg selv og tenker om det er noe jeg kan gjøre for å unngå følelsen. Som regel har jeg svar og løsningen på hva som skal til, og klarer å snu denne følelsen.

      Ha en fin kveld :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.