Små gleder i hverdagen

For mange år siden når jeg gikk på omsorgsarbeider (helsefagarbeider) hadde vi om ensomhet og hvordan det påvirker mennesker. Det ble da sagt at nærmiljø hadde en stor betydning. Det å bli sett og møtt av en nabo, prate med butikkansatt eller det å hilse på andre og få respons tilbake, kunne gjøre den store forskjellen. De menneskene jeg tenker på er ikke de som er ensomme i påsken, julen eller i perioder, det er de som er ensomme hele tiden. De er det mange av.....dessverre, og det er vel de som kan få en dårlig helse. Ikke de fleste av oss som får kjenne på ensomheten en uke eller to, eller en dag i ny og ne. 

Grunne til at jeg tenker på det i dag er at den senere tiden har jeg møtt flere fantastiske mennesker. Jeg er sykemeldt ut uken, og var innom jobben her om dagen, da pratet jeg med to av mine flotte kolleger. Det var så godt å få pratet med de :) Jeg har også en fantastisk kollega som har sendt flere meldinger for å høre hvordan det går med meg :) Jeg er ikke like flink tilbake, så der har jeg en jobb å gjøre, når jeg ser hvor mye det har betydd for meg.

Vi har bestilt tur med Color Line, det var noe jeg var usikker på så jeg sendte mail til kundeservice. Svaret tilbake var enkelt og opplysende. Det var måten det ble skrevet på, og at hun avsluttet med ha en fin dag som gjorde det lille ekstra. Når jeg tok kontakt med kundeservice pr telefon og ble møtt på samme hyggelige måte, blir jeg veldig fornøyd :) 

Her om dagen var jeg innom på Lindex på Sjøsiden, her  ble jeg møtte av en fantastisk dame som gjorde at dagen ble mye bedre :) Det samme skjedde på Dags Marked i Holmestrand. Da jeg var å klipte meg hos Kjersti, på Tascano hårstudio i Vektergården, var det som alltid koselig å komme til henne :)

Jeg merker at jeg setter mer pris på service, og det koster så lite å være hyggelig. Når jeg tenker på hvor viktig det er for meg, må det være ennå viktigere for de som ikke har noen å prate med i løpet av dagen. Tenk hvor stor forskjell det vil være for en person å bli møtt som jeg har blitt i eksemplene over, enn å ikke bli hverken sett eller møtt.

Det snakkes om at vi er et kaldt og kynisk samfunn.....Er vi det ?

Jeg velger å tro at vi ikke er et kaldt og kynisk samfunn. For det er mange som oppriktig bryr seg om andre. Det finnes mange flotte mennesker om gir av seg selv, og gjør det lille ekstra for andre. Det er så lite som skal til, det å smile til en annen, si hei, spørre om en trenger hjelp, eller andre småting som kan få en stor betydning for den du møter. Vi må tørre å strekke ut en hånd, og vi må tørre å spørre om noen trenger hjelp. Kanskje kan du få et skarpt svar tilbake, men for noen kan det være nettopp deg som er den eneste personen har snakket med i løpet av hele dagen. Jeg tenker hvis alle kunne gjort litt for hverandre,  så ville det gjort en stor forskjell.

Det koster så lite......

men det kan bety så enormt mye ! 


Kommentarer